REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy w sprawie bramek na autostradach

Przepisy w sprawie bramek na autostradach. Fot. Fotolia
Przepisy w sprawie bramek na autostradach. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym zakłada możliwość podnoszenia bramek w razie zatorów na autostradach zarządzanych przez państwo. Kiedy wejdzie w życie?

Nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym

Przepisy pozwalające podnosić bramki na autostradach zarządzanych przez GDDKiA mają wejść w życie w drugiej połowie lipca - poinformował PAP resort infrastruktury i rozwoju. W piątek kończą się międzyresortowe konsultacje ws. tego rozporządzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie ministra infrastruktury i rozwoju w sprawie sposobu ustalania wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub zdarzenia zmniejszającego stopień tego bezpieczeństwa, związane jest z przyjętą przez Sejm 25 czerwca 2015 r. nowelizacją ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Nowela zakłada możliwość podnoszenia bramek w razie zatorów na autostradach zarządzanych przez państwo.

Przepisy projektowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie wyłącznie wobec Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która pobiera opłaty za przejazdy autostradą - wskazano w uzasadnieniu projektu. Chodzi o odcinki autostrady A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) – Sośnica (węzeł Sośnica).

Zobacz też: Kiedy nagranie z kamery nie będzie dowodem w sądzie?

Decyzja o odstąpieniu od poboru opłat za przejazd autostradą lub jej odcinkiem ma być podejmowana w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wystąpienia zdarzenia zmniejszającego stopień tego bezpieczeństwa. Będzie ją podejmował dyrektor GDDKiA w przypadku otrzymania informacji o wystąpieniu takich sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Przyjmuje się, że źródłem wyżej wymienionych informacji może być dowolny podmiot (np. użytkownik autostrady, służby mundurowe, służby podległe GDDKiA), który zaobserwował dane zdarzenie" - wskazano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia.

REKLAMA

Zapisano w nim także, że dyrektor GDDKiA przed decyzją o podniesieniu bramek powinien przeanalizować możliwość podjęcia innych działań, takich jak: wyświetlanie na tablicach informacji o sugerowanych trasach objazdów dla danego odcinka autostrady wraz z informacją o zatorze przy punktach poboru opłat, podawanie wydrukowanych przez automaty biletów wjazdowych kierowcom czy ręczne kierowanie ruchem.

"(…) Ewentualne odstąpienie od poboru opłat stanowi ostateczność i może mieć zastosowanie tylko w przypadku, jeśli wdrożenie innych rozwiązań nie przyniesie oczekiwanych rezultatów lub wdrożenie ich nie jest możliwe w czasie, w którym konieczne jest podjęcie działań zaradczych" - wskazano.

Decyzję o odstąpieniu od poboru opłat będzie można podjąć w razie krytycznego poziomu natężenia ruchu przy punkcie poboru opłat, który zgodnie z wyliczeniami zapisanymi w uzasadnieniu rozporządzenia wynosi od 1340 do 4 tys. pojazdów na godzinę.

Z kolei w przypadku stacji poboru opłat (zlokalizowane są poza główną jezdnią autostrady np. na łącznicach węzłów, wjazdach lub zjazdach z autostrady), bramki będzie można podnosić, jeśli kolejka aut zablokuje pas awaryjny na jezdni głównej lub zagrozi blokowaniem pasa tranzytowego.

Zobacz też: Plan rządu - do 2023 r. 100 mld złotych na drogi

Sprawozdania z podnoszenia bramek

Rozporządzenie zakłada także, że dwa razy w roku (do 10 lutego i do 10 sierpnia) szef GDDKiA będzie musiał przedstawić MIR sprawozdanie z podnoszenia bramek.

"Powyższe rozwiązanie umożliwi ocenę sposobu realizacji uprawnień Generalnego Dyrektora (…) a także ewaluację rozwiązań przyjętych w projektowanym rozporządzeniu" - zaznaczono w uzasadnieniu.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie następnego dnia po jego ogłoszeniu. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA