REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zabieraniu prawa jazdy na 3 miesiące - nie stracisz prawka w stanie wyższej konieczności

Sebastian Tomaszewski
Zmiany w zabieraniu prawa jazdy na 3 miesiące - nie stracisz prawka w stanie wyższej konieczności/ fot. Fotolia
Zmiany w zabieraniu prawa jazdy na 3 miesiące - nie stracisz prawka w stanie wyższej konieczności/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 22 czerwca obowiązuje nowy przepis dotyczący zabierania prawa jazdy na okres 3 miesięcy. Kierowcy przekraczający prędkość w stanie wyższej konieczności nie stracą cennego dokumentu.

Kontrowersyjny przepis pozwalający zatrzymać na trzy miesiące prawo jazdy kierowcy, który m.in. przekroczył prędkość o 50 km/h w terenie zabudowanym funkcjonuje od maja 2015 roku. Tylko w 2017 roku prawo jazdy straciło aż 31 007 kierowców. Po zatrzymaniu przez policjanta, odebrane prawo jazdy trafia do starosty, który zatrzymuje dokument na trzy miesiące. Jeżeli w tym okresie kierowca wsiądzie za kierownicę, zatrzymanie prawa jazdy wydłuży się do sześciu miesięcy. Po ponownym złapaniu kierowcy bez uprawnień, czego go cofnięcie uprawnień albo kara do dwóch lat więzienia. Przez co jeszcze można stracić cenny dokument? Za przewożenie co najmniej trzech pasażerów więcej, niż pozwala na to dowód rejestracyjny.

REKLAMA

TK: Przepis jest niekonstytucyjny

W 2016 roku Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że odebranie prawa jazdy osobie działającej w stanie wyższej konieczności jest niekonstytucyjne:

- Zaskarżone przepisy nie dają policji i staroście prawnych możliwości odstąpienia od zatrzymania prawa jazdy z uwagi na zaistnienie okoliczności, które można byłoby kwalifikować jako stan wyższej konieczności powiedział ówczesny wiceprezes TK, sędzia Stanisław Biernat.

Zobacz serwis: Moto porady

REKLAMA

Wątpliwości co do przepisu miał nie tylko Trybunał Konstytucyjny. Kwestią podwójnego karania zajął się w 2015 roku Rzecznik Prawo Obywatelskich, Adam Bodnar. Zaskarżył fakt, że kierowca nie może być podwójnie karany otrzymaniem mandatu oraz zabraniem prawa jazdy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Rzecznik podkreślił, że wniosek dotyczy jedynie korekty istniejących przepisów, natomiast cel, jakim kierował się ustawodawca wprowadzając je w życie tj. zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jest w pełni przez RPO popierany. W ocenie Rzecznika, zaskarżone rozwiązanie budzi wątpliwości związane z naruszeniem zasady zakazu podwójnego karania tej samej osoby za ten sam czyn – czytamy na stronie RPO.

Nowy przepis – dla bezpieczeństwa

Od 22 czerwca kierowca przekraczający prędkość o 50 km/h w terenie zabudowanym lub przewożący większa liczbę osób od tej dopuszczonej w dowodzie rejestracyjnym, może zachować swoje prawo jazdyjest tylko jeden warunek. Osoba przekraczająca prędkość musi udowodnić, że działała w stanie wyższej konieczności, tj. ratowanie komuś życia lub przewożenie rodzącej kobiety do szpitala. Zasadność powoływania się na stan wyższej konieczności oceni policja. W razie wątpliwości, najlepiej odwołać się do sądu. Nowe przepisy zostały znowelizowane właśnie z inicjatywy Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Trybunały Konstytucyjnego.        

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA