REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CEPiK 2.0 znowu opóźniony!

CEPiK 2.0 nie wystartuje w 2017 roku Fot. Fotolia
CEPiK 2.0 nie wystartuje w 2017 roku Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji potwierdziło problemy z wprowadzeniem systemu CEPIK 2.0. Jest już pewnym, że nie zostanie on wdrożony 1 stycznia 2017 roku jak zakładano. Czy i kiedy można się spodziewać w pełni działającej bazy CEPIK? Co ze zmianami dotyczącymi praw jazdy?

CEPiK 2.0 z opóźnieniami!

Poprzedni rząd koalicyjny PO-PSL zapewniał, że od 4 stycznia 2016 roku ruszy w Polsce system CEPiK 2.0. Jak się później okazało, w chwili gdy nowy rząd PiS przejmował obowiązki poprzedników, Ministerstwo Cyfryzacji (odpowiedzialne za projekt CEPiK 2.0 ) doliczyło się wydania jedynie 2 z 27 niezbędnych do uruchomienia systemu rozporządzeń wykonawczych…! W związku z tym termin jego wdrożenia został przełożony na 1 stycznia 2017 roku. Teraz okazuje się jednak, że Ministerstwo Cyfryzacji kierowane przez PiS także nie podoła temu zadaniu w terminie. Choć udało się zrealizować wszystkie 27 potrzebnych do wdrożenie systemu rozporządzeń, nadal jest to za mało, aby zmiany mogły wejść w życie od nowego roku. Nie podano także alternatywnej daty zakończenia prac nad CEPiK 2.0.

REKLAMA

Według wiceministra cyfryzacji:

„ Niemożliwe jest uruchomienie tego systemu w dniu 1 stycznia 2017 r., jeżeli chcemy dbać o prawidłową komunikację pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesie wydawania dokumentu.”

Testy nowego systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wykazały liczne nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu. Z tego powodu zaniechano wdrożenia nowego rozwiązania informatycznego, gdyż mogłoby to grozić poważnymi konsekwencjami. Jakiś czas temu do mediów dotarła m.in. informacja, że system miał pewne luki, którymi mogły wyciec poufne dane kierowców. 

Zobacz też: Rząd wydał ponad 300 mln zł na źle działający CEPiK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało jednocześnie, ze dzięki współpracy z Instytutem Transportu Samochodowego udało się zlikwidować istniejącą od 2013 roku wadę systemu dotyczącą jego słownika. Okazało się bowiem, że wpisując model samochodu np. Ford Mondeo jego nazwę można było zapisać na kilkadziesiąt sposobów, co uniemożliwiało przeniesienie właściwej informacji do nowej bazy danych. Teraz system zapisu został ujednolicony aby przenoszenie informacji między bazami danych było łatwiejsze. Niestety, obecnie działająca Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców nadal posiada wiele błędnych zapisów, które muszą zostać wyeliminowane, aby mogły być przeniesione do CEPiK-u 2.0.

Nowy system CEPIK 2.0 kosztował 140-150 mln złotych. Mają z niego korzystać starostwa wydające prawa jazdy, policja, sądy, stacje kontroli pojazdów, szkoły jazdy, czy wreszcie wojewódzki ośrodku ruchu drogowego. 

W ramach modernizacji systemu CEPiK przewidziano także rozszerzenie zakresu danych dotyczących np.: badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych) i zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (AC).

Wszystko wskazuje na to, że poślizg związany z wprowadzeniem systemu CEPiK 2.0 spowoduje także przesunięcie daty wejścia w życie nowych przepisów dotyczących nabywania uprawnień przez kierowców. To właśnie one budziły i budzą najwięcej obaw wśród młodych kierowców, gdyż są wyraźnie bardziej restrykcyjne wobec nich. Więcej na ten temat przeczytacie w poniższym artykule:

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA