REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: praktyka z instruktorem
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: praktyka z instruktorem

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinien zachowywać się instruktor podczas praktycznej części kursu na prawo jazdy i czego możemy od niego wymagać?

W dzisiejszym odcinku kontynuujemy porady dotyczące praktycznej nauki jazdy. Jak powinien zachowywać się instruktor i czego możemy od niego wymagać? Są to bardzo ważne kwestie.

REKLAMA

Jak powinien zachowywać się instruktor: poszanowanie dla przepisów prawa

REKLAMA

Instruktor powinien świecić przykładem w zakresie respektowania przepisów ruchu drogowego. Niezależnie od tego, czy przepisy te w różnych sytuacjach są bardziej lub mniej racjonalne, nie wolno próbować ich omijać. Instruktor nie ma prawa wydawać nam poleceń sprzecznych z kodeksem drogowym, np. mówić ,, Zawróć tutaj, wiem, że jest linia ciągła, ale nikt nie widzi, a my nie będziemy jechać taki kawał do najbliższego skrzyżowania’’. Tego typu postępowanie jest dla kursanta niezwykle demoralizujące, albowiem instruktor uczy go, że przepisy należy przestrzegać tylko wtedy, gdy w pobliżu widzimy policjanta.

Instruktor powinien także okazywać szacunek dla innych uczestników ruchu. Nie do przyjęcia są wypowiedzi typu: ,, Widzisz tego barana w toyocie, zobacz jak on jedzie’’ albo ,, Zatrzymaj się i przepuść tę babę ‘’. Świadczy to o braku kultury czy wręcz prostactwie instruktora. Ktoś taki nie powinien w ogóle uczyć kogokolwiek jazdy samochodem.

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

Jak powinien zachowywać się instruktor : profesjonalizm

REKLAMA

Instruktor nie powinien używać podczas szkolenia żargonowych określeń w rodzaju: ,,Włącz krótkie światła’’ (zamiast: włącz światła mijania), ,,wyrzuć lewy kierunek’’ (zamiast: włącz lewy kierunkowskaz), ‘’dawaj w heble" (zamiast: hamuj), ,,teren zabudowany’’ (zamiast: obszar zabudowany) itp.  Żargonowe słownictwo funkcjonuje wśród kierowców, ale ktoś kto uczy nas jeździć musi posługiwać się profesjonalną terminologią.

Instruktor powinien wyjaśniać nam wszelkie wątpliwości dotyczące sytuacji na drodze, a zwłaszcza kwestie pierwszeństwa, znaczenie znaków drogowych, sygnałów świetlnych itd. Nie świadczy o profesjonalizmie odsyłanie kursanta do podręczników: ,,Nie wiesz co znaczy ten znak? To poszukaj sobie w książce".

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Jak powinien zachowywać się instruktor: poszanowanie dla prywatności kursanta

Wielu instruktorów zwraca się do kursantów per  "ty". Taka forma istotnie ułatwia wzajemny kontakt, ale nie każdy uczeń może sobie tego życzyć. Kulturalny instruktor powinien więc najpierw nas zapytać: Czy mogę do pana/pani zwracać się po imieniu?

Specyficzne relacje występują niekiedy  pomiędzy instruktorem płci męskiej a osobą szkoloną płci żeńskiej. Niektórzy instruktorzy traktują wspólny pobyt w samochodzie z młodą dziewczyną jako okazję do nawiązania towarzyskich znajomości.

Praktyczna nauka jazdy powinna być jednak wolna od wszelkich tego typu zachowań. Profesjonalny instruktor nie może więc przysuwać się zbyt blisko do osoby szkolonej, dotykać jej, chwytać za rękę lub kolano, niby to demonstrując prawidłowe operowanie kierownicą, dźwignią zmiany biegu, pedałami. Takie żenujące zachowania stwarzają dla kursantki (lub kursanta) duży dyskomfort, ale bywa tak, że wystraszona i zdenerwowana osoba odbywająca szkolenie nie ma na tyle odwagi, by zwrócić instruktorowi uwagę na niestosowne zachowanie. To błąd! Takie postępowanie instruktora może skutkować dla niego konsekwencjami karnymi i powinien o tym pamiętać.

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Czego kursant może wymagać od instruktora nauki jazdy?

Jeżeli u waszego instruktora zauważycie przykłady negatywnych zachować opisane w tym i poprzednim odcinku naszego cyklu, nie wahajcie się zwrócić mu na to uwagi. Przypominam jeszcze raz: instruktor nie jest bogiem, lecz naszym nauczycielem i za wykonywaną pracę płacimy mu. Mamy więc prawo wymagać profesjonalizmu, uczciwości, zaangażowania oraz szacunku. Bywa tak, że instruktor na zwróconą mu przez kursanta uwagę zareaguje oburzeniem albo niechęcią. Nie należy się tym przejmować. Konkurencja jest bardzo duża, a OSK rywalizują o klienta. Jeżeli zatem czujemy, że z danym instruktorem ciężko nam się współpracuje, lekceważy on swoje obowiązki, wykazuje brak cierpliwości i opanowania, zachowuje się w sposób niegrzeczny albo narusza naszą prywatność, to łatwo wyciągnąć wniosek, że takie szkolenie nie wiele nam da. Nie wahajmy się w tego rodzaju sytuacji zażądać od kierownika OSK zmiany instruktora. Lepiej tak uczynić niż zmarnować 30 godzin, za które przecież płacimy niemałe pieniądze.

Zobacz też: W 2017 r. starosta zatrzyma prawo jazdy nawet jak policja fizycznie nie zabrała dokumentu

Gdzie powinno prowadzone być szkolenie

Program przewiduje  ( w przypadku kat. B prawa jazdy)  30 godzin jazd (każda po 60 minut), z czego przynajmniej 4 godziny powinny obejmować jazdę po obszarem zabudowanym i z prędkością powyżej 70 km/h. W praktyce bywa tak, że jazdy prowadzone są jedynie wokół WORD-u, drogami , po których przebiegają trasy egzaminacyjne. Jest to poniekąd zrozumiałe i potrzebne, bo powinniśmy poznać te jezdnie i skrzyżowania, na których będziemy zdawać egzamin.

Szkolenie jednak nie powinno ograniczać się jedynie do tego. Pamiętajmy, że nie uczymy się tylko pod egzamin. Im więcej poznamy różnych trudnych miejsc, im więcej przejedziemy kilometrów, tym nabierzemy większej wprawy i łatwiej będzie nam na egzaminie.

Pamiętajmy też, że przewidziana w przepisach liczba 30 jazd to tylko niezbędnie minimum. Może się jednak okazać, że dany kursant potrzebuje więcej czasu na nabranie odpowiednich nawyków i sprawne, bezpieczne kierowanie samochodem. Doświadczony instruktor potrafi ocenić, czy możemy już przestępować do egzaminu, czy też powinniśmy wydłużyć szkolenie. Nie traktujmy tego jako dążenia do ,,wyłudzenia’’ od nas kolejnych pieniędzy. Lepiej pojeździć jeszcze parę godzin i zdać egzamin za pierwszym podejściem, niż pójść do WORD-u niedouczonym i ten egzamin oblać.

Zanim OSK wyda nam zaświadczenie o ukończeniu kursów, czeka nas jeszcze wewnętrzny egzamin praktyczny w ośrodku. O tym w następnym odcinku naszego cyklu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA