| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Bezpieczeństwo > Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

ABS to układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania. Wyposażone w niego są obecnie wszystkie auta sprzedawane na terenie Unii Europejskiej od 1 maja 2004 roku.

ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu czy utrata kontroli nad kierowaniem samochodem. Czy powinniśmy inaczej hamować samochodem wyposażonym w ten system?

Techniki hamowania w samochodzie z ABS i bez ABS

Technika hamowania samochodem wyposażonym w ABS jest inna niż samochodem pozbawionym tego systemu. W samochodach bez systemu ABS kierowca musi starać się hamować tak, by utrzymać kontrolę nad samochodem. Zbyt słabe hamowanie wydłuża drogę hamowania, a zbyt mocne prowadzi do utraty sterowności.

Zobacz też: Jaki jest czas reakcji człowieka na sytuację na drodze?

Hamując samochodem bez ABS powinniśmy, w razie konieczności nagłego zahamowania, zastosować hamowanie pulsacyjne. Polega ono na intensywnym wciśnięciu hamulca, a w momencie, gdy koła przestają się obracać, odpuszczeniu hamulca, by natychmiast znowu silnie nacisnąć hamulec. W momentach silnego naciśnięcia hamulca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia hamulca niesymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczny samochodu, co umożliwia jego sterowanie.

W samochodzie wyposażonym w system ABS najefektywniejszym sposobem hamowania awaryjnego jest jak najszybsze i najmocniejsze wciśnięcie pedału hamulca. Następnie należy wcisnąć pedał sprzęgła. Kierowca może wcisnąć pedał hamulca bez obawy wpadnięcia w poślizg. Pedału sprzęgła nie należy naciskać przed pedałem hamulca ani jednocześnie, gdyż ruch dwiema nogami jednocześnie zmniejsza siłę nacisku na pedał hamulca w pierwszych chwilach hamowania. Wciśnięty pedał sprzęgła zapewnia minimalnie krótszą drogę hamowania oraz po zatrzymaniu silnik w samochodzie nadal pozostanie uruchomiony.

Zobacz też: Jak hamować z ABS?

Układ ABS ogranicza siłę hamowania tak, aby nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu. W czasie poślizgu i zablokowania się kół, nie działa kierowanie samochodem, następuje zmiana toru jazdy lub obracanie się pojazdu. ABS pomaga odzyskać sterowność przy poślizgu bocznym, co znacznie ułatwia pokonywanie zakrętów. Gdy pojazd wpada w poślizg boczny, to po naciśnięciu hamulca, system ABS będzie kontynuować hamowanie zgodnie z zasadą działania ABS.

W pewnych sytuacjach system ABS wydłuża drogę hamowania, np. gdy na nawierzchni o dobrej przyczepności znajduje się cienka warstwa luźna, np. liście, piasek, śnieg, błoto. W samochodzie bez ABS, zablokowane koła przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania, natomiast w samochodzie z układem ABS, koło hamuje na warstwie o niższym współczynniku przyczepności.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Struzik

Dyrektor Zarządzający internetowego serwisu pracy MonsterPolska.pl, polskiego oddziału międzynarodowej grupy Monster.com.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »