| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Manewry > Jak poruszać się po rondzie - poradnik

Jak poruszać się po rondzie - poradnik

Przedstawiam kompleksowy poradnik dotyczący zasad poruszania się po rondach. Poza szerokim wstępem omówię, jak zachowywać się na różnego rodzaju skrzyżowaniach z ruchem okrężnym.

Rondo to potoczna nazwa skrzyżowania o ruchu okrężnym, na którym pojazdy poruszają się wokół wyspy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara - z wyjątkiem tramwajów, które mogą wyspę przecinać. Niestety, nie ma jednoznacznych przepisów dotyczących poruszania się na tych skrzyżowaniach. Okazuje się,że do zasad poruszania się na rondach dwupasowych różnie podchodzą nie tylko specjaliści ruchu drogowego, czy policja. Czasami egzaminatorzy WORD-ów odmiennie interpretują przepisy. Ponadto w rożnych regionach Polski można spotkać ronda dwupasowe o innych niż klasyczne organizacje ruchu (spiralne, turbinowe,„odśrodkowe”).

Zobacz też: Rondo – podstawowe informacje, część 1

15 kwietnia 2005 roku podjęto próbę wypracowanie jednoznacznej interpretacji zasad poruszania się po rondach. Ministerstwo Infrastruktury zorganizowało sympozjum „Ruch okrężny – zasady a praktyka. Próba wspólnego poglądu”. Zaproszeni byli wszyscy związani z ruchem drogowym: przedstawiciele WORD-ów, policji, ośrodków szkolenia kierowców prawnicy i autorzy materiałów dydaktycznych dla kandydatów na kierowców. Jednak zdania uczestników debaty były tak podzielone, że nie udało się wypracować jednolitego stanowiska.

Dodatkowo w Polsce funkcjonuje wiele skrzyżowań oficjalnie nazywanych rondami, które ze skrzyżowaniami o ruchu okrężnym mają niewiele wspólnego. Nie są nawet oznakowane znakami drogowymi C-12. Przykładowo Rondo Mogilskie w Krakowie, czy Rondo Wiatraczna w Warszawie są rozbudowanymi skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną. Rondo im. Gierka w Katowicach, jest skrzyżowaniem z ustalonym pierwszeństwem przejazdu zaś Rondo im. Barei w Krakowie posiada wyspę środkową o dziwnym kształcie, a zamiast znaków „ruch okrężny”- sygnalizację świetlną.

Zobacz też: Jak prawidłowo holować uszkodzony pojazd?

Kolejna grupa skrzyżowań – również nazywanych rondami – posiada wyspę centralną i sygnalizację świetlną oraz dodatkowo na wlotach znaki drogowe „ustąp pierwszeństwa” i „ruch okrężny”. Te skrzyżowania funkcjonują jako ronda tylko w przypadku, gdy wspomniana sygnalizacja jest wyłączona lub na sygnalizatorach świeci się żółte, pulsujące światło.

Prócz wielu informacji, w cyklu „Wszystko o rondach” przedstawimy zalecane zasady poruszania się po rondach, znacznie poprawiające bezpieczeństwo i płynność ruchu oczywiście zgodne z obowiązującymi przepisami Kodeksu Drogowego.

Zobacz też: Prawidłowe zachowanie na skrzyżowaniu

Ten materiał skierowany jest przede wszystkim do kandydatów na kierowców, ale na pewno przyda się także tym doświadczonym. Dobrze byłoby aby w Polsce wszyscy kierowcy stosowali jednakowe zasady jazdy po rondach.

Przeczytaj część pierwszą poradnika o rondach.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Gierszewska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »