| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Ciekawostki > Poruszanie się na rondzie

Poruszanie się na rondzie

Rondo jest specyficznym rodzajem skrzyżowania. Zasady zachowania się podczas jazdy na rondzie budzą jednak wątpliwości nawet wśród doświadczonych kierowców i powodują przerażenie wśród osób stojących przed egzaminem na prawo jazdy.

Rondo to skrzyżowanie

Rondo jest specyficznym typem skrzyżowania – po którym ruch odbywa się okrężnie – nie dochodzi więc do klasycznego przecięcia kierunków ruchu. Co istotne oznacza to, że przy jeżdżenie na rondzie zastosowanie mają wszystkie zasady obowiązujące na „zwykłym” skrzyżowaniu – zarówno jeśli chodzi o zasady pierwszeństwa, jak i użycie kierunkowskazów.

Zobacz też: Skrzyżowania o ruchu okrężnym – ronda klasyczne

119,00 złKodeks Drogowy Komentarz z orzecznictwem NSA, SN i TK (część 1 i 2)

Zasady użycia kierunkowskazu na rondzie

Z "migaczami” jest najwięcej problemów- utarło się (w zasadzie nie wiadomo czemu) – uruchamianie kierunkowskazu przed wjazdem na rondo- czy wręcz jazda na rondzie z włączonym na stałe kierunkowskazem lewym w przypadku chęci skręcenia w lewo (patrząc po układzie skrzyżowania) czy zawracania. Nie jest to konieczne.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Kierunkowskaz powinien być uruchomiony:
- podczas zjazdu z ronda – sygnalizując to innym kierowcom przekazujemy im, że możemy zwolnić oraz że nie będziemy kontynuowali jazdy po danym pasie ruchu po kolejnym zjeździe.
- podczas zmiany pasów ruchu na rondzie (zakładając, że istnieje rondo ma więcej niż jeden pas ruchu.

Zobacz też: Jak poruszać się po rondzie - poradnik

Warto jednak podczas jazdy po rondzie pamiętać o jednym, że kierujący pojazdem, który zbliża się do skrzyżowania/ronda powinien odpowiednio wcześniej zająć właściwe miejsce na jezdni w zależności od zamiaru kierunku jazdy, każda zmiana pasa ruchu lub kierunku jazdy, także na rondzie, winna być sygnalizowana.

Korzystanie z pasów ruchu na rondzie

Bardziej rozbudowane ronda mają oddzielone pasy ruchu (2-3). Obowiązującą i poprawną zasadą jest:

  • skręt w prawo- pas zewnętrzny (skręcając powinniśmy zbliżyć się do prawej krawędzi
  • skręt w lewo, lub zawracanie – powinniśmy trzymać się pasa najbliższego środkowi.
  • jazda na wprost – dopuszczalna zarówno z pasa wewnętrznego jak i zewnętrznego, w zależności od warunków i ustawienia przed wjazdem na rondo.

Jeżdżąc po bardziej rozbudowanych rondach możemy mieć do czynienia z oznaczeniem dopuszczalnych kierunków jazdy za pomocą znaków poziomych. Musimy się wówczas do nich zastosować.

Kwestia pierwszeństwa na rondzie

Najczęściej spotykane jest rondo oznakowane przed wjazdem znakiem C-12 ("ruch okrężny") oraz dodatkowo znakiem A-7 ("ustąp pierwszeństwa"). Oznacza to, że jadący na rondzie mają pierwszeństwo, wobec tych, którzy zamierzają wjechać na to skrzyżowanie. Jednocześnie takie zestawienie znaków (C-12 + A-7) oznacza, że kierujący chcąc zmienić na rondzie pas ruchu, zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa tym, którzy poruszają się po pasie, na który zamierza wjechać.

Zobacz również: Pijany rowerzysta odpowiada jak kierowca

Istnieją również ronda oznakowane tylko znakami C-12 ("ruch okrężny"). Na takich rondach obowiązują zasady ogólne, tzw. "reguła prawej strony". To znaczy, że pierwszeństwo ma ten, kto zamierza wjechać na skrzyżowanie, a kierowcy znajdujący się na rondzie muszą wpuścić tych, którzy zamierzają się na nie dostać.

Oprócz znaków, kwestia pierwszeństwa przejazdu może być regulowana sygnalizacją świetlną – wówczas mamy do czynienia z klasycznymi (już zupełnie) zasadami – osoba mająca zielone światło ma bezwzględne pierwszeństwo.

Aktualizacja: 14.03.2014

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

 Rondo jest specyficznym rodzajem skrzyżowania – zasady zachowania na nim budzą jednak wątpliwości wśród doświadczonych kierowców i powodują przerażenie wśród osób zdających na prawo jazdy.
Rondo jest specyficznym rodzajem skrzyżowania – zasady zachowania na nim budzą jednak wątpliwości wśród doświadczonych kierowców i powodują przerażenie wśród osób zdających na prawo jazdy.

Personel i Zarządzanie189,00 zł
avatar MrErdek1

2014-07-11 12:33 Zgłoś

Po pierwsze to nikt nie zmieniał ostatnio przepisów dotyczących skrzyżowań o ruchu okrężnym, chyba, że mówimy o delikatnym wycofywaniu się naszych uczonych i uznanych specjalistów od pisania książek do nauki zasad ruchu drogowego, z bezpodstawnego założenia, że skrzyżowanie o ruchu okrężnym to zwykłe ustawowe skrzyżowanie. Przez 20 lat wmawiali nam te nieuprawnione teorie i teraz nie mogą się przyznać, że nadużyli naszego zaufania. Oparli swoje wywody na kierunkowych rondach amerykańskich (odzyskana wolność pozwoliła np. oficerowi WP Panu Próchniewiczowi, na czerpanie wzorców od imperialistów z zachodu). Tylko jedynie w USA i kanadyjskim Ontario w prawie zapisano, że ronda będą traktowane jak zwykłe skrzyżowania. Malują strzałki i opisują je, by wszystko było jasne. Departament transportu opublikował oficjalne filmy i broszury.  Nie jest to jednak "RUCH OKRĘŻNY", bo każde zwykłe skrzyżowanie jest z natury KIERUNKOWE. Tak, jak w Ameryce, nie są nawet traktowane kierunkowo zorganizowane ronda w Europie. W Państwach, sygnatariuszach Konwencji wiedeńskich o ruchu drogowym oraz o znakach i sygnałach drogowych, w których obowiązuje kierunkowa organizacja ruchu (by wykorzystać wszystkie pasy ruchu), ostatnio w Portugalii, na skrzyżowaniach typu rondo bez wyznaczonych kierunkowo pasów ruchu, ZAPISANO W PRAWIE, że na wjazdowym skrzyżowaniu ronda kierujący ma zająć pas ruchu zgodny z zamierzonym kierunkiem jazdy. Prawy pas ruchu tylko wtedy gdy zamierza opuścić rondo na pierwszym zjeździe, pas środkowy (lub wewnętrzne, gdy jest ich więcej) gdy zamierza jechać na wprost i wreszcie skrajny wewnętrzny, gdy ma zamiar skręcić w lewo lub zawrócić. I tu uwaga. Jazda okrężna na rondzie jest jazdą na wprost. Kierujący zmienia pasy ruchu stopniowo do prawego, by opuścić z niego skrzyżowanie. Zjazd może być wykonany tylko i wyłącznie z  prawego pasa ruchu poprzedzony sygnalizowaniem zamiaru prawym kierunkowskazem. Prawy pas ruchu jest zatem używany tylko w celu opuszczenia skrzyżowania. Najpierw nasi rodzimi eksperci twierdzili, że skoro skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest zwykłym skrzyżowaniem, to jadąc na wprost nie trzeba sygnalizować niczego kierunkowskazem, a zjazd jest dopuszczalny z każdego pasa ruchu. Na dodatek kazali na zjazdach zajmować pas ruchu właściwy do pasa ruchu na wjeździe. Teraz już twierdzą, że ruch okrężny to dokładnie to co jest w Europie i obowiązuje od 1 stycznia 2014 roku w Portugalii. Nie mówią jednak, że to nie jest "ruch okrężny" w rozumieniu znaku nakazu C-12 lecz też KIERUNKOWA organizacja na skrzyżowaniu typu rondo. Jazda okrężna prawym pasem jest tam karana mandatem od 60 - 300 €. W Portugalii mają też małe ronda o max 2 (często niewyznaczonych) pasach ruchu o OKRĘŻNEJ organizacji ruchu. Tu jazda okrężna prawym pasem jest, co do zasady, OBOWIĄZKOWA. Tamte ronda kierunkowe maja na wyspach nasze znaki C-1, a te okrężne na wlotach nasze znaki C-12 "ruch okrężny". Nikt w Europie nie zapisał w swoim prawie, że skrzyżowanie typu rondo, niezależnie od organizacji ruchu, jest jednym ustawowym zwykłym skrzyżowaniem. Jak nakażemy na rondzie "ruch okrężny" to stanie się ono "skrzyżowaniem o ruchu okrężnym". Skrzyżowanie takie jest skrzyżowaniem dróg (placem) w rozumieniu obiektu infrastruktury drogowej, składającym się z jednokierunkowej drogi z jezdnią biegnącą wokół centralnej wyspy i z dróg dochodzących do tej drogi, tworzących z nią połączenia i rozwidlenia (ustawowe skrzyżowania). Zasady ruchu są określone jednoznacznie w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Wjazd na rondo - skręt w prawo traktowany jako kontynuacja jazdy na wprost (brak potrzeby sygnalizowania). Jazda okrężna, to jazda na wprost (brak potrzeby sygnalizowania). Zjazd z ronda to skręt w prawo wg art. 22.2.1 - potrzeba sygnalizowania skrętu i zjazd z prawego pasa. Ronda okrężne są małe, więc nie ma miejsca i czasu na zmiany pasa ruchu, dlatego nawet na dwupasowych nie powinno wyznaczać się liniami P-1 pasów ruchu, a jeśli już są, to w obrębie zjazdów powinny mieć linie jednostronnie przekraczalne P-3. Tak ruch okrężny rozumiany jest na całym Świecie. A Gazeta Prawna kolejny raz opublikowała zasady ruchu na "skrzyżowaniach o ruchu okrężnym", nie wg prawa, lecz wg książek. Gratulacje.

avatar

2014-04-15 14:19 Zgłoś

Bardzo bym prosił autora, by radząc jak się powinno poruszać na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym, posługiwał się przepisami prawa, a nie nieuprawnionymi wymyślonymi przepisami rodem z WORD. Wg Pana skrzyżowania o ruchu okrężnym oznakowanych znakami C-12 nie różnią się niczym od zwykłych skrzyżowań z wyspą i oznakowaniem  znakami nakazu C-9. To może mi Pan wytłumaczy jaki sens ma stawianie znaków C-12? Pana rady są dobre dla zwykłych skrzyżowań z wyspą (oznakowanych np. znakami C-9 ), na których stosujemy wszystkie zapisy art. 22, czyli skręcamy i migamy w lewo, w prawo i jedziemy na wprost bez włączania kierunkowskazu. Ale skrzyżowanie o ruchu okrężnym to nie to samo, chociaż tak jest napisane w książkach do nauki jazdy i tak uczą na kursach, bo tak wymagają Panowie z WORD-ów. Czyżby pańskie zarozumialstwo pozwalało Panu twierdzić, że na całym Świecie jeżdżą kretyni i, że tylko jedyni Polacy to potrafią robić . Oni je znają od 110 lat, bo wtedy wymyślono taką inną organizację ruchu niż na normalnym skrzyżowaniu z wyspą. Trochę pokory i trochę nauki, a przestanie Pan być dyletantem.

avatar

2014-02-27 23:46 Zgłoś

Nie ma takiego przepisu który by mówił o konieczności włączania kierunkowskazu lewego zjeżdżając z ronda 3 lub 4 zjazdem, a to dlatego że według chorych polskich przepisów z ronda skręca się tylko w prawo(co jest oczywiście kompletną bzdurą, ponieważ rondo to skrzyżowanie, więc powinienem przyjmować odpowiedni pas w zależności w którym kierunku mam zamiar jechać i włączyć kierunkowskaz jeśli skręcam lub zawracam).Również nie ma przepisu konkretyzującego którym pasem powinno się jechać. Wjeżdżając prawym pasem moge zrobić wszystko bez konieczności upewniania się czy nie skoliduję z kierowcą jadącym pasem lewym. Zastanawiam się jak radzą sobie kierowcy zagraniczni którzy pierwszy raz wjeżdżają do naszego kraju. Tylko u nas jest jakaś dziwna reguła "prawej ręki"(do niczego nikomu nie potrzebnej i wprowadzające wielkie zamieszanie).Moim zdaniem gdy są dwa pasy ruchu, powinno się przyjmować:prawy pas przy skręcie w prawo(prawy kierunek) lub jazda na wprost;lewy pas przy skręcie w lewo i zawracaniu(lewy kierunek) lub jazda na wprost;powinno się na rondzie zlikwidować regułę prawej ręki.W ten sposób rondo stało by się kompletnie bezkolizyjnym skrzyżowaniem a do wypadków przyczynialiby się kompletni imbecyle...Dziękuję za uwagę

HITY INFORU

TERMINARZ

LIP25
TydzieńPWŚCPSN
2730123456
2878910111213
2914151617181920
3021222324252627
3128293031010203

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Barbara Głowacka

Prawnik, konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych

Zostań ekspertem Infor.pl »