| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Bezpieczeństwo > Jak ratować się hamulcem ręcznym w razie awarii hamulca nożnego?

Jak ratować się hamulcem ręcznym w razie awarii hamulca nożnego?

Ręczny hamulec jest w zasadzie hamulcem postojowym, dlatego jego skuteczność w zatrzymaniu jadącego samochodu jest znikoma. Bywa on jednak przysłowiową deską ratunku w krytycznych sytuacjach.

Na szczęście do rzadkości należy awaria hamulców spowodowana zerwaniem elastycznego przewodu hamulcowego lub skorodowaniem przewodu sztywnego. Gdy jednak nastąpi, wówczas kierowca ma niewielkie szanse, aby uniknąć kolizji z innymi pojazdami lub przydrożnymi drzewami. Po stwierdzeniu, że z hamulcami dzieje się źle, np. po zasygnalizowaniu problemu przez lampkę ostrzegawczą trzeba, jak najszybciej zatrzymać pojazd, aby znaleźć usterkę i spróbować ją usunąć albo, aby wezwać profesjonalną pomoc techniczną.

Zobacz również: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

Jeżeli droga jest wolna, bez żadnych przeszkód, można zmniejszać prędkość przez hamowanie silnikiem. Gdy zachodzi potrzeba szybszego zatrzymania się, trzeba wspomóc hamujące działanie silnika hamulcem ręcznym. Nie wolno jednak zaciągnąć go raptownie, powodując tym samym blokadę kół. Trzeba pamiętać, że ABS nie działa w przypadku hamulca ręcznego! A więc zaciągnąć hamulec na tyle, że da się wyraźnie odczuć jego działanie, ale nie nastąpi blokowanie kół.

Ponieważ dość często hamulec ręczny nie działa idealnie równomiernie na oba koła, trzeba liczyć się ze ściąganiem pojazdu na jedną stronę i w porę przeciwdziałać mu odpowiednimi ruchami kierownicy. Przy śliskiej nawietrzni może wystąpić poślizg ze ściągnięciem na jedną stronę i wówczas należy jak najszybciej zwolnić hamulec i poprzez umiejętne kontrowanie kierownicą wyprowadzić pojazd „na prostą”.

Hamowanie hamulcem ręcznym przy dużej prędkości może spowodować nadpalenie lub spalenie okładzin hamulcowych, jest to jednak mniejsza strata, niż wynikająca z rozbicia samochodu. Dodatkowym środkiem na wspomaganie hamowania tylko silnikiem i hamulcem ręcznym jest zwiększenie oporów aerodynamicznych. Jeżeli warunki na to pozwolą, można otworzyć przednie drzwi samochodu i siłą (najlepiej nogą) wypchnąć je do pozycji maksymalnego otwarcia a następnie utrzymać je w niej, tak długo, jak to będzie możliwe. Wymaga to użycia dużej siły!

Zobacz również: Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np. po jezdni pokrytej lodem?

Ta technika może nawet uratować życie pechowego kierowcy i jego pasażerów, choć może początkowo wydawać się, że jej skuteczność jest znikoma. Podczas prób z nieobciążonym samochodem - Mercedesem 124 - rozpędzonym do prędkości 60 km/godz., w którym włączono bieg jałowy i pozwolono mu na swobodne toczenie się, odcinek, po którym zatrzymał się, po otwarciu obu przednich drzwi na maksimum, był o prawie 6 metrów krótszy, niż w przypadku, gdy drzwi były zamknięte.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Inventage

Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »