REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy część X – Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner
Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym
Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Stworzyliśmy szczegółowy instruktaż prezentując dokładnie to, co osoby zdające zobaczą na ekranie monitora w WORD. Będzie to szczególnie pomocne tym zdającym, którzy sami przygotowują się do egzaminu teoretycznego. Taki szczegółowy i bardzo dokładny, a zarazem przystępny instruktaż przyda się zresztą wszystkim przystępującym do egzaminu.

Zasiedliśmy przed egzaminacyjnym komputerem. Pora na rozwiązanie testu. Osoby, które odbywają pełny kurs w ośrodkach szkolenia kierowców, maja sposobność przećwiczenia rozwiązywania testów egzaminacyjnych. W Internecie też można wykupić dostęp do różnych programów przeznaczonych do nauki. My stworzyliśmy jednak szczegółowy instruktaż prezentując dokładnie to, co osoby zdające zobaczą na ekranie monitora w WORD. Będzie to szczególnie pomocne tym zdającym, którzy sami przygotowują się do egzaminu teoretycznego. Taki szczegółowy i bardzo dokładny, a zarazem przystępny instruktaż przyda się zresztą wszystkim przystępującym do egzaminu.

REKLAMA

Na ekranie monitora wyświetlane są nasze dane osobowe i numer stanowiska.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

REKLAMA

Jeżeli wszystko się zgadza, możemy kliknąć w prostokąt z napisem: „Zasady egzaminu oraz egzamin próbny”. Większość WORD-ów ma w salach egzaminacyjnych monitory dotykowe, a zatem wystarczy lekko stuknąć palcem w wybrane pole na ekranie. Istnieje także możliwość posługiwania się myszką i wówczas do klikania na wybrane elementy używamy jej lewego przycisku.

Po kliknięciu w wybrane pole rozpocznie się egzamin próbny. Ma on na celu zaznajomienie osoby zdającej z komputerowym systemem rozwiązywania testów. Jego wynik nie jest oczywiście brany pod uwagę przy ocenianiu wyniku egzaminu państwowego.

Na ekranie monitora wyświetlają się nam te same elementy, które będą występować podczas prawdziwego egzaminu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Potwierdzeniem, że to tylko egzamin próbny jest napis na ekranie:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Nie będziemy omawiać egzaminu próbnego, gdyż przebiega on identycznie jak właściwy egzamin. Różnica polega tylko na tym, że na egzaminie próbnym mamy łącznie 7 pytań: 5 ogólnych i 2 specjalistyczne.

Po udzieleniu odpowiedzi na pytania zawarte w egzaminie próbnym, na ekranie wyświetli się nam komunikat: „Zakończyłeś egzamin próbny. Za 30 sekund rozpocznie się część teoretyczna egzaminu państwowego”.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak długo ważny jest egzamin teoretyczny na prawo jazdy?

Komputer sam odmierza czas do rozpoczęcia właściwego egzaminu. Możemy przez te 30 sekund skoncentrować się, odetchnąć albo kliknąć w prostokąt z napisem „Rozpocznij egzamin”. Wówczas nie będziemy musieli czekać i egzamin państwowy rozpocznie się natychmiast.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Pierwsze pytanie wyświetli nam się na ekranie monitora. Zanim jednak udzielimy na nie odpowiedzi, przyjrzyjmy się uważnie, jakie stałe elementy będą występować na ekranie:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

W górnej części ekranu występują trzy pola, na które praktycznie nie musimy zwracać uwagi. Pierwsze z nich to wartość punktowa danego pytania. Radzę nie spoglądać na tę punktację, by niepotrzebnie się nie rozpraszać. Przecież i tak nie mamy wpływu na ocenę punktową, a naszym dążeniem jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na wszystkie pytania.

Drugie okienko podaje aktualną kategorię prawa jazdy, o jaką się ubiegamy. Na to okienko też oczywiście nie musimy zwracać uwagi.

Trzecie pole podaje czas do końca egzaminu. Maksymalny czas egzaminu wynosi 25 minut. Wbrew pozorom i ta informacja nie jest dla nas ważna, bo w tym systemie informatycznym komputer sam odmierza czas i nie pozwoli nam go przekroczyć.

W prawym górnym rogu ekranu mamy pomarańczowe pole z napisem: „Zakończ egzamin”.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Ten przycisk będzie przez nas używany dwa razy: przy zakończeniu egzaminu próbnego i przy zakończeniu egzaminu państwowego. Nawet jednak, jeśli nie klikniemy na to pole, po udzieleniu odpowiedzi na ostatnie pytanie komputer sam zakończy egzamin

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Uważajmy natomiast, by nie kliknąć w to pole przypadkiem, przez pomyłkę. Wprawdzie komputer i tak zapyta: „Czy na pewno chcesz zakończyć egzamin”, ale i tak lepiej zachować ostrożność. Przedwczesne zakończenie egzaminu skutkowałoby oczywiście jego wynikiem negatywnym.

Poniżej na ekranie znajdują się dwa pola, które możemy nazwać licznikami pytań. Wskazują one, na ile pytań udzieliliśmy już odpowiedzi:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zwróćmy uwagę na dwa okienka. Pierwsze, z lewej strony, podświetlony na niebiesko, wskazuje „ Pytania podstawowe” a drugie „ Pytania specjalistyczne”. Egzamin rozpoczyna się od pytań podstawowych. Jest ich 20. Licznik pokazuje kolejne pytania. Kiedy przejdziemy przez 20 pytań podstawowych, na niebiesko podświetla się drugi licznik, po prawej stronie.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Ten z kolei odlicza pytania specjalistyczne. Gdy dojdziemy do ostatniego pytania egzaminacyjnego, liczniki pokazują następujące dane:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Muszę wskazać bardzo ważną zasadę: jeżeli nie zdążymy udzielić odpowiedzi na którekolwiek z pytań albo nie będziemy potrafili zdecydować się na odpowiedź naszym zdaniem właściwą, komputer uzna, że na to pytanie odpowiedzieliśmy błędnie. A zatem, nawet jeżeli mamy wątpliwości, lepiej wybrać którąś z odpowiedzi niż nie zaznaczyć żadnej.

Ciąg dalszy na następnej stronie


Poniżej, pod licznikami pytań mamy czasomierz. Odlicza on czas na zapoznanie się z pytaniem i na udzielenie odpowiedzi. W przypadku pytań podstawowych czas na zapoznanie się z pytaniem wynosi 20 sekund. Po wyświetleniu pytania czasomierz startuje i odmierza wspomniane 20 sekund, pokazując kolejno: 20 s, 19 s, 18 s itd.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Następnie czasomierz zaczyna odliczać czas na udzielenie odpowiedzi. Mamy na to 15 sekund.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

W przypadku pytań specjalistycznych nie ma natomiast podziału na czas przeznaczony na zapoznanie się z pytaniem i czas na udzielenie odpowiedzi. Mamy tu łączny czas na udzielenie odpowiedzi (w tym i na zapoznanie się z pytaniem), który wynosi 50 sekund.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Warto zwrócić uwagę, że czasomierz stopniowo zmienia barwę. Na początku ma kolor zielony, ale kiedy do końca odmierzanego czasu pozostaje już tylko 5 sekund, licznik przybiera kolor czerwony:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

W prawym dolnym rogu ekranu mamy żółte pole z napisem: „Następne pytanie”. Kliknięcie na to pole powoduje przejście do następnego pytania.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

I tu znowu bardzo ważne ostrzeżenie: uważajmy, aby przypadkowo nie kliknąć w to pole, gdyż wówczas nie będzie już możliwości powrotu do poprzedniego pytania.

Jest to bardzo istotna zasada na egzaminie komputerowym: nie ma możliwości cofania się, poprawiania pytań, na które udzieliliśmy już odpowiedzi. Podobnie jak w prawdziwym ruchu drogowym, gdzie kierowca musi umieć podejmować decyzje i ponosić ich skutki. Egzamin to nie gra komputerowa, w której mamy 7 żyć.

Pytania egzaminacyjne mogą mieć 3 typy:

  • pytanie ze zdjęciem fotograficznym ilustrującym sytuację drogową, na które mamy do wyboru tylko dwie odpowiedzi: TAK lub NIE
  • pytanie z filmem ilustrującym sytuację drogową, na które mamy do wyboru tylko dwie odpowiedzi: TAK lub NIE
  • pytanie bez ilustracji, na które mamy do wyboru 3 odpowiedzi A, B lub C.

Zapamiętajmy, że zawsze prawidłowa jest tylko jedna odpowiedź.

Zobacz też: Kiedy wejdą w życie zmiany dotyczące prawa jazdy i CEPiK 2.0, w 2018 r.?

Przejdźmy zatem do pierwszego pytania:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Mamy w nim fotografię prezentującą sytuację drogową oraz treść pytania. Czasomierz zaczyna odmierzać czas na zapoznanie się z tym pytaniem (20 sekund). Kiedy pozostaje już tylko 5 sekund na zapoznanie się z pytaniem, czasomierz przybiera barwę czerwoną:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Następnie czasomierz zaczyna wyświetlać czas na udzielenie odpowiedzi (15 sekund).

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Teraz już musimy szybko się decydować, gdyż po kilkunastu sekundach pytanie zostanie zamknięte i komputer przejdzie do następnego.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Wybieramy odpowiedź NIE. Musimy oczywiście na nią kliknąć. Wybrana odpowiedź podświetlana się na różowo (ew. fioletowo). Jest to potwierdzenie, że wybraliśmy tę odpowiedź.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Do czasu, gdy pytanie jest otwarte, możemy zmienić wybór (jeśli uznamy, że prawidłowa jest odpowiedź TAK albo pomyliliśmy się przy zaznaczaniu odpowiedzi). W tym celu nie trzeba odznaczać wybranej odpowiedzi, wystarczy po prostu kliknąć na inną odpowiedź:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Wówczas podświetla się nowo wybrana odpowiedź. Możemy jeszcze raz dokonać zmiany, wybierając ponownie odpowiedź NIE. Co robimy? Oczywiście klikamy na odpowiedź NIE:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Zwracajmy uwagę na czasomierz. Kiedy przybiera on barwę czerwoną i wskazuje, że pozostało już tylko 5 sekund, musimy teraz już jak najprędzej dokonać właściwego wyboru. Za chwilę bowiem pytanie zostanie zamknięte przez komputer:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Oczywiście nie musimy czekać na upływ całego czasu. Jeżeli szybciej wybraliśmy właściwą odpowiedź i nie mamy żadnych wątpliwości, po prostu klikamy na pasek z napisem „Następne pytanie”. Wówczas na ekranie zostanie wyświetlone pytanie numer 2:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zwróćmy uwagę na symbol kamery wyświetlony na ekranie. Taki symbol oznacza, że jest to pytanie filmowe, tzn. sytuacja drogowa ilustrowana jest filmem.

Tego filmu na razie nie widzimy, albowiem obecnie mamy czas na zapoznanie się z treścią pytania. Czas ten odmierzany jest przez czasomierz. Uwaga! Obok czasomierza w przypadku pytań filmowych znajduję się niebieski przycisk START.

Kliknięcie na ten przycisk spowoduje rozpoczęcie odtwarzania filmu. Możemy użyć tego przycisku, jeśli przeczytaliśmy już treść pytania. Jeżeli jednak nie naciśniemy przycisku start, po upływie 20 sekund film zacznie się wyświetlać automatycznie:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zwróćmy uwagę na czasomierz, który podczas wyświetlania filmu przybiera barwę szarą i jest zatrzymany. Zostanie uruchomiony dopiero wtedy gdy wyświetli się cały film.

Pamiętajmy o bardzo ważnej zasadzie: film zostanie wyświetlony tylko jeden raz, a po jego wyświetleniu na ekranie pojawia się obraz końcowy w postaci stopklatki:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Od tego momentu rusza czasomierz i mamy 15 sekund na wybranie właściwej odpowiedzi:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zwracajmy uwagę na upływ czasu. Kiedy po wyświetleniu filmu czasomierz przybierze barwę czerwoną, musimy niezwłocznie wybrać odpowiedź.

Po przejściu 20 pytań podstawowych na ekranie będą wyświetlane pytanie specjalistyczne. Wówczas podświetli się na niebiesko drugi, prawy licznik pytań:

Zobacz też: Czy za pływanie rowerem wodnym po alkoholu w 2016 r. można stracić prawo jazdy?

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Popatrzmy na pierwsze z nich:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Przypominam, że w tych pytaniach czasomierz odlicza łączny czas 50 sekund, podczas którego musimy zapoznać się z pytaniem i wybrać właściwą odpowiedź.

W tym przypadku do pytania przypisane są 3 proponowane odpowiedzi: A, B i C. Przypominam, że poprawna jest tylko jedna z nich. Zwracajmy uwagę na upływ czasu. W tych pytaniach czasomierz zabarwi się na czerwono tylko raz, a następnie komputer zamknie pytanie.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Właściwą odpowiedź wybieramy klikając na jedną z liter, która wówczas podświetli się na różowo (ew. na fioletowo):

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

W tych pytaniach też mamy możliwość zmiany wyboru odpowiedzi. Analogicznie jak w poprzednich pytaniach, jeżeli wybraliśmy początkowo A, a potem zdecydowaliśmy się na C, po prostu klikamy na C:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Kiedy dobrniemy do ostatniego pytania, liczniki wyświetlą nam informacje: lewy – 20 z 20, prawy – 12 z 12.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Po udzieleniu odpowiedzi na ostatnie pytanie możemy poczekać do końca czasu albo kliknąć na pole „Zakończ egzamin”. Wówczas na ekranie pojawi się prośba o potwierdzenie: „Czy na pewno chcesz zakończyć egzamin?”

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Po zakończeniu egzaminu na ekranie po chwili wyświetli się wynik:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Mam nadzieję, że będzie to wynik pozytywny.

Gdybyśmy jednak mieli zastrzeżenia co do wyniku egzaminu, możemy zgłosić to niezwłocznie do egzaminatora, prosząc o weryfikację wyniku. Egzaminator sprawdzi wówczas nasz test, tzn. ustali jak odpowiadaliśmy na poszczególne pytania. W rzeczywistości pomyłki systemu informatycznego zdarzają się niezwykle rzadko.

A zatem trzymam kciuki! W następnym odcinku o egzaminie praktycznym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    REKLAMA

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    REKLAMA

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA