REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Obciążone auto: czy prowadzi się inaczej?

Max Trela
Jak zmienia się zachowanie samochodu pod obciążeniem? Fot. Fotolia
Jak zmienia się zachowanie samochodu pod obciążeniem? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy jak bardzo zachowanie samochodu zmienia się w zależności od tego jaki ciężar wieziemy. Auto będzie inaczej przyspieszać, hamować, inaczej będzie reagowało na ruchy kierownicą. Ważne jest jak przewozimy nasz drogocenny – bo żywy – ładunek.

Im więcej tym wolniej...

Jeśli mamy generalizować to można powiedzieć, że im auto jest cięższe, tym staje się bardziej powolne. Nie chodzi tu tylko o przyspieszenia, które zależy w identycznym stopniu od mocy silnika. Ciężkie auto – np. z czterema osobami i ich bagażami na pokładzie – będzie ogólnie bardziej bezwładne. To oznacza wolniejsze i reakcje na ruchy kierownicą, ale i bardziej gwałtowne zachowanie w momentach utraty przyczepności.

REKLAMA

Co to oznacza w praktyce? Mniej więcej tyle, że mocno obciążony (nawet bardzo równomiernie) samochód będzie niechętnie skręcał i będzie miał tendencję do „wypadania” na zewnątrz zakrętu. Dodatkowo wyprowadzenie z poślizgu będzie dużo trudniejsze niż w przypadku tego samego samochodu, ale bez bagażu.

Zobacz też: Jazda na lekach a bezpieczeństwo

Najbardziej odczuwalna różnica występuje jednak przy hamowaniu. Tu trzeba liczyć, ze każde dodatkowe 10 kilogramów może przedłużyć drogę hamowania nawet o kilkanaście centymetrów. Łatwo zatem policzyć, że załadowany po dach samochód zatrzyma się nawet ponad 10 metrów dalej niż taki jeżdżący „na pusto”. Co gorsza bardziej obciążone hamulce mają tendencję do szybszego nagrzewania się i dodatkowej utraty skuteczności – czyli już po 3 lub 4 hamowaniach od 100 do 0 km/h może się okazać, że pedał wpada w podłogę jakby z niczym nie był połączony.

Ładować trzeba z głową

Skoro już wiemy że ładunek bardzo wydatnie zmienia zachowanie każdego auta, warto też wspomnieć o tym jak na zachowanie auta wpływa rozłożenia ładunku – bo to równie istotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otóż zasada jest bardzo prosta: Im ładunek znajduje się bliżej centrum masy pojazdu tym ma bardziej neutralny wpływ na zachowanie w skręcie i w drugą stronę. Im dany ciężar jest przesunięty bardziej ku krańcowi auta tym bardziej będzie on wytrącał je z zadanego toru jazdy.

Zobacz też: Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach

REKLAMA

Dodajmy od razu, ze to wspomniane „centrum” znajduje się zazwyczaj mniej więcej na wysokości podłogi (patrząc w osi pionowej) i tylnej kanapy (w osi podłużnej pojazdu) – NIE W CENTRUM BAGAŻNIKA. Oznacza to, że przy pakowaniu najcięższe bagaże absolutnie zawsze wkładamy najgłębiej i najniżej jak tylko się da, w dodatku najlepiej w osi centralnej (a nie z prawej czy lewej strony przestrzeni ładunkowej). Tuż przy klapie powinny się natomiast znaleźć przedmioty możliwie najlżejsze.

Ostatnia sprawa o której trzeba pamiętać pakując samochód to... przytwierdzenie ładunku! Nie ma nic gorszego jak ciężar przemieszczający się bezwładnie po bagażniku. W skrajnej sytuacji drogowej taki „latający ciężar” może uniemożliwić zapanowanie nad autem nawet najlepszemu kierowcy. Do tego dochodzi jeszcze aspekt bezpieczeństwa w razie wypadku. Każde „wolny ładunek” przy nagłym zatrzymaniu (uderzeniu w przeszkodę) przemieszcza się z prędkością pocisku z broni pneumatycznej. Już 2 kilogramowa damska torebka może zabić.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    REKLAMA