| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Ciekawostki > Kształt europejskich ciężarówek - będą miały "nosy"

Kształt europejskich ciężarówek - będą miały "nosy"

Spłaszczony przód europejskich ciężarówek to efekt przepisów. Jednak Komisja Europejska szykuje zmiany, zgodnie z którymi przody europejskich ciężarówek wydłużą się.

Dlaczego europejskie ciężarówki są spłaszczone?

Według informacji portalu tirynatory.pl Komisja Europejska planuje zmienić dyrektywę odnośnie długości kabin w pojazdach ciężarowych. Obecne przepisy ograniczają długość kabiny w ciężarówce do 235 cm. Skutkuje to tym, że kabiny ciągników siodłowych i pojazdów ciężarowych produkowanych w Europie mają regularny kształt prostopadłościanu.

W opinii międzynarodowych ekspertów ograniczenia w kształcie przedniej części pojazdu ciężarowego skutkuje wieloma ograniczeniami. Z jednej strony konstruktorzy mają bardzo utrudnioną kwestię w zakresie ograniczania zużycia paliwa (duży współczynnik oporu powietrza), z drugiej strony cierpi na tym bezpieczeństwo.

Zobacz też: Badanie alkomatem, a palenie papierosów

Opływowy kształt ciężarówek - korzyści

Bardziej stożkowaty kształt szoferki, z opływowym nosem spowodowałby zysk w postaci zmniejszenia oporu powietrza i automatycznie zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych związków do atmosfery. Co więcej wypukły kształt według opinii ekspertów przełoży się na zwiększenie bezpieczeństwa podczas kolizji. W przeciwieństwie do płaskich ciężarówek, przy zderzeniu z ciężarówką o bardziej pływowym kształcie pojazd byłby spychany na bok, a nie wciągany pod koła.

Jak donosi portal tirynatory.pl: "Raport sporządzony w zeszłym roku na zlecenie Transport & Environment przez niemiecki instytut FKA szacuje, że zaokrąglony przód zmniejszyłby opór powietrza o 12% i poprawił efektywność paliwową o 3-5%. W ten sposób przewoźnicy zaoszczędziliby 1500 euro rocznie (na jednej ciężarówce przyp. red.), a emisje CO2 spadłyby o 5 megaton."

Zobacz też: Odmowa wypłaty odszkodowania za zły stan drogi, co dalej?

Źródło: tirynatory.pl

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

ciężarówki tiry Fot. Fotolia
ciężarówki tiry Fot. Fotolia

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Sembox

Agencja search engine marketing

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »