REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

Hamuj bezpiecznie z ABS; Fot. newspress
Hamuj bezpiecznie z ABS; Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

ABS to układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania. Wyposażone w niego są obecnie wszystkie auta sprzedawane na terenie Unii Europejskiej od 1 maja 2004 roku.

ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu czy utrata kontroli nad kierowaniem samochodem. Czy powinniśmy inaczej hamować samochodem wyposażonym w ten system?

REKLAMA

Techniki hamowania w samochodzie z ABS i bez ABS

Technika hamowania samochodem wyposażonym w ABS jest inna niż samochodem pozbawionym tego systemu. W samochodach bez systemu ABS kierowca musi starać się hamować tak, by utrzymać kontrolę nad samochodem. Zbyt słabe hamowanie wydłuża drogę hamowania, a zbyt mocne prowadzi do utraty sterowności.

Zobacz też: Jaki jest czas reakcji człowieka na sytuację na drodze?

REKLAMA

Hamując samochodem bez ABS powinniśmy, w razie konieczności nagłego zahamowania, zastosować hamowanie pulsacyjne. Polega ono na intensywnym wciśnięciu hamulca, a w momencie, gdy koła przestają się obracać, odpuszczeniu hamulca, by natychmiast znowu silnie nacisnąć hamulec. W momentach silnego naciśnięcia hamulca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia hamulca niesymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczny samochodu, co umożliwia jego sterowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W samochodzie wyposażonym w system ABS najefektywniejszym sposobem hamowania awaryjnego jest jak najszybsze i najmocniejsze wciśnięcie pedału hamulca. Następnie należy wcisnąć pedał sprzęgła. Kierowca może wcisnąć pedał hamulca bez obawy wpadnięcia w poślizg. Pedału sprzęgła nie należy naciskać przed pedałem hamulca ani jednocześnie, gdyż ruch dwiema nogami jednocześnie zmniejsza siłę nacisku na pedał hamulca w pierwszych chwilach hamowania. Wciśnięty pedał sprzęgła zapewnia minimalnie krótszą drogę hamowania oraz po zatrzymaniu silnik w samochodzie nadal pozostanie uruchomiony.

Zobacz też: Jak hamować z ABS?

Układ ABS ogranicza siłę hamowania tak, aby nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu. W czasie poślizgu i zablokowania się kół, nie działa kierowanie samochodem, następuje zmiana toru jazdy lub obracanie się pojazdu. ABS pomaga odzyskać sterowność przy poślizgu bocznym, co znacznie ułatwia pokonywanie zakrętów. Gdy pojazd wpada w poślizg boczny, to po naciśnięciu hamulca, system ABS będzie kontynuować hamowanie zgodnie z zasadą działania ABS.

REKLAMA

W pewnych sytuacjach system ABS wydłuża drogę hamowania, np. gdy na nawierzchni o dobrej przyczepności znajduje się cienka warstwa luźna, np. liście, piasek, śnieg, błoto. W samochodzie bez ABS, zablokowane koła przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania, natomiast w samochodzie z układem ABS, koło hamuje na warstwie o niższym współczynniku przyczepności.

Podczas hamowania zwykłego układ ABS nadzoruje tylko prędkości obrotowe kół, jeżeli nie wykryje zablokowania kół, to nie zaingeruje w ciśnienia płynu hamulcowego w układzie hydraulicznym. Hamowanie takie nie różni się od hamowania samochodem bez ABS.

Zobacz też: Dobre nawyki na drodze

Samochód z ABS, tak jak i samochód bez ABS, skuteczniej hamuje poruszając się po prostej drodze, niż biorąc zakręt. Jeśli porusza się w zakręcie, to ważniejszym dla układu ABS jest zachowanie toru jazdy samochodu niż hamowanie. Nie można wykorzystać całej przyczepności opony do nawierzchni na hamowanie, gdyż jej część trzeba pozostawić, aby na styku opona/nawierzchnia, mogła powstać siła równoważąca siłę odśrodkową. Dzięki temu jednak, kierowca samochodu z ABS, może bez obawy hamować na zakręcie.

Jakie są korzyści z zastosowania systemu ABS?

ABS umożliwia utrzymanie kierunku ruchu samochodu oraz kierowanie nim. Ponadto daje możliwość hamowania bez konieczności kontrolowania, czy koło jest zablokowane, czy nie. Dzięki temu kierowca skupia się tylko na kierowaniu samochodem. Zaletą ABS jest również uniknięcie niebezpieczeństwa uszkodzenia opony podczas hamowania z zablokowanym kołem.

Co pomaga dobrze hamować?

Aby móc prawidłowo hamować, ważna jest prawidłowa pozycja za kierownicą. Oparcie fotela powinno być prawidłowo odchylone od pionu o ok. 15 - 20 stopni. Takie ustawienie fotela gwarantuje najlepsze odczuwanie zachowania się samochodu. Poza tym ważna jest prawidłowa odległość kierowcy od kierownicy. Prawidłowa odległość umożliwia sprawne wykonywania manewrów i gwarantuje prawidłową pracę poduszki powietrznej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA