REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa ABS?

Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. fot. Mototarget
Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. Aby używać go poprawnie, warto wiedzieć, jak działa.

ABS to system, który umożliwia manewrowanie samochodem podczas poślizgu poprzez zapobieganie blokowaniu kół. Jeśli go nie posiadamy i chcemy gwałtownie zahamować np. na śniegu i jednocześnie ominąć przeszkodę, powinniśmy hamować pulsacyjnie, czyli lekko odpuszczać hamulec a potem znowu go dociskać, z jak największą częstotliwością. W ten sposób koła nie zablokują się, nie stracą przyczepności a my będziemy bezpieczni podczas hamowania. ABS robi to za nas, umożliwiając manewrowanie podczas hamowania, a także kontrolowane zatrzymanie na śliskiej nawierzchni. 

REKLAMA

Czy to działa?

Gdy nie posiadamy systemu ABS, podczas ostrego hamowania koła całkowicie zablokują się. W zależności od tego, w jaki sposób opona styka się z podłożem, samochód może pojechać prosto, ściągnąć w lewo lub prawo a w skrajnych przypadkach nawet zacząć się obracać. Tracimy kontrolę nad pojazdem i katastrofa gotowa. ABS zapobiegnie takiemu zachowaniu. Gdy bardzo mocno wciśniemy pedał hamulca, system będzie sam zmieniał wartość siły hamowania zmniejszając ją i zwiększając naprzemiennie. 

Zobacz również: Bezpieczna podróż autokarem

Mogłoby się wydawać, że z powodu cyklicznego odblokowania hamulców podczas nagłego hamowania, droga do zatrzymania będzie dłuższa. Dlatego właśnie ABS ma najlepsze zastosowanie na śliskich drogach, np. pokrytych wodą, śniegiem lub lodem. Korzyści płynące z posiadania tego systemu na suchej drodze nie są do końca jasne. Z jednej strony system ten nieznacznie wydłuża drogę hamowania, jeśli nie jest ślisko, natomiast chroni nasze opony przed miejscowym zdarciem.

Jak to działa?

ABS na bieżąco mierzy obrotową prędkość kół. Gdy rozpoczynamy hamowanie, elektroniczny system monitoruje ich zachowanie. W ten sposób szybko wychwytuje moment, kiedy koło zostanie zablokowane, a tym samym straci przyczepność. Gdy do tego dojdzie, ABS natychmiast zmniejszy siłę hamowania odblokowując koło. Do zablokowania dochodzi częściej na śliskiej nawierzchni, ponieważ stawia ono mniejszy opór i hamulcom łatwiej całkowicie je zatrzymać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak go używać?

Na kursie nauki jazdy dowiemy się, że autem bez ABS musimy hamować pulsacyjnie na śliskiej nawierzchni. Jeśli jednak nasz samochód jest wyposażony w ten system, powinniśmy hamować zdecydowanie i ciągle. Gdy system włączy się, usłyszymy dźwięk podobny do dźwięku uderzania młotkiem w koło, poczujemy też pulsowanie pod pedałem hamulca. Nieraz jest ono tak silne, że stawia zdecydowany opór. W żadnym wypadku nie należy wtedy odpuszczać hamulca, ponieważ auto nie zatrzyma się.

Hamując awaryjnie w aucie wyposażonym w ABSie należy wcisnąć pedał hamulca tak mocno, jak to jest możliwe i nie odpuszczać go aż do zatrzymania się samochodu.

Jak dbać o ABS?

System ABS to dodatkowy element samochodu, o który trzeba dbać. Powinniśmy regularnie sprawdzać poziom płynu hamulcowego i wymieniać go częściej, niż przy zwykłym układzie hamulcowym. Płyn łatwo absorbuje wodę, która może uszkodzić elementy systemu. 

Zobacz również: Jak jechać w kolumnie pojazdów?

Jeśli posiadamy samochód wyposażony w ABS, powinniśmy nie tylko rozumieć technologię działania, ale również mieć świadomość jego ograniczeń. Musimy więc dbać o system, a także pamiętać o tym, że w dalszym ciągu to my jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo nasze i innych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA