| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Prędkość i fotoradary > Szare fotoradary - czy mogą robić zdjęcia?

Szare fotoradary - czy mogą robić zdjęcia?

Szare fotoradary w obiegowej opinii nie mogą robić zdjęć w związku ze zmianami w prawie. Czy tak jest w rzeczywistości?

W 2011 roku wprowadzono w Polce przepisy zarządzające wymianę szarych fotoradarów na ich żółte odpowiedniki. Zabieg ten spowodował jednak spory zamęt wśród kierowców. Wielu z nich sądzi bowiem, że zdjęcia mogą wykonywać tylko żółte fotoradary. Jak się okazuje, tak nie jest.

Szare i żółte fotoradarów

Przy drogach w dalszym ciągu stoją jeszcze szare fotoradary, które są słabo widoczne po zmroku. Ten stan rzeczy odmieni rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 22 czerwca 2011 r.  zmieniające warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i zasady ich umieszczania na drogach. Zgodnie z nim wszystkie fotoradary stacjonarne mają być koloru żółtego. Rozporządzenie dotyczy nie tylko tych urządzeń, które dopiero zostaną postawione, ale także tych, które już działają przy drogach.

Zobacz też: Brak punktów karnych za zdjęcie z fotoradaru i wyższe mandaty - oto zmiany jakie proponuje PO

Szare fotoradary nadal robią zdjęcia

Kierowcy często są świadomi tego, że wszystkie fotoradary muszą być koloru żółtego, ale zapominają, że obowiązuje okres przejściowy zanim przepisy wejdą w życie. – Nasi użytkownicy pytają często dlaczego system ostrzega ich również o szarych fotoradarach, są bowiem przekonani, że one nie robią już zdjęć i czekają jedynie na demontaż – mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik – Tymczasem na podstawie zdjęć z takich urządzeń nadal mogą być wystawiane mandaty. – dodaje. GITD ma 36 miesięcy, od momentu wejścia rozporządzenia w życie, na to by usunąć szare fotoradary lub okleić je żółtą, jaskrawą folią. W praktyce więc do końca czerwca 2014 roku szare urządzenia mogą nadal funkcjonować. Jak deklaruje GITD w pierwszej kolejności oznakowaniu podlegać będą te obudowy, które jak wskazała przeprowadzona analiza bezpieczeństwa, znajdują się w miejscach szczególnie niebezpiecznych, gdzie dochodzi do dużej liczby wypadków drogowych spowodowanych nadmierną prędkością pojazdów.

Zwolnij przed szarych fotoradarem

Bagatelizowanie szarych fotoradarów może skończyć się nieciekawie dla portfela kierowcy. Kary za przekroczenie prędkości oscylują w granicach od 50 do nawet 500 zł. Co prawda z powodu szarych barw fotoradary są słabo widoczne z daleka, ale i tak kierowcy są o nich uprzedzani. Wszystkie fotoradary stacjonarne muszą być poprzedzone znakiem D-51.  Dla tych, którzy wolą otrzymać głosowe przypomnienie o fotoradarze dobrym rozwiązaniem są specjalne aplikacje dla kierowców. – W naszej bazie znajduje się obecnie ponad 1400 masztów fotoradarowych – mówi A. Kaźmierczak, Yanosik.pl – Kierowca otrzymuje głosową informację, gdy znajdzie się w odpowiedniej odległości od fotoradaru. – dodaje.

Zobacz też: Dopuszczalne prędkości na polskich drogach w 2014 roku

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Opaliński

Adwokat specjalizujący się m.in. w prawie rolnym

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »