| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Bezpieczeństwo > Jak omijać w różnych sytuacjach przeszkody nieruchome?

Jak omijać w różnych sytuacjach przeszkody nieruchome?

Tylko z pozoru omijanie przeszkód nieruchomych jest manewrem prostym i łatwym. W niektórych przypadkach może być on bardzo niebezpieczny.

Nieruchome przeszkody można podzielić umownie na dwa rodzaje: przeszkody stałe i przeszkody „doraźne”, powstające w wyniku zdarzenia na drodze, awarii innego pojazdu itp. Przeszkody stałe są najczęściej dość dobrze lub dobrze oznakowane. Przeszkody „doraźne” bywają w ogóle nie oznakowane i dojeżdżający do nich kierowca nie otrzymuje żadnych lub prawie żadnych ostrzeżeń o niebezpieczeństwie.

Takimi nieoznakowanymi przeszkodami są, między innymi, uszkodzone pojazdy tuż po awarii, kiedy jeszcze ich kierowcy nie zdążyli wystawić trójkątów ostrzegawczych, albo zapomnieli o tym obowiązku. Są to także pojazdy komunikacji publicznej, stojące na przystankach, ładunki „zgubione” przez przejeżdżające pojazdy, maszyny i urządzenia wykonujące jakieś krótkotrwałe prace na drodze lub tuż przy niej, pojazdy dostarczające towary do sklepów itp. Żadna z tych przeszkód nie jest zazwyczaj dobrze oznakowana; niektóre nie są wcale oznakowane.

Zobacz też: Jak bezpiecznie wykonać manewr mijania?

Przy omijaniu przeszkód nieruchomych, bez względu na ich rodzaj, należy zachować szczególną ostrożność, tym większą im większa jest taka zawalidroga i im bardziej zasłania widoczność. Jeżeli jest to uszkodzony pojazd, należy liczyć się z tym, że koło niego może pojawić się osoba, zaprzątnięta usuwaniem awarii, która nie zwróci uwagi na jadące tuż obok pojazdy. Dlatego taką przeszkodę należy ZAWSZE omijać szerokim łukiem, większym, niż w przypadku pojazdu jednośladowego. Ponieważ bardzo często nie ma możliwości wcześniejszego stwierdzenia, czy pojazd, tarasujący drogę jest akurat naprawiany, trzeba „w ciemno” przyjąć, że tak jest.

Jeżeli do ominięcia przeszkody pozostało niewiele miejsca, manewr należy wykonywać z bardzo ograniczoną prędkością. Pozwoli to na uniknięcie przykrych niespodzianek, np. uszkodzenia karoserii przez wystające elementy przeszkody, trudne z daleka do zauważenia. Zmniejszenie prędkości pozwoli także na upewnienie się, czy przeszkoda jest rzeczywiście nieruchoma, czy też coś się z nią dzieje, np. jest unoszona przez dźwig.

Zobacz też: Jak prawidłowo wykonać manewr cofania?

Osobnym zagadnieniem jest omijanie miejsc incydentów drogowych, takich jak wypadki lub stłuczki. Jeżeli ruch w ich bezpośrednim sąsiedztwie nie jest kierowany, należy zachować szczególną ostrożność, zredukować prędkość do minimum i zwrócić baczną uwagę na to, czy na jezdni nie ma elementów karoserii rozbitych pojazdów, przedmiotów które mogły z nich wypaść na drogę itp. Jeżeli na drogę wycieka z rozbitych pojazdów paliwo lub olej, nie wolno wjechać w ich plamę. Paliwo może się w każdej chwili zapalić, olej zanieczyści bieżnik opon i znacznie zmniejszy ich przyczepność do czasu, kiedy zostanie z niego usunięty siłą odśrodkową lub piaskiem z pobocza.

Nie wolno zatrzymywać się tuż przy miejscu wypadku. Jeżeli konieczne jest udzielenie pomocy, należy swój pojazd ustawić w bezpiecznym miejscu. Jeżeli trzeba ostrzec innych użytkowników drogi, można swoim pojazdem zatarasować pas, na którym doszło do wypadku lub znajdują się jego ofiary. Trzeba jednak uruchomić światła awaryjne, wystawić w dostatecznej odległości trójkąt ostrzegawczy i wykonać inne czynności, aby zapobiec kolejnym wypadkom, które często się w takich sytuacjach zdarzają.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kadry dla Każdego

Strona poświęcona aktualnościom kadrowo-płacowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »