REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można ograniczyć zużycie paliwa w silniku o dużej mocy?

Umiejętna praca skrzynią biegów pozwoli wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa.
Umiejętna praca skrzynią biegów pozwoli wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa.
Volkswagen Up!

REKLAMA

REKLAMA

Silnik o dużej mocy nie zawsze pali więcej paliwa niż małolitrażowa jednostka napędowa. Jak to możliwe?

Jazda samochodem sprawia ogromną przyjemność do czasu, gdy trzeba go zatankować. Zazwyczaj radość jaką oferuje dane auto jest wprost proporcjonalna do ilości paliwa jaką one zużywa. Czy zatem warto rezygnować z zakupu pojazdu wyposażonego w mocny silnik na rzecz wysokiej ekonomii?

REKLAMA

Mocny silnik = bezpieczeństwo

Naszym zdaniem nie warto kierować się przy ocenie atrakcyjności zakupu auta tylko jego ekonomią. Osiągi auta decydują bowiem nie tylko o satysfakcji czerpanej z dynamicznego przyspieszania, ale i o bezpieczeństwie jazdy. Skrócenie czasu niezbędnego do wyprzedzenia pojazdu bądź możliwość dynamicznego włączenia się do ruchu, niejednokrotnie decydują o życiu i zdrowiu podróżnych.

Mały silnik, duże spalanie?

Dlatego nie warto ograniczać się do zakupu pojazdu o jak najmniejszym pojemnościowo silniku. Zazwyczaj jest tak, że najsłabszy w gamie silnik jest też najbardziej paliwożerny. Jak to możliwe? Weźmy dla przykładu jazdę typowo miejską. Potrzeba ciągłego rozpędzania pojazdu wymaga użycia dużej siły. Generuje ją silnik. Jeśli ma małą pojemność potrzebuje do tego celu wyższych obrotów, a to powoduje wyższe spalanie.

Mocny silnik, małe spalanie?

Niejednokrotnie spotkałem się w swojej pracy z sytuacją, że duży ponad 200-konny silnik benzynowy zużywał w mieście przy spokojnej, ale dynamicznej jeździe praktycznie identyczną ilość paliwa co małolitrażowy silnik o mocy nieprzekraczającej 80 KM. Za rozpędzanie auta odpowiedzialny jest bowiem moment obrotowy jednostki napędowej. W silnikach o małej pojemności skokowej maksymalna jego wartość dostępna jest przy ok. 4000 obr./min. W mocnych, turbodoładowanych, jednostkach napędowych maksymalna jego wartość dostępna jest już od ok. 1800 obr./min. To powoduje, że nie ma potrzeby korzystania z wysokich obrotów silnika. A skoro motor pracuje na niskich obrotach, niskie jest też jego zużycie paliwa.

Zobacz też: Najtańsze auta sportowe o mocy ok. 200KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście sytuacja taka ma miejsce przede wszystkim wśród nowoczesnych silników, które potrafią odpowiednio dostosowywać dawkę paliwa w zależności od obciążenia jednostki napędowej. Nie mniej istotna jest masa pojazdu oraz styl jazdy kierowcy. Istotne są także przełożenia skrzyni biegów, ich liczba oraz umiejętność korzystania z nich.

Ekojazda - pomaga, ale może być niebezpieczna

Jeśli jednak np. w sportowym Peugeocie RCZ dysponującym silnikiem 1.6 Turbo o mocy 200 KM można osiągnąć w mieście spalanie na poziomie 8 litrów na 100 KM to oznacza, że technologia działa. Co ciekawe identyczne spalanie zanotowaliśmy w Hyundaiu i30 1.4 o mocy 109 KM. Tylko o 1litr więcej zużywała testowana przez nas Honda Accord z silnikiem 2.4 VTEC o mocy 201 KM! Jeśli więc tylko poskromimy swój temperament i przytrzymamy na wodzy prawą stopę, nawet w mocnym aucie będziemy w stanie wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa. Jeśli dodatkowo opanujemy techniki ekojazdy jeszcze bardziej wyśrubujemy te wyniki. Osobiście zalecam jednak umiar w korzystaniu z dobrodziejstw tzw. ecodrivingu, bowiem wbrew powielanej powszechnie opinii, taka jazda może przynieść więcej strat niż korzyści.Więcej o tym problemie dowiecie się w artykule poniżej.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA