REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady wydawania kart parkingowych

Zasady wydawania kart parkingowych. Fot. Fotolia
Zasady wydawania kart parkingowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe zasady wydawania kart parkingowych obowiązują od 2015 r. i przyczyniły się do ograniczenia liczby osób uprawnionych do parkowania na miejscach dla niepełnosprawnych.

Po zmianach wprowadzonych w 2015 r. znacznie zmniejszyła się liczba osób uprawnionych do parkowania na miejscach dla niepełnosprawnych, czyli tzw. kopertach. Zmienił się wygląd kart parkingowych, zmieniają się też same "koperty" - do połowy 2017 r. wszystkie powinny mieć niebieskie tło.

REKLAMA

Jak wyjaśnia w rozmowie z PAP ekspert Fundacji "Integracja" Krzysztof Pater, 2015 r. przyniósł trzy istotne zmiany dla kierowców z niepełnosprawnością lub osób przewożących niepełnosprawnych.

Zobacz też: Co grozi za parkowanie na miejscu dla inwalidy w 2016 r?

REKLAMA

"Po pierwsze, od 1 lipca 2015 r. obowiązują tylko nowe karty parkingowe i liczba osób, w porównaniu z liczbą osób, które wcześniej z takich uprawnień korzystały, gwałtownie się zmniejszyła. Po drugie, każdy zarządzający parkingiem, miejscami parkingowymi musi zapewnić co najmniej 4 proc. z ogólnej sumy miejsc na miejsca dla niepełnosprawnych. Po trzecie, wszystkie miejsca parkingowe, które teraz powstają, muszą być malowane na niebieskim tle; a te, które już istnieją, muszą zostać przemalowane na niebiesko do końca czerwca 2017 r." - powiedział.

Podczas prac legislacyjnych nad nową kartą parkingową resort pracy oceniał, że na rynku jest od 900 tys. do 1,2 mln starych kart. Z danych resortu przesłanych PAP wynika, że od lipca 2014 r. do końca listopada 2015 r. wydano 314 tys. nowych kart.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karta parkingowa to jedyny dokument uprawniający osoby z niepełnosprawnością do parkowania na "kopertach"; jest wydawana niepełnosprawnym lub placówce zajmującej się osobami niepełnosprawnymi. Można ją otrzymać tylko na podstawie orzeczeń wydawanych przez powiatowe lub miejskie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności.

Przed zmianą karty były wydawane bezterminowo, co m.in. utrudniało korzystanie z uprzywilejowanych miejsc parkingowych w krajach UE, a przede wszystkim powodowało, że w Polsce kart często używały osoby nieuprawnione – np. korzystano z kart osób, które już zmarły, lub które były wystawione na członków rodziny mieszkających w innym rejonie kraju, które nie zamierzały korzystać ze swojej karty i przekazywały ją w "użytkowanie" członkom rodziny.

Zobacz też: Karty parkingowe dla niepełnosprawnych ważne do 1 lipca 2015 roku?

REKLAMA

Nowe karty parkingowe są wydawane na nie dłużej niż 5 lat, wyłącznie osobom o znacznym albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności mającym znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się. Z karty mogą też korzystać kierowcy, którzy przewożą osoby niepełnosprawne posiadające kartę. W przypadku osób o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wniosek o wydanie karty mogą złożyć tylko niektórzy niepełnosprawni - osoby z chorobami narządu wzroku, upośledzeniem narządu ruchu lub chorobą neurologiczną (muszą mieć w orzeczeniu o niepełnosprawności konkretny symbol niepełnosprawności i wskazanie do karty parkingowej). Placówki obsługujące osoby niepełnosprawne otrzymują karty parkingowe na 3 lata.

Na jednej stronie karty znajduje się fotografia osoby uprawnionej do parkowania na miejscach dla niepełnosprawnych, jej dane, na drugiej stronie - numer karty, termin jej ważności, a poniżej niebieski znak wózka inwalidzkiego (taki sam symbol jak na "kopertach"); po prawej stronie znajduje się nazwa dokumentu w języku polskim i w innych językach europejskich. Jak mówi Pater, polska karta jest jedyną, na której znajdują się napisy we wszystkich językach UE. Pośrodku jest jeszcze hologram z symbolem niepełnosprawności i okrąg z białych gwiazdek a w jego środku litery PL - symbolizujący kraj, z którego pochodzi właściciel karty.

Zobacz też: Parkowanie samochodu na zamkniętych osiedlach  

Powoli zmieniają się same "koperty"; zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury do czerwca 2017 r. wszyscy zarządcy parkingów powinni dostosować się do wymogu i pomalować te miejsca parkingowe na niebiesko.

Krzysztof Pater podkreślił, że ustawodawca nie określił, jaki to ma być kolor niebieski. Od zarządcy parkingu zależy więc, czy miejsce dla niepełnosprawnego kierowcy będzie miało kolor stonowany czy bardziej rzucający się w oczy. Ekspert Integracji uważa, że takie oznaczenie sprawia, iż "koperta" jest lepiej widoczna, co - jego zdaniem - sprawi, że rzadziej będą na niej parkować kierowcy nieuprawnieni, którzy się po prostu zagapią i wjadą na takie miejsce. Pater przekonuje, że niebieski kolor ma też znaczenie psychologiczne - kierowca, który parkuje na takim miejscu czuje się bardziej widoczny; dwa razy się zastanowi zanim złamie prawo np. korzystając z cudzej karty parkingowej.

Wraz ze zmianami w wydawaniu kart parkingowych w Kodeksie wykroczeń pojawiło się nowe wykroczenie: posługiwanie się w sposób nieuprawniony kartą parkingową dla osób niepełnosprawnych, za co można grozi grzywna do 2 tys. zł.

500 złotych kary może zaś otrzymać osoba, która stanie swoim samochodem na oznaczonym miejscu dla niepełnosprawnych a nie ma do tego uprawnienia. Według Krzysztofa Patera, jeśli widzimy taka sytuację, powinniśmy zawsze reagować i dzwonić na numer telefoniczny staży miejskiej lub policji. "Jeśli nie mandat 500-złotowy i punkty karne, to sama konieczność chodzenia do straży miejskiej, być może oczekiwanie w kolejce, a więc strata czasu, takiego kierowcę czegoś nauczy" - ocenił Pater.

Bożena Ławnicka (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA