REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć dieslem?

Magdalena Jakubowska
Volkswagen Passat B5 Fot. newspress
Volkswagen Passat B5 Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Technika jazdy dieslem nie różni się znacząco od techniki jazdy samochodem z silnikiem benzynowym. Musimy jednak zdawać sobie sprawę z pewnych niedoskonałości napędu wysokoprężnego oraz konsekwencji jakie niesie on dla techniki jazdy.

REKLAMA

Silniki diesla charakteryzuje wysoki moment obrotowy już przy stosunkowo niewielkich prędkościach obrotowych, dzięki czemu możliwa jest jazda na niższych obrotach silnika niż w przypadku silnika benzynowego. Poza tym samochody z takim silnikiem umożliwiają jazdę w ciężkich warunkach, w których wilgoć mogłaby unieruchomić silniki benzynowe, w których potrzebna jest iskra od aparatu zapłonowego.

REKLAMA

W samochodach z turbodoładowaniem przebieg momentu obrotowego nie jest liniowy. Przy bardzo niskich obrotach auta te nie chcą ciągnąć, następnie występuje górka momentu obrotowego powodująca gwałtowne przyspieszanie, po czym moment obrotowy znowu spada. Powoduje to, że ruszając z miejsca samochody z silnikami diesla zrywają przyczepność. Przez utratę przyczepności ciężko jest wykonać płynny szybki start. Szczególnie jest to zauważalne zimą. Sposobem na pokonanie tej niedoskonałości jest ruszanie z wyższych obrotów i balansowanie sprzęgłem w celu ominięcia turbo-dziury oraz gwałtownego przyrostu momentu obrotowego przy bardzo niskich obrotach.

Zobacz też: Koniec epoki diesla?

Ważne jest dbanie o dobry olej w silnikach diesla. Olej powinien być wymieniany zgodnie z zaleceniami serwisowymi (z reguły co 15 tys. km). Jeżeli jeździmy agresywniej olej należy wymieniać częściej. Po wymianie olej robi się ciemny, jest to normalne w dieslach. Silnik powinien zużywać nie więcej niż 1 litr oleju pomiędzy wymianami. Poza tym samochód z silnikiem diesla powinniśmy odpalać zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych. Po odpaleniu silnika należy unikać ostrej jazdy z dużymi przyspieszeniami. Dopiero po rozgrzaniu możemy jeździć agresywniej. Temperatura pracy diesla powinna oscylować około 90 stopni c. Po osiągnięciu takiej temperatury jeszcze przez chwile powinniśmy jechać spokojniej, olej osiągnie wówczas odpowiednia temperaturę. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi powinniśmy odczekać na ostygnięcie turbiny oraz nie gasić silnika od razu.

Zobacz też: Paliwa: cena w górę, jakość w dół

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto powinniśmy często wymieniać filtr powietrza, który kosztuje niewiele ale ma wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.

REKLAMA

Kolejną cechą silników diesla jest możliwość dużo efektywniejszego hamowania silnikiem niż w autach z silnikiem benzynowym. Należy o tym pamiętać przy redukcji biegów, zbyt agresywne redukowanie biegów może spowodować utratę przyczepności napędzanych kół. Jeżeli zaczniemy tracić przyczepność powinniśmy dłużej przytrzymać silnik na półsprzęgle w celu wyrównania obrotów. W takiej sytuacji nieskuteczne będzie podniesienie obrotów przy pomocy gazu, gdyż silniki takie nie są chętne do wchodzenia na obroty.

Samochodem z silnikiem diesla można jeździć oszczędnie. Jazda dieslem może odbywać się przy bardzo niskich obrotach silnika co pozwala na oszczędność paliwa. Należy jednak pamiętać, żeby nie przyspieszać zbyt energicznie z bardzo niskich obrotów. Energiczne przyspieszanie z niskich obrotów jest szkodliwe dla elementów przeniesienia napędu oraz turbiny.

Samochody z silnikiem diesla wykazują większą tendencję do podsterowności w zakrętach przy wyższych prędkościach. Spowodowane to jest tym, że silniki takie muszą być masywniejsze, przez co jednostka napędowa jest cięższa. Konstruktorzy samochodów starają się niwelować ten problem poprzez zmianę budowy przedniego zawieszenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA