| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Ciekawostki > Kształt europejskich ciężarówek - będą miały "nosy"

Kształt europejskich ciężarówek - będą miały "nosy"

Spłaszczony przód europejskich ciężarówek to efekt przepisów. Jednak Komisja Europejska szykuje zmiany, zgodnie z którymi przody europejskich ciężarówek wydłużą się.

Dlaczego europejskie ciężarówki są spłaszczone?

Według informacji portalu tirynatory.pl Komisja Europejska planuje zmienić dyrektywę odnośnie długości kabin w pojazdach ciężarowych. Obecne przepisy ograniczają długość kabiny w ciężarówce do 235 cm. Skutkuje to tym, że kabiny ciągników siodłowych i pojazdów ciężarowych produkowanych w Europie mają regularny kształt prostopadłościanu.

W opinii międzynarodowych ekspertów ograniczenia w kształcie przedniej części pojazdu ciężarowego skutkuje wieloma ograniczeniami. Z jednej strony konstruktorzy mają bardzo utrudnioną kwestię w zakresie ograniczania zużycia paliwa (duży współczynnik oporu powietrza), z drugiej strony cierpi na tym bezpieczeństwo.

Zobacz też: Badanie alkomatem, a palenie papierosów

Opływowy kształt ciężarówek - korzyści

Bardziej stożkowaty kształt szoferki, z opływowym nosem spowodowałby zysk w postaci zmniejszenia oporu powietrza i automatycznie zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych związków do atmosfery. Co więcej wypukły kształt według opinii ekspertów przełoży się na zwiększenie bezpieczeństwa podczas kolizji. W przeciwieństwie do płaskich ciężarówek, przy zderzeniu z ciężarówką o bardziej pływowym kształcie pojazd byłby spychany na bok, a nie wciągany pod koła.

Jak donosi portal tirynatory.pl: "Raport sporządzony w zeszłym roku na zlecenie Transport & Environment przez niemiecki instytut FKA szacuje, że zaokrąglony przód zmniejszyłby opór powietrza o 12% i poprawił efektywność paliwową o 3-5%. W ten sposób przewoźnicy zaoszczędziliby 1500 euro rocznie (na jednej ciężarówce przyp. red.), a emisje CO2 spadłyby o 5 megaton."

Zobacz też: Odmowa wypłaty odszkodowania za zły stan drogi, co dalej?

Źródło: tirynatory.pl

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.

Obsługa wierzytelności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »