| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Eko > Jak zmniejszyć zużycie paliwa? Cześć II

Jak zmniejszyć zużycie paliwa? Cześć II

W drugiej części naszego poradnika przybliżymy kolejne sposoby na ograniczenie zużycia paliwa przez silniki samochodu.

Zużycie paliwa a hamowanie silnikiem

Hamowanie silnikiem, czyli jazda na biegu bez dodawania gazu, pomaga nie tylko w trakcie zjazdu ze wzniesienia (auto utrzymuje stałą prędkość bez potrzeby używania hamulców), ale także w codziennej, miejskiej jeździe. Gdy dojeżdżamy do stojących na skrzyżowaniu aut, nie wrzucajmy luzu (biegu jałowego) jeśli wiemy, że nasz samochód nawet na biegu do nich dojedzie. Przy włączonym biegu, silnik nie zużywa w ogóle paliwa, o ile nie wciskamy pedału gazu. Na luzie auto spala ok. 0,8 litrów paliwa na każdą godzinę jazdy.

Zużycie paliwa a komputer pokładowy

Pomocny w ograniczeniu spalania paliwa przez nasze auto może okazać się komputer pokładowy. W nowszych samochodach może on np. wskazywać moment, w którym należy zmienić bieg na wyższy (choć jak pokazuje praktyka nie zawsze warto się nim sugerować). Dużo o apetycie silnika można dowiedzieć się także na podstawie wskazań jego chwilowego spalania. Bardzo często okazuje się bowiem, że np. auto spala przy danej prędkości mniej paliwa na 4-tym niż na 5-tym biegu. Jest to bowiem uzależnione od przełożenia skrzyni biegów. Czasem silnik musi pokonywać zbyt duże jej opory i po prostu lżej pracuje w wyższym zakresie prędkości obrotowej. Sytuację taką zaobserwowałem np. w silniku 1.2 TSI 105 KM w Seacie Ibizie. Mimo że komputer wskazywał abym zmienił 4-ty bieg na 5-ty przy 60 km/h, to w rzeczywistości była to za mała prędkość, aby silnik efektywnie pracował. Spalanie okazało się być niższe na niższym przełożeniu. Nie jest to jednak regułą, dlatego każdy kierowca powinien dobrze poznać swoje auto.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Zużycie paliwa a gwałtowne hamowanie

W trakcie hamowania silnik zużywa niewielkie ilości paliwa do obsługi m.in. pompy hamulcowej. Dlatego dynamiczna jazda w miejskich korkach nie sprzyja uzyskaniu niskiego zużycia paliwa. Warto utrzymywać stałą odległość za poprzedzającym nas pojazdem, starać się unikać niepotrzebnego przyspieszania i hamować silnikiem.

Zużycie paliwa a ruszanie i zatrzymywanie się

Najwięcej paliwa auto pochłania w trakcie ruszania. Można to zaobserwować na komputerze pokładowym wybierając opcję spalanie chwilowe. Nawet nieduże auto pokroju Fiata Pandy potrafi spalać w trakcie ruszania ok. 20 litrów paliwa na 100 km (oczywiście jest to teoretyczne założenie komputera pracującego w trybie mierzenia chwilowego spalania). W związku z tym warto unikać niepotrzebnego zatrzymywania pojazdu na drodze i starać się cały czas poruszać się po drodze w sposób płynny.

Zużycie paliwa a obciążenie

Każde dodatkowe kilogramy zabierane na pokład samochodu przekładają się na zwiększone obciążenie silnika, a tym samym wzrost jego zapotrzebowania na paliwo. Nie warto zatem wozić ze sobą niepotrzebnych rzeczy. Warto zwrócić uwagę na to, co zalega w naszym bagażniku oraz w schowkach kabiny. Zawsze znajduję się tam wiele niepotrzebnych rzeczy. Dodatkowe kilogramy przekładają się także na zwiększenie drogi hamownia a tym samym większy moment pędu (masa x prędkość liniowa pojazdu).

Poprzednie wskazówki dotyczące sposobów zredukowania zużycia paliwa przez auto znajdziecie w I-wszej części naszego cyklu poradniczego:

Zobacz też: Jak zmniejszyć zużycie paliwa? Część I

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Zuzmak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa cywilnego, handlowego i administracyjnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »