| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Mandaty i punkty karne > Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Blokowanie lewego pasa jezdni to jeden z najbardziej typowych błędów jakich dopuszczają się niedoświadczeni i po prostu kiepscy kierowcy. Co im za to grozi? Dlaczego trzeba jeździć prawą stroną jezdni?

Ogromny wzrost liczby zarówno samochodów jak i kierowców w Polsce powoduje wzmożony ruch na naszych, krajowych drogach. Problem w tym, że wiele osób zdaje prawo jazdy na skutek bliżej nieokreślonych „zjawisk”, po czym zapomina, że jazda autem to ogromna odpowiedzialność . Potrzebny jest zatem zdrowy rozsądek i baczna obserwacja tego, co dzieje się wokół auta.

Blokowanie lewego pasa miejskim standardem?

10-minutowa jazda po warszawskich drogach pozwala błyskawicznie zauważyć, że znaczna część kierowców w ogóle nie zwraca uwagi na to, co dzieje się za ich tylnym zderzakiem. Powoduje to prawdziwy zamęt na drodze. Jadąc dwu- czy trzypasmową drogą, co kilkaset metrów można dostrzec kierowcę, blokującego ruch na lewym pasie jezdni. Mimo że porusza się on z prędkością nie większą niż auta ciężarowe jadące prawym pasem (a czasem nawet wolniej od nich), uparcie trzyma się on lewej strony jezdni. Przez takiego marudera spieszący się kierowcy zaczynają stosować manewry zagrażające bezpieczeństwu na drodze (!!!). Winowajcą jest jednak ten ślepo zapatrzony przed siebie kierowca, który ma za nic to, że nie jest sam na drodze.

Zobacz też: Mandat za bycie kiepskim kierowcą

Mandat i punkty karne za jazdę lewym pasem

Policja dobrze to rozumie i coraz częściej patroluje ulice miast, w poszukiwaniu takich „nieustępliwych” kierowców, karząc ich surowymi mandatami za takie nieodpowiedzialne zachowanie. W zależności od stopnia wykroczenia Policjant może wystawić mandat w wysokości 20-500 zł i 2 punkty karne. Co ciekawe, bardzo często decyduje się na najwyższy wymiar grzywny.

Ograniczenie prędkości a jazda lewym pasem

Tłumaczenia, że pojazd porusza się lewym pasem z maksymalną dopuszczalną prędkością na danym odcinku drogi nie mają żadnego uzasadnienia. Główną zasadą poruszania się po polskich drogach jest obowiązek trzymania się prawej strony jezdni. Lewa służy wyprzedzaniu. Tylko i wyłącznie wyprzedzaniu.

Zobacz też: Wysokość mandatów w Polsce i w innych krajach Europy

Skręt w lewo

Jeśli  kierowca zbliża się do skrzyżowania, na którym musi wykonać manewr skrętu w lewo, to niech zmieni pas najwcześniej 200-300 metrów przed skrzyżowaniem. Jeśli ma bardzo niskie umiejętności za kierownicą może zrobić to wcześniej, ale niech przynajmniej dostosuje prędkość do takiego poziomu, aby nie utrudniać manewru wyprzedzania pojazdom jadącym za nim.

Korek a jazda lewym pasem

Wyjątkiem co do konieczności jazdy prawym pasem jest sytuacja, gdy auta stoją korku. Jeśli ruch jest ograniczony na obu pasach, to nie ma potrzeby jazdy tylko i wyłącznie prawą stroną jezdni.

Zobacz też: Jak zredukować liczbę punktów karnych? Kiedy, gdzie i za ile można to zrobić?

Przyczyny jazdy lewym pasem

Z czego bierze się ta wrodzona polska skłonność to uprzykrzania innych kierowcom życia? Z wielu powodów. Pierwszy z nich to niskie umiejętności kierowców i przeświadczenie, że ważne jest tylko to, co dzieje się przed autem. Drugim powodem jest brak kultury, grubiaństwo i przekonanie o wyższości nad innymi osobami. Trzecim jest niska świadomość popełnianego wykroczenia. Czwartym zbyt rzadkie kontrole policji, zwłaszcza na tle zachodnich sąsiadów, których służby porządkowe błyskawicznie reagują na tego typu zjawiska.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Piszcz, Norek i Wspólnicy

Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »