REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?

Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.

Strefa czystego transportu, czyli co?

Czym są strefy czystego transportu w Polsce? Według ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych są to strefy wyznaczone w miastach, w których w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko, ogranicza się możliwość wjazdy wyłącznie do określonych typów pojazdów. Pomijając auta elektryczne, wodorowe i napędzane gazem ziemnym, mogą to być również samochody spalinowe, ale spełniające określone wymogi emisyjne w kontekście normy Euro.

REKLAMA

Kto stworzy pierwszą SCT w Polsce? Kraków i Warszawa ruszyły

Gdzie powstanie pierwsza strefa czystego transportu w Polsce? Wyścig po nowelizacji ustawy o elektromobilności z roku 2019 ruszył. Na razie startuje w nim przede wszystkim Kraków i Warszawa. Tyle że na realizację SCT w tych miastach jeszcze trzeba nieco poczekać... Jako pierwsze plan na strefę czystego transportu ujawnił Kraków. I choć pomysł został ogłoszony już w marcu 2022, jego wejście w życie i to też stopniowe nie stanie się faktem wcześniej niż w roku 2024. To za dwa lata! W kwietniu w podobnym tonie wypowiedzieli się przedstawiciele warszawskiego ratusza.

Pierwsza SCT w Polsce już była. Przez chwilę... Co dalej?

Strefy czystego transportu w Polsce znajdują się w powijakach. Była jedna, szybko zniknęła i teraz szynko nie wróci. A jak sprawa SCT wygląda na świecie? Liczba miast stosujących ograniczenia dla najbardziej emisyjnych pojazdów zwiększyła się ciągu ostatnich trzech lat o 40 proc., a dokładnie z 228 na 320. Co ciekawe, europejskimi liderami w tym temacie nie są wcale rowerowe raje w Danii czy Holandii - połowa europejskich stref czystego transportu znajduje się we Włoszech, a blisko 1/4 w Niemczech.

Polacy nie wiedzą czym są strefy czystego transportu

Ostatnie pytanie na dziś brzmi. Czemu Polacy tak niechętnie podchodzą do tematu stref czystego transportu? Nie do końca wiedzą co miałyby one oznaczać. A niewiadoma tworzy pole do popisu dla strachu... I jasno pokazują to badania, a w tym ankieta pt. "Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?". Aż 61 proc. respondentów nie wie, jak mają działać SCT w Polsce. 81 proc. nie zna normy emisji spalin swoich samochodów. A to od nich w dużej mierze zależeć będzie możliwość wjechania do SCT.

Zobacz również: Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto chce stref czystego transportu w Polsce? Ręka do góry!

REKLAMA

Na koniec musimy jeszcze obalić jeden mit. Polacy wbrew pozorom nie boją się elektromobilności i stref czystego transportu. Dowód? 74 proc. mieszkańców Wrocławia jest za utworzeniem SCT w tym mieście. W przypadku Łodzi odsetek wynosi 66 proc., a Warszawy 58 proc.

Wyniki przeprowadzonego badania mówią wprost – Polacy chcą stref czystego transportu. Teraz należy je zaimplementować. By to jednak odpowiedzialnie zrobić konieczne są odpowiednie narzędzia oraz praktyki. – komentuje Klaudia Zagorzycka z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Gerświn
    2022-08-11 09:08:20
    LPG nie jest czyste a gaz ziemny już tak? Auta elektryczne to ekościema dla bogatych z domem i fotowoltaiką. A normy emisji zawyżają po to, żeby już nie było osobówek spalinowych. To jest ustawka a nie ustawa żeby ludzie nie mogli jezdzic swoimi samochodami.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA