| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Manewry > Ronda – zasady ogólne

Ronda – zasady ogólne

Rondo jest skrzyżowaniem, na którym zazwyczaj postępujemy stosując ogólne zasady ruchu drogowego. W poniższym poradniku poruszam temat używania na rondzie kierunkowskazów oraz zachowania wobec znajdujących się na rondzie tramwajów.

Pierwszeństwo przejazdu

W zależności od znaków znajdujących się na wlotach - ze względu na pierwszeństwo przejazdu – wyróżniamy dwa rodzaje rond:

 Rondo jako skrzyżowanie równorzędne, oznakowane tylko znakiem C-12 „ruch okrężny”.

Dość rzadko można spotkać tak oznakowane skrzyżowania, właściwie tylko na osiedlowych drogach wewnętrznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu.

Zobacz też: Rondo – podstawowe informacje, część 1

Pierwszeństwo mają pojazdy wjeżdżające na rondo. Auta będące na jezdni ronda, zgodnie z zasadą prawej ręki, muszą ustąpić pierwszeństwa, a nawet zatrzymać się, aby przepuścić pojazdy wjeżdżające na rondo z prawej strony.

Rondo z ustalonym pierwszeństwem - oznakowane znakami C-12 „ruch okrężny” oraz A-7 „ustąp pierwszeństwa” (lub B-20 „stop”) łącznie.

Pierwszeństwo przejazdu mają pojazdy poruszające się po jezdni ronda. Tak oznakowane są prawie wszystkie skrzyżowania o ruchu okrężnym w Polsce.

Podstawowe zasady poruszania się na tego typu skrzyżowaniach to:

  • wjeżdżając na rondo należy zwolnić, obserwując jednocześnie jezdnię wokół ronda i poprzedzające wloty na rondo
  • trzeba ustąpić pierwszeństwa przejazdu, nawet zatrzymać się (przed znakiem B20 „stop” – obowiązkowo), przepuszczając pojazdy będące już w ruchu na jezdni ronda lub wjeżdżające na rondo z lewej strony.

Kierunkowskazy na rondzie

Zobacz też: Skrzyżowania o ruchu okrężnym – ronda klasyczne

Nie ma jednoznacznych przepisów dotyczących używania kierunkowskazów podczas przejeżdżania przez rondo. Stosujemy więc ogólne zasady dotyczące sygnalizowania zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.

Skręt w prawo w pierwszy wylot – dojeżdżając do ronda należy włączyć prawy kierunkowskaz. Informujemy innych kierowców, że zamierzamy opuścić rondo pierwszym wylotem w prawo.

Skręt w prawo w drugi wylot – na skrzyżowanie wjeżdżamy bez włączonego kierunkowskazu. Sygnalizujemy tylko zamiar opuszczenia ronda - włączając prawy kierunkowskaz, po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcemy wjechać.

Jazda na wprost – przed wjazdem na rondo nie włączamy kierunkowskazów. Prawy kierunkowskaz włączamy dojeżdżając do wybranego zjazdu z ronda, po przejechaniu wylotu poprzedzającego ten, na który chcemy wjechać.

Zobacz też: Jak poruszać się po rondzie - poradnik

Skręt w lewo – dojeżdżając do ronda należy włączyć lewy kierunkowskaz. Dobrze, gdy jest włączony podczas objazdu wyspy środkowej. Informujemy innych kierowców o swoich zamiarach. Prawy kierunkowskaz włączamy przed wybranym zjazdem, po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcemy wjechać,

Zobacz też: Jak prawidłowo holować uszkodzony pojazd?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

WWW.SCANDIHOME.PL

Sklep internetowy ze skandynawskimi dodatkami do wnętrz

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »