REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć z uszkodzonym prędkościomierzem?

Jakubowski Ryszard
Awaria prędkościomierza wcale nie oznacza braku możliwości dokładnej oceny prędkości przez kierowcę. Fot. Lexus
Awaria prędkościomierza wcale nie oznacza braku możliwości dokładnej oceny prędkości przez kierowcę. Fot. Lexus

REKLAMA

REKLAMA

Awaria prędkościomierza wcale nie oznacza braku możliwości dokładnej oceny prędkości przez kierowcę. Jest kilka sposobów, aby poznać aktualną prędkość oraz nie dostać mandatu za jej przekroczenie.

Prawie wszystkie współczesne samochody mają zamontowane obrotomierze. Na każdym biegu danej prędkości obrotowej silnika ściśle odpowiada prędkość poruszania się samochodu po drodze. Wystarczy, aby w czasie, kiedy prędkościomierz jest jeszcze sprawny, zanotować lub ZAPAMIĘTAĆ, przy ilu obrotach na dwóch najwyższych biegach samochód porusza się z prędkością 50, 60, 80 i 90 km/godz. To są najczęściej spotykane na drogach ograniczenia. Amatorzy jazdy autostradami powinni także wiedzieć, przy jakich obrotach silnika prędkość wynosi 130 km/godz.

REKLAMA

Zobacz również: Czy duże auta są bezpieczniejsze od małych?

REKLAMA

Najważniejsze są trzy ograniczenia prędkości: 50, 80 i 130 km/godz. Wiedza o tym, przy ilu obrotach silnika są one osiągane, w zupełności wystarczy, aby ustrzec się mandatów. Jazda z prędkością o 10 km/godz mniejszą tam, gdzie obowiązuje ograniczenie do 60 czy 90 km/godz. niczym nie grozi, poza dojechaniem do celu kilka minut później.

Jeżeli w samochodzie nie ma obrotomierza, wówczas poznanie aktualnej prędkości jest nieco trudniejsze. Poza obszarami zabudowanymi i na terenach wiejskich są ustawione przy drodze co 100 metrów betonowe lub plastikowe biało-czerwone słupki. Znając czas, zużyty od momentu minięcia jednego na dojechanie do następnego, można dostatecznie dokładnie określić prędkość jazdy.

Oto wykaz czasów, potrzebnych na pokonanie 100 metrów przy różnych prędkościach.

W czasie 3 sekund pokonuje się 100 metrów przy prędkości około 33 m/s., czyli około 120 km/godz. Jest to nieco poniżej maksymalnej prędkości, dopuszczalnej na autostradach.
W czasie 4 sekund pokonuje się 100 metrów przy prędkości 25 m/s., czyli 90 km/godz. Takie jest ograniczenie prędkości poza obszarami zabudowanymi.
W czasie 5 sekund samochód przejeżdża 100 metrów przy prędkości 20 m/s., czyli 72 km/godz.
6 sekund potrzeba na pokonanie 100 metrów przy prędkości około 17 m/s., czyli około 60 km/godz.
7 sekund wymaga pokonanie 100 metrów przy prędkości około 14,3 m/s., czyli nieco ponad 53 km/godz. Jest to prędkość minimalnie większa, niż dopuszczalna w terenie zabudowanym. Dojeżdżając do takiego terenu trzeba zacząć zmniejszanie prędkości dostatecznie wcześnie, co najmniej 300 – 400 metrów od miejsca, w którym zaczyna obowiązywać ograniczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Co zrobić w razie kolizji?

Aby nie absorbować uwagi spoglądaniem na przydrożne słupki i na zegarek trzeba pamiętać, że czas 1 sekundy upływa po wypowiedzeniu bez zbędnego pośpiechu liczebnika STO DWADZIEŚCIA JEDEN.

Jest jeszcze trzeci, dostatecznie dokładny sposób na dostosowanie się do obowiązującego ograniczenia prędkości, gdy nie ma ani obrotomierza, ani przydrożnych słupków. Wystarczy jechać wolniej, niż większość pozostałych samochodów!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA