REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poślizg samochodu: co to jest, kiedy może powstać?

Max Trela
Poślizg samochodu: co to jest, kiedy może powstać? Fot.Ford
Poślizg samochodu: co to jest, kiedy może powstać? Fot.Ford

REKLAMA

REKLAMA

Samochód wpada w poślizg, gdy jedna lub więcej opon traci przyczepność z nawierzchnią po której jedzie. Im bardziej śliska nawierzchnia, im gorszy stan techniczny samochodu, im bardziej wyeksploatowane opony, tym szansa na wpadnięcie w niebezpieczny poślizg niekontrolowany jest większa.

Czynniki wpływające na powstanie poślizgu:

REKLAMA

  • prędkość pojazdu - im jest większa, tym większa jest szansa na zerwanie przyczepności np. w zakręcie, podczas ostrego hamowania lub przyspieszania
  • masa samochodu - im wyższa masa, tym większa bezwładność. O ile większa masa (i szersze opony) to lepsza przyczepność do drogi, jednak po zerwaniu przyczepności o wiele trudniej zapanować nad autem.
  • stan amortyzatorów - amortyzatory w złym stanie nie zapewniają odpowiedniego docisku opon do drogi. Przy pokonywaniu nierówności autem z niesprawnymi amortyzatorami koło może nawet całkowicie stracić na chwilę kontakt z nawierzchnią, a wtedy o poślizg bardzo łatwo.
  • stan ogumienia i ich rodzaj - za graniczną bezpieczną wysokość bieżnika w oponie samochodowej uznaje się 1,6 milimetra. Poniżej tej grubości, bieżnik przestaje odprowadzać wodę, bardzo obniżając przyczepność. Bardzo ważne jest też, aby stosować opon przystosowanych do danych warunków. W lecie korzystamy z opon letnich, w zimie z zimowych. W miejscach ciepłych ale narażonych na częste opady deszczu można skorzystać z opon deszczowych. Istnieją też opony całosezonowe, które jednak gwarantują gorszą przyczepność od opon letnich w lato i od opon zimowych w zimie: taki kompromis.
  • rodzaj nawierzchni - na suchym asfalcie/betonie jest najbezpieczniej, potem w skali łatwości utraty przyczepności mamy nawierzchnie: luźną (np. szuter, luźny żwir), mokrą od deszczu, zaśnieżoną, oblodzoną oraz pokrytą smarem (np. olejem). To oczywiste, ale wspominamy o tym dla porządku.
  • moc i moment obrotowy silnika - im mocniejszy silnik, tym łatwiej jest o zerwanie przyczepności przez napędzane koła po dodaniu gazu. Obecnie prawie wszystkie nowo produkowane auta posiadają kontrolę trakcji automatycznie odcinające lub regulujące ilość momentu obrotowego przenoszonego na napędzane oś/osie.

Ogromną role grają też umiejętności i doświadczenie kierowcy. Kierowca ma decydujący wpływ na to, co dzieje się z samochodem, nawet jeśli doszło już do poślizgu niekontrolowanego. Z tego powodu obowiązkiem kierowcy jest ciągłe doskonalenie własnych umiejętności. Absolutne minimum potrzebne do zminimalizowania szansy na poślizg to zmniejszenie prędkości i zapewnienie dobrego stanu ogumienia (lub dostosowania ogumienia do warunków, np. założenie opon zimowych na okres zimowy).

Rodzaje poślizgów

REKLAMA

W jeździe samochodem poślizgi dzielimy na kontrolowane i niekontrolowane. Poślizg kontrolowany jest wywoływany świadomie w celu wykorzystania go w konkretnym celu: np. szybszym przejechaniu przez śliski zakręt (używają go np. kierowcy rajdowi). Z poślizgu kontrolowanego można też korzystać podczas normalnej jazdy po śliskim terenie, wymaga to jednak ogromnego doświadczenia i umiejętności.

Poślizg niekontrolowany to najniebezpieczniejszy rodzaj poślizgu. Kierowca nie ma wówczas wpływu na zachowanie się samochodu, co może skończyć się wypadkiem. Odpowiedni trening pozwala na opanowanie poślizgu niekontrolowanego i przywrócenie prawidłowego kontrolowanego toru jazdy.

Nadsterowność i podsterowność

REKLAMA

Sam przebieg poślizgu z kolei zależy od właściwości auta zwanymi nadsterownością i podsterownością. Nadsterowność, w skrócie, oznacza, że większą przyczepność w danej chwili ma przednia oś, przez co poślizg zacznie się od osi tylnej. W efekcie może nas "postawić bokiem" lub nawet "obrócić". Podsterowność do odwrotność nadsterowności: w poślizg szybciej wpadnie oś przednia, co powoduje wyprostowanie toru jazdy, przy jednoczesnym braku kontroli nad pojazdem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsterowność i nadsterowność zależą nie tylko od konstrukcji auta (rozłożenia masy), żadne auto nie jest więc tylko nadsterowne lub tylko podsterowne. Właściwości te zależą też od położenia środka ciężkości auta: np. podczas gwałtownego hamowania przesuwa się on do przodu pogarszając docisk tylnej osi do jezdni i wywołując nadsterowność. Z zasady o wiele bardziej podatne na warunki jazdy są auta o krótszym rozstawie osi (z tego powodu rajdowa jazda Fiatem 126p wymaga mistrzowskiego opanowania technik poślizgu).

Zobacz też: Jak wprowadzić samochód w poślizg – lift-off oversteer?

Jak wyprowadzić auto z poślizgu - poślizg nadsterowny

W przypadku, gdy ucieka nam tył samochodu, należy jak najszybciej skontrować obracając kierownicę w tą samą stronę. Jeśli tył ucieka nam w lewo, kontrujemy w lewo. Jeśli w prawo: kontrujemy w prawo. Należy przy tym zadbać o jak największą przyczepność kół, dlatego najlepiej wtedy nie wciskać pedału gazu i nie hamować. Popularny jest mit, że w autach z przednim napędem wystarczy wcisnąć gaz a "auto samo się wyciągnie". Działa to w bardzo niewielu przypadkach, gdy poślizg lub niestabilność są jeszcze bardzo słabe. Skutkuje jednak również zwiększeniem prędkości, co jeszcze bardziej obniża margines bezpieczeństwa.

Zobacz też: Jak wprowadzić samochód w poślizg? - Pendulum

Jak wyprowadzić auto z poślizgu - poślizg podsterowny

Kiedy auto traci przyczepność przedniej osi wpadamy w poślizg nadsterowny. Kierowca nie ma wówczas możliwości wpływania na kierunek jazdy za pomocą skręcania kół: dopóki się one ślizgają, dopóty auto będzie wyjeżdżało na zewnętrzną stronę zakrętu. Aby opanować poślizg nadsterowny należy przesunąć środek ciężkości samochodu do przodu aby przednia oś odzyskała przyczepność. Najprostszy na to sposób to puszczenie gazu i delikatne wciśnięcie hamulca. Niestety musimy być przygotowani, że chwilę potrwa, aby przód samochodu odzyskał przyczepność. Dlatego warto, wchodząc w zakręty, zostawiać sobie margines jezdni po zewnętrznej strony aby mieć gdzie "wyjechać". W ruchu ulicznym, jeśli wpadliśmy w poślizg tego rodzaju i kierujemy się przodem w bok innego samochodu można za pomocą hamulca ręcznego i ruchu kierownicą do wewnątrz zakrętu postawić auto w boczny poślizg. W ten sposób uderzymy w drugie auto większą powierzchnią boczną, co zmniejszy straty, a także pomoże ochronić kierowcę i pasażerów drugiego auta przed "wbiciem" się w bok.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA