| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Bezpieczeństwo > Jak korzystać ze świateł dodatkowych pojazdu (długich, przeciwmgłowych itp.)

Jak korzystać ze świateł dodatkowych pojazdu (długich, przeciwmgłowych itp.)

Wielu kierowców montuje w swoich pojazdach dodatkowe światła, nie przewidziane przez ich konstruktorów i producentów auta. Teoretycznie światła te mają za zadanie poprawę bezpieczeństwa na drodze. Często w praktyce znacznie je ograniczają.

Wielu kierowców z sobie tylko wiadomych i w żaden sposób nieuzasadnionych powodów włącza światłą przeciwmgłowe bez względu na stan pogody i rodzaj drogi. Przednie światła przeciwmgłowe co prawda poprawiają nieco widoczność, oświetlając dodatkowo oba pobocza drogi, ale jednocześnie, w warunkach nieograniczonej widoczności mogą oślepiać kierowców nadjeżdżających z przeciwka. W skrajnym przypadku oznacza to, że kierowca oślepiony połączonymi światłami mijania i przeciwmgłowymi nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu przez kilka sekund prawie nic nie widzi.

Zobacz też: Co Polacy myślą o obowiązku jazdy na światłach przez cały rok? Analiza eksperta ITS

Dodatkowe światła długie (drogowe) stanowią także zagrożenie dla posługującego się nimi kierowcy, jeżeli jedzie drogą, na której musi od czasu do czasu korzystać wyłącznie ze świateł mijania. Kontrast pomiędzy znakomicie oświetloną drogą przez komplet długich świateł zasadniczych w połączeniu z dodatkowymi a drogą oświetloną wyłącznie światłami mijania jest tak duży, że zanim wzrok przywyknie do nowych warunków, mija co najmniej 1 sekunda.

Tymczasem przez mniej więcej sekundę lub nawet później, po zmianie świateł długich wzmocnionych dodatkowymi na znacznie słabsze światła mijania kierowca może nie widzieć szczegółów drogi znajdujących się dalej niż 30 do 40 m przed pojazdem. Przy prędkości około 100 km na godzinę oznacza to, że przeszkodę, słabo wyróżniającą się na ciemnym tle nieoświetlonej drogi zauważy 20 do 30 m przed uderzeniem w nią, czyli o wiele za późno, o ile nie zwrócił na nią uwagi wcześniej, mając znakomicie oświetloną drogę. Taką przeszkodą może być pieszy w ciemnym ubraniu, nieoświetlony rower lub motocykl albo furmanka bez elementów odblaskowych.

Zobacz też: Światła do jazdy dziennej: jak je zamontować? Jakie są wymagania prawne? Ekspert ITS radzi

Zbrodnią wobec innych użytkowników drogi i objawem skrajnego braku szacunku dla nich jest włączanie tylnego światła przeciwmgłowego przy bardzo dobrej i dobrej widoczności. Znakomitej większości kierowców nie przeszkadza, że jest to zabronione przez przepisy.  Pirata z włączonym tylnym światłem przeciwmgłowym nie zauważy przydrożny patrol, za to aż za dobrze zauważą inni kierowcy. Na tę plagę polskich szos nie ma więc lekarstwa, z wyjątkiem jak najszybszego wyprzedzenia pojazdu lub zwolnieniu i puszczeniu go przodem.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Przednie światła przeciwmgłowe oświetlają dodatkowo oba pobocza drogi, ale w warunkach nieograniczonej widoczności oślepiają kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka Fot. Skoda
Przednie światła przeciwmgłowe oświetlają dodatkowo oba pobocza drogi, ale w warunkach nieograniczonej widoczności oślepiają kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka Fot. Skoda

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

ELPIGAZ

ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »