| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Mandaty i punkty karne > Obszar zabudowany: dopuszczalna prędkość i miejsce postoju

Obszar zabudowany: dopuszczalna prędkość i miejsce postoju

Warto regularnie odświeżać sobie przepisy ruchu drogowego aby uniknąć niepotrzebnych mandatów i kłótni na drodze. Zwracamy uwagę na najczęściej łamane przepisy ruchu drogowego na obszarze zabudowanym.

Niezależnie od wieku kierowcy czy jego doświadczenia jego wiedza z zakresu przepisowego poruszania po obszarze zabudowanym po prostu zanika. Obserwacja błędnych zachowań innych kierowców na drodze utrwala jego nieprzepisowe manewry pogarszając tym samym jego umiejętności. Dlatego świadomy kierowca powinien regularnie odświeżać swoją wiedzę na temat przepisów, do których ma obowiązek stosować się na obszarze zabudowanym.

Zobacz też: Mandat z fotoradaru bez punktów karnych! Legalna forma łapówki?

Dopuszczalna prędkość w obszarze zabudowanym

Pierwsza sprawa, o której pamiętać musi każdy kierujący w trakcie jazdy na obszarze zabudowanym to zachowanie odpowiedniej prędkości pojazdu. W godzinach pomiędzy 5:00 a 23:00, nie może poruszać się on szybciej niż 50 km/h. Poza wyznaczonym czasem limit prędkości wzrasta do 60 km/h.

Zobacz też: Odśnieżanie samochodu z włączonym silnikiem

Postój z włączonym silnikiem

Negatywnym aczkolwiek typowym zjawiskiem obserwowanym na terenie dużych miast jest parkowane w nieprzepisowym miejscu. Za złamanie tego zakazu grozi mandat do 300 zł. W okresie zimowym często spotkać się można również odśnieżaniem pojazdu, którego silnik jest uruchomiony. Tego typu sytuacja może zakończyć się albo 100 zł mandatem (za pozostawianie pojazdu z włączonym zapłonem) albo nawet 300 zł grzywną (za nadmierną emisję spalin lub hałasu). Niektóre osoby mogą również nie być zadowolone z niezasadnego stosowania klaksonu na obszarze zabudowanym co dla kierowcy oznacza karę w wysokości 100 zł.

Autobus na obszarze zabudowanym: pierwszeństwo

200-złotowego mandatu może się także spodziewać kierowca, który nie uniemożliwi autobusowi (lub trolejbusowi) wyjechanie z zatoki na jezdnie lub zmianę pasa ruchu. Widząc zatem autobus sygnalizujący zamiar opuszczenia przystanku warto po prostu zwolnić i pozwolić mu włączyć się do ruchu.

Pojazdy uprzywilejowane

Duży ruch w mieście sprzyja powstawaniu zatorów drogowych czyli tzw. korków. Stanowi to wyraźne utrudnienie dla poruszających się po drogach pojazdów uprzywilejowanych. Dlatego kierowcy mają bezwględny obowiązek ustąpienia im przejazdu. Próby wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego mogą kosztować nadgorliwego kierowcę 300 zł kary.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

EurActiv.pl

Portal informacyjny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »