| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Bezpieczeństwo > Jak jechać z zepsutym sprzęgłem?

Jak jechać z zepsutym sprzęgłem?

Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów.

Zwykle w takiej sytuacji, po wrzuceniu luzu holuje się samochód do najbliższej stacji obsługi. Jest jednak sposób, kiedy z tak unieruchomionym sprzęgłem można samodzielnie kontynuować jazdę, nawet w ruchu miejskim. Oczywiście wymaga to sporych umiejętności, a te można zdobyć podczas ćwiczeń.

Jazda bez używania sprzęgła nie jest obojętna dla skrzyni biegów i innych mechanizmów silnika, dlatego można ją stosować jedynie w sytuacjach awaryjnych, kiedy nie ma innego rozwiązania problemu. 

Zobacz również: Jak jeździć po nierównościach i dziurawych drogach?

1. Ruszanie

Po stwierdzeniu, że sprzęgło, mimo wciśnięcia pedału, nadal jest włączone, trzeba wyłączyć silnik. Następnie włączyć drugi bieg i uruchomić rozrusznik. Samochód zapewne kilka razy szarpnie, ale gdy silnik zacznie pracować, pojedzie do przodu. Trzeba przy tym umiejętnie i z wyczuciem posługiwać się pedałem gazu, aby samochód nie „skoczył” do przodu gdy silnik „zaskoczy” i natychmiast osiągnie wysokie obroty.

2. Podczas jazdy – zmiany biegów na wyższe

Gdy samochód jedzie i konieczna jest zmiana biegu na wyższy, trzeba najpierw, jak przy „normalnej” zmianie biegów, zdjąć nogę z gazu. W tym przypadku trzeba to zrobić z wyczuciem, pomału, jednocześnie starając się delikatnie i lekko włączyć bieg jałowy („luz”). Przy pewnej prędkości obrotowej silnika odbędzie się to niemal samoistnie, prawie bez użycia siły, „jednym palcem”. Następnie należy dźwignię zmiany biegów ustawić w pozycji, jak do włączenia kolejnego biegu i, wprowadzając silnik bardzo pomału na coraz wyższe obroty, próbować włączyć właściwy bieg. Jest to możliwe bez zgrzytu dzięki pracy synchronizatorów w skrzyni biegów. Gdy kolejny bieg będzie włączony, trzeba z wyczuciem dodać gazu, w przeciwnym wypadku samochód zacznie zwalniać.

3. Podczas jazdy – zmiany biegów na niższe – redukcja.

Redukcja biegów bez możliwości użycia sprzęgła jest bardzo trudna i może, w skrajnym wypadku, prowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Dlatego trzeba ją przeprowadzić bardzo delikatnie i ostrożnie, z ogromnym wyczuciem. 

Zobacz również: Jak jechać podczas silnego wiatru?

Podczas zdejmowania nogi z gazu należy w odpowiednim momencie, kiedy nie będzie wyczuwalnego na dźwigni zmiany biegów oporu, włączyć bieg jałowy i następnie jak najszybciej przesunąć dźwignię do miejsca, odpowiadającego biegowi o jeden stopień niższemu. Zastosować tzw. międzygaz, czyli zwiększyć dość znacznie obroty silnika, np. do 3500 lub nawet nieco więcej, a następnie pozwolić mu samoczynnie zwalniać, jednocześnie niezbyt mocno, z wyczuciem naciskając dźwignię biegów w kierunku włączenia pożądanego biegu. Przy pewnych obrotach silnika, odpowiadających prędkości jazdy w danej chwili na wybranym biegu, włączy się on prawie samoczynnie, choć prawdopodobnie samochód przy tym lekko szarpnie.

3. Podczas jazdy – zatrzymanie się.

Włączyć w opisany wyżej sposób bieg jałowy i zatrzymać samochód tak, jak w każdym innym przypadku.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów. Fot. Newspress
Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów. Fot. Newspress

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Autotesto

Autotesto to pierwsza w Polsce Sieć Niezależnych Ekspertów Samochodowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »