| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Manewry > Progi zwalniające – prawidłowe wymiary

Progi zwalniające – prawidłowe wymiary

Progi zwalniające są zazwyczaj zbliżone kształtem… o ile występują na jednej ulicy. Czy są przepisy określające dokładny kształt progów zwalniających?

Progi zwalniające – problemy z przejazdem

Wysyp progów zwalniających na polskich drogach przybiera czasami szaty absurdu. W pewnym okresie progi zwalniające były montowane na większości odcinków prostych uliczek. Dochodziło do sytuacji, w których mieszkańcy okolicznych nieruchomości sami je demontowali.

Prawdziwym problemem, z którym nadal spotykają się kierowcy na polskich ulicach jest kształt progów zwalniających. Niejednokrotnie tzw. śpiący policjanci są skonstruowani w taki sposób, że ciężko przez nich przejechać nie przycierając jednym z elementów podwozia samochodu. O tzw. przycierkę nie trudno również w przypadku, gdy po pewnym okresie eksploatacji nawierzchnia w okolicach progu zwalniającego się zdeformuje i np. tuż przed progiem powstaną głębokie doły.

Czy przepisy regulują to, jakie wymiary powinien mieć próg zwalniający?

Zobacz też: Nowe przepisy dotyczące rowerzystów – kierowca musi je znać!

Progi zwalniające – regulacje prawne

Przepisy dokładnie określają na jakich drogach mogą zostać rozmieszczone progi zwalniające, w jakiej odległość od skrzyżowania (nie bliżej niż 40 m), od przejścia dla pieszych (nie bliżej niż 30 m o ile na progu nie są namalowane pasy), czy mogą być instalowane seryjnie (mogą w ilości nie mniejszej niż 3 sztuki) oraz jak powinny być oznakowane (znak w odległości od 15 do 20 m od progu).

Niestety przepisy nie określają wysokości, szerokości oraz kątów najazdu i zjazdu progu zwalniającego. Jedynie zawierają przykładowy wymiar progu, który jest sugestią ale w żaden sposób nie jest wiążący dla zarządcy drogi.

Co zatem zrobić, gdy na „naszej” drodze znajduje się próg zwalniający, który jest przyczyną różnego rodzaju przytarć, czy innych uszkodzeń samochodu? Możemy dochodzić swoich praw właśnie u zarządcy drogi. Przyda się do tego stosowna dokumentacja – np. fotograficzna.

Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM

Progi zwalniające – jak przejeżdżać

Bez względu na to, czy próg zwalniający jest trudny do sforsowania, czy nie, za każdym razem warto zachować ostrożność podczas pokonywania tej przeszkody. Po pierwsze w przypadku samochodu z manualną skrzynią biegów powinniśmy przejeżdżać przez progi zwalniające na luzie. Nie wolno hamować podczas wjeżdżania i zjeżdżania z progu. Najlepiej, żeby samochód samoczynnie się przetoczył przez przeszkodę. Co więcej, warto w miarę możliwość przejeżdżać przez próg kołami z jednej strony, drugimi go omijać.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »