| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Mandaty i punkty karne > Zasady używania świateł mijania i świateł do jazdy dziennej

Zasady używania świateł mijania i świateł do jazdy dziennej

Czy podczas opadów atmosferycznych w ciągu dnia można stosować światła do jazdy dziennej zamiast świateł mijania? A jakich świateł używać w tunelu?

Od 2007 roku obowiązuje w Polsce nakaz jazdy z włączonymi światłami mijania przez całą dobę. Nowe auta są fabrycznie wyposażone w światła do jazdy dziennej. Starsze często otrzymują dodatkowe oświetlenie LED. Kierowcy pozostałych samochodów używają świateł mijania. Przepisy ściśle określają, w jakich sytuacjach należy korzystać z każdego z powyższych rodzajów oświetlenia.

Zmiany w przepisach o ruchu drogowym podyktowane są zawsze chęcią osiągnięcia jednego z dwóch celów: zwiększenia bezpieczeństwa na drogach lub poprawienia płynności ruchu drogowego. Obowiązek używania świateł mijania przez całą dobę stara się spełnić pierwszy z powyższych.

Politycy agitujący kilka lat temu za wprowadzeniem tego nakazu przekonywali, że podobne  rozwiązanie sprawdziło się znakomicie np. w krajach skandynawskich, gdzie w krótkim okresie po jego wprowadzeniu odnotowano znaczący spadek wypadków.

– Faktycznie, intencją wprowadzenia całodobowego obowiązku używania świateł mijania, a warunkowo świateł do jazdy dziennej, była chęć poprawienia bezpieczeństwa panującego w ruchu drogowym – twierdzi radca prawny Kamil Kozubek, który dodaje: – Realizacja zamysłu spowodowana była wykazaniem przez znawców praktyki wypadkowej, że pojazd z włączonymi światłami jest lepiej widoczny, zwłaszcza dla pieszego.

Korzyści płynące z obowiązku jazdy na światłach mijania przez całą dobę

W trakcie debaty przed wprowadzeniem przepisu miał on tylu orędowników, co przeciwników. Do tych drugich należeli obrońcy wolności przekonujący, że kolejny nakaz ograniczy i tak dostatecznie już ograniczoną wolność kierowców. Wśród oponentów znaleźli się również kierowcy zapatrzeni w statystyki spalania, twierdzący, że całodobowe korzystanie z oświetlenia pojazdu spowoduje wzrost zapotrzebowania na benzynę, co z kolei przyczyni się do zwiększenia zanieczyszczenia środowiska.

Pomysłodawcy wprowadzenia nakazu wskazywali z kolei na doświadczenia państw, które skorzystały z proponowanego przez nich rozwiązania, a także przedstawiali statystyki, mające potwierdzić słuszność podążania wyznaczoną przez te państwa drogą.

Jednym z najbardziej przemawiających do wyobraźni argumentów wydawała się być chęć ujednolicenia sytuacji panującej na drogach. – Fakt używania świateł tylko przez niektórych użytkowników, a przez innych nie, mógł stwarzać zagrożenie, gdyż kierujący przyzwyczajeni do lepszej widoczności pojazdów oświetlonych mogli nie zauważyć tych, które nie miały włączonych świateł – wyjaśnia mec. Kozubek.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ekspert firmy Xella Polska

Eksperci Budowy SILKA YTONG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK