| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Manewry > Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Nie wszyscy kierowcy znają znaczenie sygnalizatorów kierunkowych S-3, a w szczególności zasady zawracania na takich skrzyżowaniach. Nie można też wykluczyć, że są tacy zmotoryzowani, którzy te zasady świadomie lekceważą. Tak czy owak warto przypomnieć znaczenie sygnalizatorów kierunkowych i uzmysłowić kierowcom, jakie zagrożenie może w pewnych sytuacjach spowodować niezastosowanie się do wskazań tych sygnalizatorów.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Autor: Jerzy Bitner

Zobacz też: Zasady związane z zakazem skręcania i zakazem zawracania

Zielony sygnał na sygnalizatorze kierunkowym S3 dotyczącym skręcania w lewo zezwala wyłącznie na skręcanie, natomiast nie upoważnia kierującego do zawracania. Dlaczego jest to takie ważne? Zobaczmy, jakie skutki może spowodować zlekceważenie tej zasady:

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Autor: Jerzy Bitner

W dolnej części rysunku, na skrzyżowaniu widzimy sygnalizator kierunkowy S3 zezwalający obecnie na skręcanie w lewo. Taki sam sygnalizator umieszczony jest po przeciwnej stronie skrzyżowania. Zielony samochód osobowy i autobus jadą prawidłowo, zgodnie ze wskazaniami sygnalizatora, natomiast kierowca niebieskiego samochodu wykonuje manewr zawracania. W tym samym czasie wlotem skrzyżowania po lewej stronie rysunku nadjeżdża czerwone auto i wykonuje skręt warunkowy, albowiem sygnalizator wyświetla sygnał czerwony wraz z zieloną strzałką.

Dochodzi do sytuacji kolizyjnej. § 96 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych stanowi wprawdzie, że skręcanie (podczas wyświetlania sygnału czerwonego i zielonej strzałki) jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

Zobacz też: Pierwszeństwo podczas zawracania

Z drugiej jednak strony niebieski samochód jedzie w sposób nieprawidłowy, gdyż nie powinien zawracać i znaleźć się na torze jazdy auta czerwonego. Łatwo o kolizję w takiej sytuacji, a rozstrzygnięcie o winie będzie trudne i zapewne obciąży obu kierujących.

Bywają jednak sytuacje znacznie bardziej niebezpieczne. § 97 ust. 3 tego samego rozporządzenia głosi z kolei: Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.

Innymi słowy, sygnalizator kierunkowy niejako gwarantuje nam bezkolizyjny przejazd przez skrzyżowanie, a to oznacza, że nie musimy upewniać się, czy jakiś pojazd nie znajdzie się na naszym torze jazdy, a więc skrzyżowanie możemy przejechać szybko i sprawnie.

Tym bardziej niebezpieczne może okazać się zawracanie w takiej sytuacji, jaką pokazujemy na rysunku 2.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Autor: Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Widzimy tu, w dolnej części rysunku, sygnalizator kierunkowy zezwalający na skręcanie w lewo. Z kolei na poprzecznym wlocie skrzyżowania po lewej stronie umieszczony jest sygnalizator kierunkowy zezwalający na skręcanie w prawo. Taki układ sygnalizacji pozwala na bezkolizyjne skręcanie pojazdów.

Kierujący zielonym samochodem pojechał prawidłowo, natomiast kierowca niebieskiego auta wykonuje w sposób nieuprawiony manewr zawracania. W ten sposób dochodzi do kolizji z czerwonym autem, dla którego wyświetlany jest sygnalizator kierunkowy zezwalający na skręcanie w prawo. Kierowca czerwonego samochodu widząc taki sygnalizator pewnie wjeżdża na skrzyżowanie, bo w tej sytuacji nie wykonuje skrętu warunkowego, ale ma pełne prawo bez zatrzymania się przed sygnalizatorem wjechać na skrzyżowanie.

Nagle tuż przed maska jego auta pojawia się niebieski samochód. W takiej sytuacji w razie zderzenia wina kierowcy tego niebieskiego samochodu będzie oczywista i wyłączna.

Zawracanie na skrzyżowaniu, na którym funkcjonują sygnalizatory kierunkowe jest możliwe tylko wówczas jeżeli sygnalizator ma taką postać:

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Autor: Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak czytać znaki na przejazdach kolejowych?

Sygnał zielony na takim sygnalizatorze kierunkowym zezwala zarówno na skręcanie w lewo, jak i zawracanie. Popatrzmy na kolejny rysunek:

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Autor: Jerzy Bitner

W tej sytuacji kierujący niebieskim samochodem może śmiało zawracać, gdyż możliwość wyjechania pojazdu z drogi poprzecznej nie istnieje.

Są również sygnalizatory S-3 zezwalające wyłącznie na zawracanie, natomiast nie uprawniające do skręcania w lewo.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Autor: Jerzy Bitner

Sygnał zielony na takim sygnalizatorze zezwala tylko na zawracanie.

Kiedy nie wolno zawracać na tzw. światłach?

Autor: Jerzy Bitner

Zobacz też: Kolizja z wyprzedzającym samochodem podczas skrętu w lewo

Przyjrzyjmy się uważnie sytuacji na tym skrzyżowaniu. Tym razem kierujący niebieskim samochodem pojechał prawidłowo, natomiast błąd popełnił kierowca zielonego auta. Wykonał on bowiem manewr skręcania w lewo, co przy widocznej na rysunku organizacji ruchu na skrzyżowaniu może doprowadzić do zderzenia z prawidłowo jadącym autobusem.

Żywię nadzieję, że prezentacja powyższych sytuacji przekonała naszych Czytelników, dlaczego tak ważne jest ścisłe stosowanie się do wskazań sygnalizatorów kierunkowych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

BillBird SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK