| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Bezpieczeństwo > Czym grozi przeciążenie dachu samochodu

Czym grozi przeciążenie dachu samochodu

Bagażniki dachowe zyskują coraz większą popularność wśród polskich kierowców. Niestety mało, który miłośnik przewożenia bagaży na dachu zawraca sobie głowę sprawdzeniem wagi pakunków. Czym grozi przeciążenie dachu samochodu?

Jak twierdzą niemieccy specjaliści ze Stowarzyszenie Dozoru Technicznego (GTÜ), kierowcy powinni uważać, aby obciążenie dachu nigdy nie przekraczało określonej przez producenta samochodu maksymalnej ładowności. Z podobną ostrożnością podchodzić wypada również do limitu całkowitej masy pojazdu. W niektórych sytuacjach zbyt wielkie obciążenia mogą mieć tragiczne skutki.

„Z naszych testów wynika, że w przypadku kolizji, najechania na tył samochodu, box dachowy może, "zamienić się w pocisk". Warto zatem po przebyciu krótkiego odcinka trasy sprawdzić, czy ładunek jest stabilnie umocowany. (...) Co szczególnie ważne, unikać należy konstrukcji bagażowych domowej roboty, czyli np. różnych gumowych napinaczy” – radzi GTÜ.

Zobacz też: Prawidłowe ustawienie zagłówka

Przed wyborem boksu dachowego sprawdź certyfikaty

W analogiczny sposób traktować powinno się bagażniki innego typu, czyli np. specjalne uchwyty do przewozu rowerów, nart czy sprzętu wodnego. Zdaniem Jacka Radosza, eksperta polskiej firmy Taurus – specjalizującej się w produkcji i dystrybucji m.in. boksów dachowych oraz innego sprzętu ułatwiającego samochodowy transport, na sprawy związane z bezpieczeństwem najlepiej jest zwracać uwagę już w momencie wyboru bagażnika.

Obecnie w większości dostępnych na rynku boksów dachowych stosowane są mechanizmy gwarantujące stabilne zamocowanie na bagażniku bazowym. W ocenie danego modelu pomocne okazać mogą się też m.in. atesty ośrodków certyfikacyjnych. Jakość i poziom bezpieczeństwa potwierdzają specjalne certyfikaty (np. niemiecki TÜV), które są zgodne z normami unijnymi. Ważna jest ponadto norma City Crash. Certyfikat ten gwarantuje, że przy odpowiednim użytkowaniu produkt – nawet w razie zderzenia (do 50 km/h) – pozostanie na dachu.

Zobacz też: Karta ratownicza - dlaczego warto ją mieć w samochodzie?

Przeliczanie obciążenia dachu samochodu

Poza zadbaniem o stabilne umocowanie boksu czy innego bagażnika, eksperci GTÜ zalecają również dokładne przeliczenie obciążenia, z jakim mierzyć musi się dach samochodu.
Po sprawdzeniu limitu obciążenia dachu sprawdzić trzeba wagę poszczególnych elementów, czyli konkretnie bagażnika bazowego, boksu dachowego oraz ładunku, który ma być w nim przewieziony. Przy tym zadbać należy też o równomierne rozłożenie bagaży wewnątrz boksu.
„Załóżmy, że kompletny bagażnik bazowy waży 4 kg. Umieszczony na nim boks to np. kolejne 17 kg. Przetransportować chcemy bagaże o łącznej wadze ok. 40 kg. Łączne obciążenie wyniesie więc w tym przypadku mniej więcej 61 kg. Jeżeli dopuszczalne obciążenie dachu naszego samochodu wynosi 75 kg, to oczywiście nie będzie problemu. Kłopot pojawiłby się, gdyby limit obciążenia był niższy i wynosił np. 50 kg. Na identycznej zasadzie powinno się podliczać wagę poszczególnych elementów, gdy korzystamy z innego bagażnika dachowego, np. dedykowanego rowerom” – wyjaśnia Jacek Radosz.
Jak zaznacza ekspert firmy Taurus, warto pamiętać również o limitach dotyczących bagażnika bazowego i boksu lub uchwytu do przewozu określonego rodzaju sprzętu. Podobnie jak sam dach, także one mają ściśle określone limity ładowności.

Źródło: Materiały prasowe Taurus

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Biernacki

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »