| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Bezpieczeństwo > Zderzenie czołowe: jak go bezpiecznie uniknąć?

Zderzenie czołowe: jak go bezpiecznie uniknąć?

Zderzenie czołowe dwóch pojazdów jest najniebezpieczniejszym drogowym wypadkiem.

Umiejętność unikania zderzeń czołowych jest niezwykle ważna. ważniejsza nawet od umiejętności wyprowadzania z poślizgów. Poślizgi zdarzają się jednak setki razy częściej, niż sytuacje poprzedzające zderzenie czołowe, dlatego na kursach doskonalenia jazdy mówi się głownie o nich. O tym, jak uniknąć zderzenia czołowego, prawie nigdy nie wspomina się.

Zobacz też:  Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach

Do zderzenia czołowego dochodzi zawsze w sytuacji, gdy dwa pojazdy nadjeżdżające z przeciwka, znajdą się na tym samym pasie w odległości uniemożliwiającej podjęcie skutecznego przeciwdziałania, np. zahamowania lub wykonania uniku, pozwalającego na bezpieczne minięcie się.

Odległość ta zależy wyłącznie od sumy prędkości obu pojazdów, a więc nie zabezpieczy przed zderzeniem czołowym jazda z prędkością nawet 10 km/godz., jeżeli pojazd z przeciwka nadjeżdża z prędkością 100 km/godz. i znajduje się w odległości mniejszej, niż 70-80 m na nawierzchni asfaltowej suchej. W takiej sytuacji jedyną szansą przeżycia jest jak najszybsze wykonanie uniku. Z oczywistych powodów większą szansę na skuteczny unik ma kierowca pojazdu jadącego wolniej. Przy dużej prędkości gwałtowny ruch kierownicą może doprowadzić do wywrócenia się samochodu na dach.

Zobacz też: Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

Z wykonaniem uniku nie wolno zwlekać, szczególnie wtedy, gdy jest sporo miejsca na jego wykonanie. Nie można czekać, aż kierowca jadący z przeciwka zacznie wykonywać ten manewr. Może on stracił przytomność albo nie panuje nad swoimi odruchami, choćby z powodu zamroczenia alkoholowego?

Najważniejszą czynnością poprzedzającą właściwy unik jest maksymalne zmniejszenia prędkości z równoczesną obserwacją zachowania pojazdu z przeciwka. W krytycznej sytuacji jest na to zaledwie ułamek sekundy. Tak więc gwałtowne ostre hamowanie, następnie częściowe zwolnienie pedału hamulca i ruch kierownicą we właściwą stronę to są jedyne czynności, które należy wykonać dla uniknięcia zderzenia. Z chwilą gdy samochód zmieni tor jazdy, można powrócić do ostrego hamowania, np dla uniknięcia wjechania w pole lub do przydrożnego rowu. Trzeba pamiętać, że bez względu na to, czym zakończy się wykonanie uniku, jego skutki będą o wiele mniej tragiczne niż w przypadku zderzenia czołowego. Nie wolno więc powstrzymywać się przed nim, licząc na szczęśliwy przypadek, owocujący zmianą toru jazdy zagrażającego nam samochodu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

mgr inż. Adam Górski

Ekspert ds. Elektroenergetyki oraz Systemów i sieci komputerowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »