| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Ciekawostki > Co to jest Eurowinieta? Kto musi ją mieć?

Co to jest Eurowinieta? Kto musi ją mieć?

Przedsiębiorstwa transportowe prowadzące przewóz międzynarodowy spotykają się z wieloma systemami opłat za drogi w poszczególnych krajach. Jednym z nich jest Eurowinieta. Nie jest jednak ona systemem, który w stu procentach upraszcza życie europejskim przedsiębiorcom.

Eurowinieta nie obejmuje swym zasięgiem całego terytorium Europy, a człon "euro" w nazwie należy potraktować z przymrużeniem oka. Jest to właściwie zalążek wspólnego systemu winietowego. System ten obowiązywał do 2008 roku w Belgii, Holandii, Luksemburgu, Danii i Szwecji. Następnie został zastąpiony przez elektroniczny system VirtualVignette, ale dalej nazywany Eurowinietą. Elektroniczne winiety na przejazd w tych krajach zamawiane są na wybrany okres ważności - od jednej doby do jednego roku.

Zakup Eurowiniety przez internet

Eurowinieta powinna być zakupiona jeszcze przed wjazdem ciężarówki na teren państw, w których ona obowiązuje. Zakup może być dokonany przez dowolną, oddelegowaną przez nas osobę. Nie potrzebne są w tym celu pisemne upoważnienia, jak to ma miejsce w przypadku polskiego systemu. Najważniejsze jest poprawne wypełnienie formularzy, które następnie umożliwią pełną elektroniczną identyfikację pojazdu na drodze. Zakupu Eurowiniety możemy dokonać w punktach dystrybucji przed granicami krajów, w których ona obowiązuje lub korzystając z systemu elektronicznego na stronie eurovignettes.eu.

Zobacz też: Jak otrzymać viaBox i zarejestrować się w systemie viaToll?

Płatność może być dokonana za pomocą kart kredytowych, a także za pomocą kilku systemów kart flotowych. Wysokość opłat podobnie, jak w Polsce jest również uzależniona od spełnianej przez naszą ciężarówkę klasy emisji Euro.

Eurowinieta, to także dyrektywy

Komisja Europejska użyła nazwy "eurowiniety" w swoich pracach już w 1999 roku. Nazwa ta nie jest jednak tożsama z Eurowinietą funkcjonującą w Danii, Szwecji i krajach "Beneluxu". Są to zapisy, które miały za zadanie zrównanie konkurencyjności przedsiębiorstw transportowych na terenie Unii Europejskiej. Faktycznie odbyło się to poprzez określenie minimalnych podatków, które państwa członkowskie powinny zawrzeć w opłatach za transport drogowy. W ten sposób przewoźnicy mieli być obciążeni kosztami utrzymania dróg oraz rozwijania nowej infrastruktury.

Zobacz też: Jak przebiega kontrola opłaty viaToll? Jakie są kary za próbę oszukania przy opłacie e-myta za pośrednictwem viaToll?

W dyrektywie z kwietnia 2011 roku określono także dodatkowe koszty, które powinny być pobierane przez kraje członkowskie. Mają one być zależne od spełnianej normy Euro, a część dodatkowego dochodu ma być przekazywane dla stowarzyszeń pracujących na rzecz ochrony środowiska w transporcie. W tym przypadku tzw. „eurowinieta” jest wyznacznikiem, co do sposobu naliczania opłat. Natomiast wysokość opłat, jak dotychczas, będzie ustalana odrębnie w każdym z państw Unii Europejskiej.

Zwolnienia z opłat dla najczystszych

Zgodnie z wnioskiem Komisji Europejskiej z 2011 roku ciężarówki powyżej 3,5 tony spełniające najnowsze normy Euro 5 i 6 będą zwolnione z opłat za zanieczyszczanie środowiska i emisję hałasu. Zwolnienie z dodatkowej opłaty może potrwać do 2013 roku dla pojazdów Euro 5 i 2017 roku dla ciężarówek spełniających normę Euro 6.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska to kancelaria radców prawnych specjalizująca się w obsłudze prawnej spraw z zakresu szeroko pojmowanej własności intelektualnej, w szczególności prawa autorskiego, własności przemysłowej, a także zagadnień dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w Internecie (nowe media).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »