| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Mandaty i punkty karne > Spłata mandatu w ratach - jak przygotwać wniosek?

Spłata mandatu w ratach - jak przygotwać wniosek?

Istnieje możliwość spłaty mandatu w ratach. Ważne jest jednak przygotowanie odpowiedniego wniosku. Oto wskazówki jak go napisać.

Jak rozłożyć mandat na raty?

Wystarczą dwa poważne wykroczenia na drodze by kwota mandatu błyskawicznie osiągnęła pułap 1000 zł. Dla osoby, która zarabia miesięcznie ok. 2000-2500 zł netto  taki wydatek bardzo często oznacza finansowe kłopoty. Na szczęście istnieje możliwość aby rozłożyć kwotę mandatu  na raty.

Wniosek o rozłożenie mandatu na raty

Aby móc skorzystać z ratalnego sytemu spłaty mandatu należy w pierwszej kolejności po prostu go przyjąć (nie przekazywać sprawy do sądu). Dysponując pokwitowaniem odbioru mandatu należy skierować wniosek do właściwego urzędu wojewódzkiego o rozłożenie kwoty kary na raty argumentując to swoją trudną sytuacją finansową. Jeśli rzeczywiście jest ona nie najlepsza, to szansa na pozytywne rozpatrzenie wniosku jest bardzo duża.

Zobacz też: Kto może przeprowadzać kontrolę drogową?

W niektórych urzędach petenci mają nawet przygotowane odpowiednie wnioski o rozłożenie grzywny na raty. Jeśli takiego nie ma, należy przygotować go własnoręcznie. Powinien zawierać on takie informacje jak:

- kwotę nałożonej grzywny;

- serię mandatu;

- liczbę rat o jaką wnioskujemy.

Dobrą praktyką w przypadku tego ostatniego podpunktu jest ograniczenie liczby rat do maksymalnie 10-ciu. Oczywiście jeśli kwota mandatu jest wysoka, a nasze możliwości co jego spłacenia małe, to warto wnioskować o zwiększenie okresu spłaty kary.

Zaświadczenie o zarobkach

Do wniosku kierowca powinien dołączyć zaświadczenie o zarobkach. W przypadku emeryta powinna być to kserokopia odpowiedniego zaświadczenia. Osoba ucząca się warto by dołączyła do wniosku kserokopię legitymacji uczniowskiej/studenckiej a bezrobotny zaświadczenie z urzędu pracy. W przypadku rolników potrzebny może być stosowany dokument z gminy a wojskowi powinni dostarczyć zaświadczenie ze swojej jednostki wojskowej.

Zobacz też: Nieustąpienie pierwszeństwa autobusowi - mandat

W przypadku mandatu wystawione przez Inspekcję Transportu Drogowego (ITD) wniosek ten należy przesłać do Głównej Inspekcji Transportu Drogowego.

Najważniejszą kwestią jest zachowanie  7-mio dniowego okresu na dostarczenie wniosku do odpowiedniego organu. Zaniechanie spłaty mandatu w ciągu tego okresu bądź nie przygotowanie odpowiedniego wniosku o rozłożenie go na raty sprawi, że postępowanie mandatowe trafi na drogę egzekucyjną.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Gajewska – Cygan

Właścicielka i dyrektor zarządzającym w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »