| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Bezpieczeństwo >  Jak jechać podczas silnego wiatru?

 Jak jechać podczas silnego wiatru?

Wiatr wiejący z naprzeciwka bardzo skutecznie przeszkadza w rozwinięciu zaplanowanej prędkości, a na dodatek powoduje wyraźne zwiększenie się zużycia paliwa, w skrajnym wypadku nawet o 50%.

Jedynie wiatr wiejący od tyłu jadącego pojazdu jest przyjazny dla jego kierowcy, choć w przypadku, gdy jest bardzo silny, a samochód ma duże rozmiary, może w istotny sposób wpłynąć na wydłużenie jego drogi hamowania.

Szalenie niebezpieczny jest wiatr boczny, zwłaszcza wtedy, kiedy kierowca nie spodziewa się jego podmuchu. Uderzenie fali powietrza w samochód np. po wyjechaniu z gęstego, wysokiego lasu na otwartą przestrzeń może spowodować zmianę toru jego jazdy, zwłaszcza gdy zaskoczony kierowca nie zdąży w porę przeciwstawić się temu odpowiednim ruchem kierownicy.

Zobacz również: Dobre nawyki na drodze

Niewłaściwa reakcja kierowcy na silne uderzenie bocznego wiatru nie tylko nie uchroni pojazdu przed nieplanowaną zmianą toru jazdy, ale może spowodować jego wywrócenie się, zwłaszcza gdy jest on wysoki, nieobciążony i jedzie szybko.

Szczególnie niebezpieczne są boczne podmuchy wiatru podczas jazdy po śliskiej nawierzchni. Mogą one wywoływać nieoczekiwane poślizgi, a nawet mogą zepchnąć samochód z drogi do rowu lub w pole.

Zobacz również: Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np po jezdni pokrytej lodem?

Nie ma dobrej recepty na walkę z bocznym silnym wiatrem i jego skutkami. Jedynie uważna jazda, nacechowana ostrożnością, z niewielką prędkością może zapobiec skutkom wichury lub nawet pojedynczego silnego podmuchu, jak np. w przypadku wiatru halnego (fenu) na drogach górskich.

Gdy kierowca poczuje, że po uderzeniu wiatru jego samochód przechylił się bardziej, niż zwykle, powinien jak najszybciej, ale dość spokojnym ruchem nieco obrócić kierownicę w stronę, w którą przechylił się pojazd. W ten sposób uniknie „podcięcia go” i wywrotki, a siła odśrodkowa, jaka wówczas powstanie, powinna dość łatwo doprowadzić pojazd do równowagi. Jednocześnie kierowca musi być przygotowany na natychmiastową reakcję, gdy samochód opadnie na wszystkie koła. Może się zdarzyć, że skręci on gwałtownie w tę stronę, na którą był przechylony, w wyniku zbyt mocnego skrętu kierownicą.

Ponieważ nie ma możliwości przećwiczenia w bezpieczny sposób ratowania samochodu przed wywrotką po uderzeniu w niego wiatru, manewr ten należy przeprowadzić z ogromnym wyczuciem i z maksymalnie napiętą uwagą, unikając gwałtowniejszych ruchów kierownicą, oraz przyspieszania lub hamowania w jego trakcie. Im prędkość pojazdu jest mniejsza, tym łatwiej jest wyratować się z opresji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »