| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Ciekawostki > Czy można jeździć z hakiem holowniczym?

Czy można jeździć z hakiem holowniczym?

Czy można jeździć z zamontowanym hakiem holowniczym w przypadku, gdy nie ciągniemy przyczepy? Czy w myśl obowiązujących przepisów trzeba w takiej sytuacji hak zdemontować? A jak to jest w przypadku, gdy wyjeżdżamy za granicę?

Czy można jeździć z hakiem holowniczym?

Regulacje prawne obowiązujące na polskich drogach nie narzucają wymogu demontowania lub chowania wystającej części haka holowniczego. Przepisy zabraniają jedynie poruszania się po drogach z kulą zaczepu, która ogranicza widoczność tablicy rejestracyjnej lub świateł przeciwmgielnych. Ale oprócz aspektów czysto prawnych warto wziąć pod uwagę wpływ zainstalowanego urządzenia na bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu. Nawet niegroźna kolizja z pojazdem z rozłożonym hakiem holowniczym może mieć  groźne skutki, zarówno dla sprawcy kolizji, gdzie hak może głęboko wbić się w pojazd, jaki i poszkodowanego, gdzie hak przymocowany trwale do ramy pojazdu może przy kolizji wpłynąć na statykę pojazdu po uderzeniu. Mając to na uwadze producenci haków holowniczych prześcigają się w dostarczaniu na rynek coraz to nowszych rozwiązań. Najnowocześniejsze modele haków samochodowych łączą funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz łatwość ich użytkowania.

- Na rynku haków samochodowych dostępnych jest wiele nowoczesnych rozwiązań, które umożliwiają szybkie i proste wypięcie kuli zaczepu, kiedy nie jest ona używana. Do najchętniej wybieranych produktów należą haki demontowane poziomo oraz pionowo – mówi Robert Lichocki, dyrektor sprzedaży Brink Group w Polsce. – W zależności od tego na czym najbardziej nam zależy, możemy dobrać hak, którego uchwyt jest niezauważalny bez zamontowanej kuli lub taki, który jest niezwykle łatwy w użytkowaniu – dodaje Lichocki.

Chociaż polskie przepisy na chwilę obecną nie przewidują wymogu demontowania lub chowania wystającej kuli zaczepu, sytuacja może wyglądać  inaczej poza granicami naszego kraju.

Zobacz też: Bagażniki rowerowe na hak w końcu legalne?

Czy trzeba demontować hak holowniczy podczas wyjazdu za granicę?

Dojeżdżając do zachodniej granicy wielu kierowców pojazdów wyposażonych w system holowniczy, zastanawia się, co należy zrobić z wystającą kulą. Niektórzy demontują ją przed przejazdem przez granicę. Inni, kierując się wcześniejszym doświadczeniem, pozostawiają kulę zamontowaną, nakładając jedynie tzw. „czerwony kapturek” – element ochronny zwiększający widoczność wystającej części haka. Obydwa rozwiązania są zgodne z prawem. Polscy kierowcy w przypadku kontroli drogowej w państwach, w których zabronione jest poruszanie się z nieużywaną kulą mogą powołać się na dodatkowe regulacje chroniące ich prawa, jako użytkowników dróg niezameldowanych w danym kraju. Mianowicie na Konwencję Wiedeńską o ruchu drogowym.

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Czy można jeździć z zamontowanym hakiem holowniczym w przypadku, gdy nie ciągniemy przyczepy? Czy w myśl obowiązujących przepisów trzeba w takiej sytuacji hak zdemontować? A jak to jest w przypadku, gdy wyjeżdżamy za granicę?
Czy można jeździć z zamontowanym hakiem holowniczym w przypadku, gdy nie ciągniemy przyczepy? Czy w myśl obowiązujących przepisów trzeba w takiej sytuacji hak zdemontować? A jak to jest w przypadku, gdy wyjeżdżamy za granicę?

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Stelmaszczyk

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »