REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kolumna pojazdów: jak w niej jechać?

Max Trela
Kolumna pojazdów: jak w niej jechać? Fot. Fotolia
Kolumna pojazdów: jak w niej jechać? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolumny pojazdów, sunące po drogach, są zjawiskiem powszechnym. Jazda w kolumnie tylko teoretycznie wygląda na bardzo łatwą.

REKLAMA

Są dwa rodzaje kolumn pojazdów: zorganizowane i tworzące się ad hoc, np w wyniku wolnej jazdy jednego z pojazdów, którego nie można wyprzedzić bezpiecznie lub w zgodzie z przepisami. Z pierwszymi ogromna większość kierowców nie ma i nigdy nie będzie miała do czynienia, dlatego nie poświęcimy im uwagi. Należy jedynie pamiętać o kilku podstawowych kodeksowych zasadach, dotyczących zachowania wobec takich kolumn.

REKLAMA

Jadąc w przypadkowo sformowanej kolumnie pojazdów należy przede wszystkim pamiętać o zachowaniu bezpiecznej odległości do poprzedzającego pojazdu oraz stale kontrolować odległość, w jakiej znajduje się jadący za nami samochód. Wbrew pozorom mamy pewien wpływ na tę odległość. Gdy wydaje się ona być zbyt mała, wówczas należy na chwilę zapalić światła stop, np. leciutko naciskając pedał hamulca, aby nie uruchomić hamulców, lecz zaświecić światłami stopu. Kierowca jadącego z tyłu pojazdu odruchowo przyhamuje nieco mocniej, tym samym zwiększając odległość.

Zobacz też: Jak przejeżdżać przez obszar robót drogowych?

Jazda w kolumnie wymaga także stałej kontroli sytuacji na drodze z tyłu. Zawsze znajdzie się ktoś, kto nie wytrzyma nerwowo wolnej jazdy i spróbuje, często wbrew logice i łamiąc kilka ważnych przepisów kodeksu drogowego, przesunąć się o kilka pozycji do przodu. Gdy nagle zobaczy zbliżający się z przeciwka pojazd, będzie za wszelką cenę, nawet siłą próbował znaleźć dla siebie miejsce między pojazdami kolumny. W takiej sytuacji co najmniej 90% polskich kierowców zrobi wszystko, aby mu to maksymalnie utrudnić.

Tymczasem jedynym sensownym rozwiązaniem jest zmniejszenie prędkości tak, aby powiększyć dystans do poprzedzającego pojazdu, co pozwoli szalejącemu kierowcy na w miarę bezpieczne zjechanie na prawą stronę drogi, a tym samym uniknięcie czołowego zderzenia z nadjeżdżającym z naprzeciwka autem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

REKLAMA

Interesującym zagadnieniem jest dobór przełożenia skrzyni biegów tak, aby zużycie paliwa podczas jazdy w kolumnie było jak najmniejsze. Silniki czterosuwowe zużywają najmniej paliwa wtedy, gdy obroty ich wału korbowego są minimalnie mniejsze od obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Jeżeli więc samochód nie posiada wskaźnika chwilowego zużycia paliwa, ułatwiającego dobór właściwego biegu, wówczas należy tak dobrać przełożenie, aby silnik pracował w pobliżu obrotów ekonomicznych.

Współczesne silniki spalinowe mają duży zapas mocy, co w praktyce umożliwia jazdę, a raczej – toczenie się pojazdu po poziomej lub lekko opadającej drodze z silnikiem pracującym minimalnie powyżej wolnych obrotów. Zużycie paliwa jest wówczas znikome, pod warunkiem, że prędkość jazdy będzie cały czas mniej więcej jednakowa, nie będzie włączony najwyższy bieg i nie będzie konieczne przyspieszanie. Jeżeli zajdzie konieczność zwiększenia prędkości lub droga zacznie się wznosić, wówczas będzie konieczna redukcja biegów tak, aby prędkość obrotowa wału korbowego zbliżyła się do prędkości maksymalnego momentu obrotowego.

Wśród kierowców zdarza się przekonanie, że jazda w kolumnie obniża zużycie paliwa. Chodzi tu o utrzymywanie auta w strudze aerodynamicznej powietrza poprzedzającego pojazdu, co może zmniejszać opory powietrza. Z tej techniki (tzw. "drafting") korzystają kierowcy wyścigowi, jednak na zwykłej drodze, przy niezbyt wielkich prędkościach, nie zauważymy różnicy. Drafting wymaga też utrzymywania bardzo niewielkiej odległości od poprzedzającego pojazdu, co ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo. Lepiej trzymać się kilkadziesiąt metrów z tyłu, niż liczyć na ułamki procenta oszczędności paliwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA