| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo jazdy > Utrata prawa jazdy > Co zrobić, kiedy zgubimy prawo jazdy i dowód rejestracyjny auta?

Co zrobić, kiedy zgubimy prawo jazdy i dowód rejestracyjny auta?

Zdarza się, że z jakichś przyczyn, np. kradzieży lub zaginięcia, pozbawieni zostajemy naszego dokumentu prawa jazdy. Giną także dowody rejestracyjne aut. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji?

Kiedy zaginie nasz dokument prawa jazdy, powinniśmy udać się do właściwego dla naszego miejsca zamieszkania wydziału komunikacji i złożyć wniosek o wydanie wtórnika tego dokumentu. Należy w takim przypadku osobiście złożyć w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania komplet dokumentów, na który składa się wypełniony wniosek o wydanie wtórnika oraz jedno zdjęcie o wymiarach 3,5x4,5cm. Ponadto trzeba okazać dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem oraz napisać oświadczenie, co stało się z zaginionym prawem jazdy. Koszt wymiany prawa jazdy to 84zł. Czy zgłaszać na policji fakt zagubienia, kradzieży, utraty dokumentu prawa jazdy lub dowodu rejestracyjnego pojazdu musimy zadecydować sami, gdyż nie ma takiego obowiązku określonego nigdzie w przepisach dotyczących wymiany dokumentów.

Zobacz również: Utrata prawa jazdy przez punkty karne

Po otrzymaniu dokumentów urząd przeprowadza ich weryfikację. W przypadku pozytywnej weryfikacji, dane zostają przesłane do producenta w celu wytworzenia prawa jazdy. Jeżeli przedłożone dokumenty zostaną zakwestionowane, może zostać wydana decyzja odmawiająca wydania prawa jazdy. W przypadku jeśli ktoś miał okresowe prawo jazdy, czyli z uwagi na jakieś ograniczenia zdrowotne lekarz zalecił ponowne badanie po pewnym czasie, to w nowym dokumencie również będzie to ograniczenie wpisane.

Aby otrzymać wtórnik dowodu rejestracyjnego, należy osobiście złożyć we właściwym wydziale komunikacji komplet dokumentów, w tym wypełniony wniosek o wydanie wtórnika oraz oświadczenie o tym, co stało się z naszym dokumentem. Wydział komunikacji musi to zewidencjonować, czy wymiana dowodu rejestracyjnego wystąpiła z uwagi na brak miejsca na pieczątki badania technicznego, czy też z uwagi na utratę dokumentu, który może znajdować się gdzieś w obiegu. Wydział komunikacji musi mieć taką informację, ponieważ wydaje wtórnik dokumentu o określonym numerze, który jest powierzony właścicielowi. Skoro właściciel przychodzi po wtórnik dokumentu, musi określić co się stało, jaka jest przyczyna wnioskowania. Najczęstszym przypadkiem jest wnioskowanie o wtórnik dokumentu auta, które posiada białe tzw. unijne tablice rejestracyjne.

Zobacz również: Kiedy traci się uprawnienia do kierowania pojazdem?

W przypadku białych tablic rejestracyjnych należy je także przynieść do właściwego wydziału komunikacji, gdyż będą one ponownie zalegalizowane, czyli urzędnik naklei na tablice specjalne srebrne oznaczenia, których numer musi zgadzać się z numerem wpisanym w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Dziubałko

Specjalista w zakresie ubezpieczeń turystycznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »