REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy w sprawie bramek na autostradach

Przepisy w sprawie bramek na autostradach. Fot. Fotolia
Przepisy w sprawie bramek na autostradach. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym zakłada możliwość podnoszenia bramek w razie zatorów na autostradach zarządzanych przez państwo. Kiedy wejdzie w życie?

Nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym

Przepisy pozwalające podnosić bramki na autostradach zarządzanych przez GDDKiA mają wejść w życie w drugiej połowie lipca - poinformował PAP resort infrastruktury i rozwoju. W piątek kończą się międzyresortowe konsultacje ws. tego rozporządzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie ministra infrastruktury i rozwoju w sprawie sposobu ustalania wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub zdarzenia zmniejszającego stopień tego bezpieczeństwa, związane jest z przyjętą przez Sejm 25 czerwca 2015 r. nowelizacją ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Nowela zakłada możliwość podnoszenia bramek w razie zatorów na autostradach zarządzanych przez państwo.

Przepisy projektowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie wyłącznie wobec Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która pobiera opłaty za przejazdy autostradą - wskazano w uzasadnieniu projektu. Chodzi o odcinki autostrady A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) – Sośnica (węzeł Sośnica).

Zobacz też: Kiedy nagranie z kamery nie będzie dowodem w sądzie?

Decyzja o odstąpieniu od poboru opłat za przejazd autostradą lub jej odcinkiem ma być podejmowana w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wystąpienia zdarzenia zmniejszającego stopień tego bezpieczeństwa. Będzie ją podejmował dyrektor GDDKiA w przypadku otrzymania informacji o wystąpieniu takich sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Przyjmuje się, że źródłem wyżej wymienionych informacji może być dowolny podmiot (np. użytkownik autostrady, służby mundurowe, służby podległe GDDKiA), który zaobserwował dane zdarzenie" - wskazano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia.

REKLAMA

Zapisano w nim także, że dyrektor GDDKiA przed decyzją o podniesieniu bramek powinien przeanalizować możliwość podjęcia innych działań, takich jak: wyświetlanie na tablicach informacji o sugerowanych trasach objazdów dla danego odcinka autostrady wraz z informacją o zatorze przy punktach poboru opłat, podawanie wydrukowanych przez automaty biletów wjazdowych kierowcom czy ręczne kierowanie ruchem.

"(…) Ewentualne odstąpienie od poboru opłat stanowi ostateczność i może mieć zastosowanie tylko w przypadku, jeśli wdrożenie innych rozwiązań nie przyniesie oczekiwanych rezultatów lub wdrożenie ich nie jest możliwe w czasie, w którym konieczne jest podjęcie działań zaradczych" - wskazano.

Decyzję o odstąpieniu od poboru opłat będzie można podjąć w razie krytycznego poziomu natężenia ruchu przy punkcie poboru opłat, który zgodnie z wyliczeniami zapisanymi w uzasadnieniu rozporządzenia wynosi od 1340 do 4 tys. pojazdów na godzinę.

Z kolei w przypadku stacji poboru opłat (zlokalizowane są poza główną jezdnią autostrady np. na łącznicach węzłów, wjazdach lub zjazdach z autostrady), bramki będzie można podnosić, jeśli kolejka aut zablokuje pas awaryjny na jezdni głównej lub zagrozi blokowaniem pasa tranzytowego.

Zobacz też: Plan rządu - do 2023 r. 100 mld złotych na drogi

Sprawozdania z podnoszenia bramek

Rozporządzenie zakłada także, że dwa razy w roku (do 10 lutego i do 10 sierpnia) szef GDDKiA będzie musiał przedstawić MIR sprawozdanie z podnoszenia bramek.

"Powyższe rozwiązanie umożliwi ocenę sposobu realizacji uprawnień Generalnego Dyrektora (…) a także ewaluację rozwiązań przyjętych w projektowanym rozporządzeniu" - zaznaczono w uzasadnieniu.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie następnego dnia po jego ogłoszeniu. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA