REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak brzmi 10 przykazań dobrego kierowcy?

Jakubowski Ryszard
Każdy kierowca powinien zachowywać na drodze wszelkie zasady bezpieczeństwa. Fot. Newspress
Każdy kierowca powinien zachowywać na drodze wszelkie zasady bezpieczeństwa. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Oto dziesięć żelaznych zasad, obowiązujących każdego bez wyjątku kierowcę na drodze.

I. Prowadź pojazd zawsze tak abyś nie musiał nikogo przepraszać za swoje błędy. Nie zawsze zdążysz to zrobić i ktoś może odjechać ze złym zdaniem o Tobie i Twojej kulturze. Jedną z najczęstszych przyczyn wypadków na drogach jest brak kultury ich użytkowników.

REKLAMA

II. Nie utrudniaj życia innym kierowcom. Będą Ci za to dozgonnie wdzięczni. Obowiązuje tu stara zasada „Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”.

Zobacz też: Jak jeździć z ESP?

REKLAMA

III. Miej dużo tolerancji dla innych użytkowników drogi. Nie wszyscy są tak wspaniałymi kierowcami, jak Ty. Na drodze spotyka się zarówno mistrzów kierownicy jak i ludzi, którzy mają mgliste pojęcie o kierowaniu samochodem. Wszyscy oni mają prawo do korzystania z dróg, potwierdzone licencją kierowcy, nazywaną w Polsce Prawem Jazdy.

IV. Nie pouczaj innych. Nie tylko Ci za Twoje porady nie zapłacą, ale mogą je opacznie zrozumieć. Wielu kierowców ma tendencję do udzielania lekcji i instrukcji innym użytkownikom drogi. Tymczasem instruowanym może się okazać ekspert w dziedzinie ruchu drogowego i bezpieczeństwa na drodze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

V. Droga to nie sala sądowa. Nie musisz nikomu niczego udowadniać. Kierowcy bardzo często chcą zaimponować innym swoimi umiejętnościami, a często także swoją bezczelnością i brakiem ogłady. Sęk w tym, że oni na dobrą sprawę nikomu nie imponują, ponieważ ich wiedza o jeździe samochodem jest niewielka, a jej braki pokrywają właśnie zachowaniem, świadczącym zarówno o braku ogłady jak i o pogardzie dla reszty kierowców.

VI. Ustąp innym, nawet gdy prawo jest po Twojej stronie. Wolisz mieć rację, czy cały samochód? Egzekwowanie na siłę, bez względu na okoliczności swoich uprawnień prowadzi najczęściej do kolizji a nawet do bardzo groźnych wypadków. Wśród starych profesjonalnych kierowców zawodowych, kiedy jeszcze istniał etos kierowcy zawodowego, krążyła opowieść o nagrobku pewnego kierowcy, na którym umieszczono napis: „Tu spoczywa ten, który miał pierwszeństwo przejazdu i za wszelką cenę chciał z niego skorzystać”.

Zobacz też: Jak współdziałać na drodze z motocyklistami?

REKLAMA

VII. Szanuj przepisy drogowe nie tylko z obawy przed karą. Lekceważenie prawa jest w najlepszym przypadku przejawem infantylizmu. Brak szacunku dla przepisów i głoszenie, że są one po to, aby je omijać,. Jest także eksponowaniem braku szacunku, czy wręcz pogardy dla tych wszystkich, którzy przepisy szanują i się do nich stosują.

VIII. Nie czyń sekretów ze swoich zamiarów. Niech inni kierowcy dowiedzą się, co zrobisz za chwilę. Liczni kierowcy z sobie tylko wiadomych powodów starają się włączać kierunkowskazy tylko wtedy, gdy w pobliżu znajduje się policjant lub strażnik miejski. Nigdy nie wiadomo, czego po takim kierowcy można się spodziewać, jest więc on skrajnie niebezpieczny dla innych, tak jak kierowca mocno pijany, którego zamiary też są w tym samym stopniu nieprzewidywalne.

IX. Siedząc za kierownicą myśl i przewiduj. Nikt i nic nie zwalnia kierowcy od myślenia.

X. Prowadź pojazd zawsze najlepiej jak potrafisz, ale nigdy – na granicy swoich możliwości. Zachowaj margines bezpieczeństwa.

Zobacz także: Jak pokonywać kałuże?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Tomdom
    2022-04-04 18:52:51
    Od czasu jak kupiłem sobie rejestrator jazdy z truecama to mam 11 :D zgłaszać zgłaszać i się nie bać
    0
    pokażodpowiedzi (1)
QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

REKLAMA

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

REKLAMA