REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak się zachować wobec jednośladów?

Jakubowski Ryszard
Dobre ustawienie lusterek pomoże lepiej kontrolować sytuację na drodze. Fot. Newspress
Dobre ustawienie lusterek pomoże lepiej kontrolować sytuację na drodze. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdy jednośladowe, a więc rowery, motorowery, motorynki, skutery i motocykle stanowią dla wielu kierowców utrapienie, inni nie zawsze respektują ich prawa, wielu nie wie, jak się wobec nich zachować.

Dla ułatwienia zrozumienia zagadnienia podzielimy umownie jednoślady na powolne, czyli takie, których prędkość rzadko dorównuje prędkości samochodów, oraz na szybkie, do których zaliczymy wszystkie motocykle dysponujące silnikami o dużych mocach.

REKLAMA

Powolne jednoślady rzadko wyprzedzają samochody. Jeżeli już, to głównie przy dojeżdżaniu do skrzyżowań z ruchem kierowanym, kiedy samochód zwalnia, aby się zatrzymać w oczekiwaniu na zmianę świateł. Kierujący takimi pojazdami lekceważą najczęściej niebezpieczeństwo i wciskają się w każdą lukę pomiędzy samochodami, aby tylko znaleźć się jak najbliżej skrzyżowania i ruszyć równo z samochodami lub choćby o ułamek sekundy przed nimi. 

Zobacz też: Jak brzmi 10 przykazań dobrego kierowcy?

Pamiętając o tym należy przy dojeżdżaniu do takich miejsc, spoglądać częściej niż zwykle spoglądać we wsteczne lusterka i starać się zachować taki tor jazdy, aby nie zmniejszyć odległości do pojazdów, jadących równolegle.

Jadący wolno jednoślad często, zwłaszcza na nierównej nawierzchni, nie zachowuje prostolinijnego toru jazdy. Jest to regułą prawie bez wyjątków, dlatego przejeżdżając obok takiego pojazdu należy zachować znacznie większą odległość, niż przy mijaniu lub wyprzedzaniu samochodu. Przepisy mówią o CO NAJMNIEJ jednometrowej odległości, co nie zawsze gwarantuje pełne bezpieczeństwo. Turbulencje powietrza, jakie towarzyszą jadącemu szybko samochodowi, mogą wytrącić z równowagi jednoślad, o co łatwo przy małej masie takiego pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uważaj na motocykle

REKLAMA

O wiele większym niebezpieczeństwem na drogach są bardzo szybkie motocykle. Niezwykle trudno ocenić ich prędkość, a więc prawie nigdy nie wiadomo, jak szybko taki pojazd, mknący wbrew przepisom z prędkością dochodzącą do 200 km/godz. nawet w ruchu miejskim, znajdzie się w niebezpiecznej odległości.

Pojazdy te, mimo włączonych świateł, są słabo widoczne, zwłaszcza z boku, a ich kierowcy z uporem godnym lepszej sprawy uważają z dyshonor założenie jasnej kurtki i dobrze widocznego kasku o jaskrawym kolorze. Dominuje czerń lub ciemny granat. Często jedynym symptomem zbliżającego się z zawrotną prędkością motocykla jest wytwarzany przez niego hałas.

Zobacz też: Jak zachowywać się wobec autobusów miejskich?

Motocykliści przed skrzyżowaniami zachowują się prawie zawsze identycznie, jak kierujący rowerami, motorynkami i skuterami. Wciskają się w każdą lukę pomiędzy samochodami, czasem uszkadzając ich boczne lusterka, a nawet – rysując lakier. Dzieje się to za pełną aprobatą policji, mimo monitoringu, zainstalowanego na wielu skrzyżowaniach.

Dlatego jedynym sposobem na szalonych motocyklistów jest – trzymać się od nich z daleka, nie wchodzić im w drogę i bardzo często spoglądać w lusterka. Motocykl, jadący z prędkością 200 km/godz. pokonuje w ciągu sekundy ponad 50 m. Oznacza to, że w każdej chwili może się znaleźć niebezpiecznie blisko. Kierowcy samochodów powinni więc w ruchu miejskim kontrolować sytuację na drodze wokół swojego pojazdu jak najczęściej, nawet co sekundę, co jest prawie niemożliwe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA