REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner
Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?
Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Na drogach zdarzają się zwężenia, na których jezdnia dwupasowa przechodzi w jezdnię o jednym pasie dla danego kierunku ruchu. Jeżeli w takiej sytuacji spotkają się dwa pojazdy i obaj kierowcy chcą wjechać na ten sam pas, często dochodzi do rozmaitych nieporozumień, a nawet kolizji.

Gdy pasy ruchu są wyznaczone na jezdni

W takim przypadku łatwo ocenić, że mamy do czynienia z kończącym się pasem ruchu.

REKLAMA

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Kto ma pierwszeństwo, gdy jezdnia się zwęża?

Często informują o tym znaki poziome, tzw. strzałki naprowadzające (P-9a lub P9b), które nakazują zarazem opuszczenie dotychczas zajmowanego pasa ruchu.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

Wówczas obowiązuje zasada wyrażona w art. 22 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym:

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji odwzorowanej na rys. 1. pierwszeństwo ma oczywiście pojazd zielony, gdyż jedzie on "swoim" pasem ruchu, natomiast pojazd czerwony zmienia pas ruchu i zamierza wjechać na pas pojazdu zielonego.

REKLAMA

Nie oznacza to jednak, że kierowca auta czerwonego nie może przyspieszyć i zdążyć wjechać przed samochód zielony. Jeżeli nie zmusi w ten sposób kierującego zielonym autem do hamowania albo zmiany kierunku jazdy, wszystko będzie w porządku i zgodnie z prawem.

W praktyce taki manewr możliwy jest wtedy, gdy samochód zielony jedzie dość wolno. Odradzam natomiast zdecydowanie kierowcy czerwonego samochodu. próby wepchnięcia się w ostatniej chwili przed zielone auto. Takie "wyścigi" są zawsze niebezpieczne i grożą kolizja. Z kolei kierowca zielonego samochodu nie powinien złośliwie przyspieszać (co niestety czasem się zdarza), aby uniemożliwić czerwonemu pojazdowi wjechanie przed siebie.

Muszę natomiast stanowczo zdementować lansowany przez niedouczonych kierowców pogląd, że w sytuacji pokazanej na rys. 1. pierwszeństwo ma rzekomo pojazd czerwony, bo wjeżdża na pas z prawej strony. Jest to ewidentna bzdura i kompletne pomylenie pojęć. Nie mamy tu przecież do czynienia ze skrzyżowaniem, lecz ze zmianą pasa ruchu.

Zobacz też: Kolizja z wyprzedzającym samochodem podczas skrętu w lewo

Oczywiście analogiczna sytuacja i te same zasady obowiązują wówczas, gdy kończy się lewy pas ruchu:

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Co grozi za przewożenie większej liczby osób w 2017 roku?

Gdy pasy ruchu nie są wyznaczone na jezdni

Jeśli na jezdni nie ma znaków poziomych wytyczających pasy ruchu, to wcale nie oznacza, że tych pasów nie ma.

Sięgnijmy do kodeksowej definicji. Art. 2 pkt. 7 Prawa o ruchu drogowym stanowi, że pas ruchu jest to każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi.

A zatem, nawet jeśli pasy nie są wyznaczone, kierujący powinien wyobrażać sobie ich przebieg.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

REKLAMA

Jak widzimy na rysunku, na prawej połowie jezdni pasy ruchu nie są wyznaczone. Pojazd zielony i czerwony jadą jednak obok siebie równolegle, a więc oczywiste jest, że szerokość prawej połowy tej jezdni pozwala wyobrazić sobie, że są tu dwa pasy ruchu.

Oba pojazdy zbliżają się do zwężenia, za chwilę będzie tu już tylko jeden pas ruchu. Ponieważ zwężenie znajduje się na pasie prawym, wskazuje to, że ten właśnie pas kończy się. Kierujący czerwonym autem będzie musiał zatem zmienić pas ruchu. Może on przepuścić pojazd zielony albo wydatnie przyspieszyć i bezpiecznie przejechać na sąsiedni pas przed tym samochodem.

Inna sytuacje powstanie, gdy jezdnia zwęża się symetrycznie z obu stron, tak jak prezentuje to rys. 5.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

W taki przypadku oba pojazdy zmieniają pas ruchu. Wówczas będzie miała zastosowanie druga część art. 22 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym:

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.

W przedstawionej sytuacji z prawej strony na ten pas wjeżdża samochód zielony, a więc to on będzie miał pierwszeństwo. W rzeczywistości taka sytuacja drogowa zdarza się dość rzadko.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2017

Zasada ograniczonego zaufania

Ze względu na to, że kierowcy często nie znają dobrze zasad zmiany pasa ruchu, niezależnie od tego, że mamy pierwszeństwo, radzę zachować zasadę ograniczonego zaufania. Jeśli jedziemy lewym pasem i widzimy, że prawy pas kończy się, ale kierowca jadący tamtym pasem zaczyna wpychać się swoim autem przed nasz samochód, przepuśćmy go. Nie egzekwujmy uparcie naszego pierwszeństwa, bo doprowadzimy do kolizji. Przecież nic na się nie stanie z tego powodu, że ktoś pojedzie przed nami.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2017 r.

Jazda na suwak albo zasada zamka błyskawicznego

W nasilonym ruchu miejskich albo w korku na autostradzie czy drodze ekspresowej realia daleko odbiegają od przepisów. Gdyby kierowca na kończącym się pasie chciał ustępować wszystkim pierwszeństwa, stałby cały dzień! Nie oznacza to, że ma łamać przepisy.

Mądry kierowcy propagują jednak zasadę jazdy na suwak.

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jak się zachować, gdy dwa pasy ruchu przechodzą w jeden?

Jerzy Bitner

Polega ona na tym, że kierowca jadący pasem ruchu, któremu przysługuje pierwszeństwo, rezygnuje z niego i pozwala kierowcy zmieniającemu pas ruchu wjechać przed siebie. To samo czyni następny kierowca wobec kolejnego pojazdu.

Stosujmy tę zasadę, bo jest ona wyrazem naszej dojrzałości motoryzacyjnej i kultury.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA