| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Bezpieczeństwo > Poślizg samochodu: co to jest, kiedy może powstać?

Poślizg samochodu: co to jest, kiedy może powstać?

Samochód wpada w poślizg, gdy jedna lub więcej opon traci przyczepność z nawierzchnią po której jedzie. Im bardziej śliska nawierzchnia, im gorszy stan techniczny samochodu, im bardziej wyeksploatowane opony, tym szansa na wpadnięcie w niebezpieczny poślizg niekontrolowany jest większa.

Czynniki wpływające na powstanie poślizgu:

  • prędkość pojazdu - im jest większa, tym większa jest szansa na zerwanie przyczepności np. w zakręcie, podczas ostrego hamowania lub przyspieszania
  • masa samochodu - im wyższa masa, tym większa bezwładność. O ile większa masa (i szersze opony) to lepsza przyczepność do drogi, jednak po zerwaniu przyczepności o wiele trudniej zapanować nad autem.
  • stan amortyzatorów - amortyzatory w złym stanie nie zapewniają odpowiedniego docisku opon do drogi. Przy pokonywaniu nierówności autem z niesprawnymi amortyzatorami koło może nawet całkowicie stracić na chwilę kontakt z nawierzchnią, a wtedy o poślizg bardzo łatwo.
  • stan ogumienia i ich rodzaj - za graniczną bezpieczną wysokość bieżnika w oponie samochodowej uznaje się 1,6 milimetra. Poniżej tej grubości, bieżnik przestaje odprowadzać wodę, bardzo obniżając przyczepność. Bardzo ważne jest też, aby stosować opon przystosowanych do danych warunków. W lecie korzystamy z opon letnich, w zimie z zimowych. W miejscach ciepłych ale narażonych na częste opady deszczu można skorzystać z opon deszczowych. Istnieją też opony całosezonowe, które jednak gwarantują gorszą przyczepność od opon letnich w lato i od opon zimowych w zimie: taki kompromis.
  • rodzaj nawierzchni - na suchym asfalcie/betonie jest najbezpieczniej, potem w skali łatwości utraty przyczepności mamy nawierzchnie: luźną (np. szuter, luźny żwir), mokrą od deszczu, zaśnieżoną, oblodzoną oraz pokrytą smarem (np. olejem). To oczywiste, ale wspominamy o tym dla porządku.
  • moc i moment obrotowy silnika - im mocniejszy silnik, tym łatwiej jest o zerwanie przyczepności przez napędzane koła po dodaniu gazu. Obecnie prawie wszystkie nowo produkowane auta posiadają kontrolę trakcji automatycznie odcinające lub regulujące ilość momentu obrotowego przenoszonego na napędzane oś/osie.

Ogromną role grają też umiejętności i doświadczenie kierowcy. Kierowca ma decydujący wpływ na to, co dzieje się z samochodem, nawet jeśli doszło już do poślizgu niekontrolowanego. Z tego powodu obowiązkiem kierowcy jest ciągłe doskonalenie własnych umiejętności. Absolutne minimum potrzebne do zminimalizowania szansy na poślizg to zmniejszenie prędkości i zapewnienie dobrego stanu ogumienia (lub dostosowania ogumienia do warunków, np. założenie opon zimowych na okres zimowy).

Rodzaje poślizgów

W jeździe samochodem poślizgi dzielimy na kontrolowane i niekontrolowane. Poślizg kontrolowany jest wywoływany świadomie w celu wykorzystania go w konkretnym celu: np. szybszym przejechaniu przez śliski zakręt (używają go np. kierowcy rajdowi). Z poślizgu kontrolowanego można też korzystać podczas normalnej jazdy po śliskim terenie, wymaga to jednak ogromnego doświadczenia i umiejętności.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Artur Dawid Samek

radca prawny, ekspert z zakresu prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »