REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: jazdy z instruktorem
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: jazdy z instruktorem
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dobry instruktor nauki jazdy nie tylko wyróżnia się dużą wiedzą, ale także potrafi stworzyć przyjazne warunki podczas szkolenia. Niski poziom kultury osobistej instruktora jest czynnikiem niedopuszczalnym w kontakcie z kursantem.

W tej części naszego cyklu poświęconego szkoleniu na prawo jazdy omówimy bardzo ważne kwestie dotyczące praktycznego szkolenia, czyli jazdy z instruktorem.

REKLAMA

Poniższe uwagi wynikają nie tyle z przepisów dotyczących szkolenia, ile z praktyki i relacji wielu kursantów, którzy zajęcia praktyczne mają już za sobą. Warto je poznać, gdyż mogą stanowić cenną wskazówkę, jak należy postępować podczas jazd z instruktorem i czego mamy prawo od niego oczekiwać

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

Cechy dobrego instruktora: cierpliwość, wyrozumiałość, gotowość do pomocy

REKLAMA

Dobry instruktor nie powinien przyjmować postawy wszechwiedzącego mistrza, okazywać kursantowi swojej wyższości i zarazem udowadniać osobie szkolonej, jak niskie są jej umiejętności. Instruktor jest przecież nauczycielem i jego zadaniem jest właśnie nauczenie nas kierowaniem samochodem. Nie powinien też zapominać, że on sam również kiedyś był kursantem i uczył się jeździć.

Niedopuszczalne są zatem ze strony instruktora złośliwe komentarze typu „w ten sposób to nigdy pan nie zda egzaminu”, albo okrzyki w rodzaju „No zmieniaj ten bieg, ile razy mam ci powtarzać?”... Instruktor nie robi nam łaski, powinien liczyć się z tym, że nie umiemy jeszcze kierować samochodem i nawet najprostsze czynności mogą być dla nas dużym problemem.

Zobacz też: Kiedy wejdą w życie zmiany dotyczące prawa jazdy i CEPiK 2.0, w 2018 r.?

Gotowość do zareagowania w razie potrzeby

REKLAMA

Instruktor musi być gotowy do zareagowania w razie potrzeby i dlatego ma do dyspozycji drugi pedał hamulca. W związku z tym nie powinien on siedząc obok kursanta przyjmować nonszalanckiej pozycji, rozkładać się w fotelu niczym na leżaku. Musi uważnie obserwować drogę, dlatego właśnie w samochodzie szkoleniowym są umieszczone dodatkowe lusterka dla instruktora. Instruktorowi nie wolno też podczas jazdy z kursantem palić tytoniu, spożywać posiłków, przeglądać notatek ani rozmawiać przez telefon komórkowy czy pisać sms-ów. Podobne zachowania świadczą o bardzo niskich kwalifikacjach instruktora i trudno oczekiwać, że ktoś taki nauczy nas dobrze jeździć.

Z drugiej jednak strony pamiętajmy, że kursant też jest kierującym. Powinniśmy poczuwać się do odpowiedzialności za to co robimy za kierownicą. Nie wolno nam liczyć na to, że instruktor wybawi nas z każdej opresji, że zawsze zdąży zahamować. Starajmy się jechać tak, jakby instruktora nie było w samochodzie i sami musielibyśmy wykonywać wszystkie czynności oraz podejmować decyzje.

Zobacz też: W 2017 r. starosta zatrzyma prawo jazdy nawet jak policja fizycznie nie zabrała dokumentu

Szkolenie praktyczne

Pierwsze godziny zajęć praktycznych powinny odbywać się na placu manewrowym. Ułatwi to nam zapoznanie z samochodem, a także naukę podstawowych czynności w zakresie techniki jazdy takich jak ruszanie, hamowanie, zmiana biegów, zatrzymanie pojazdu w wybranym miejscu. Podczas nauki na placu manewrowym instruktor może przebywać poza samochodem, jeżeli uzna, że jest to bezpieczne, a my panujemy nad pojazdem przynajmniej w minimalnym zakresie.

Instruktor w takiej sytuacji musi jednak obserwować nasze poczynania, a nie zajmować się pogaduszkami z kolegą albo rozmową przez telefon, a tym bardziej nie wolno mu oddalać się i pozostawiać nas bez kontroli.

Zdarza się, że niektórzy instruktorzy rozpoczynają szkolenie od jazdy w ruchu miejskim. Jest to niepotrzebny stres dla kursanta a ponadto stwarzanie niebezpiecznych sytuacji. Jeżeli jesteśmy jeszcze ,,zieloni’’, mylą nam się biegi i pedały, mamy trudności z obracaniem kierownicy, to wpuszczenie nas w nasilony ruch drogowy skutkować będzie niepotrzebnym zdenerwowaniem. Zapewne inni kierowcy, widząc nieporadne i opieszałe manewry samochodu szkoleniowego, też będą się złościć. Niezwykle irytująca jest sytuacja, kiedy to samochód z literą „L” jedzie z prędkością 25 km/h, tamując ruch i zmuszając innych do wyprzedzania. Nauka jazdy wcale nie powinna polegać na powolnej ślamazarnej jeździe.

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Poszanowanie dla kursanta

Instruktor powinien pamiętać, że za szkolenie mu płacimy. Niedopuszczalne jest zatem spóźnianie się za zajęcia i tłumaczenie, że „były korki”. Jeżeli już taka sytuacja zaistniała, instruktor powinien przedłużyć czas jazdy tak, aby jedna godzina szkolenia miała naprawdę 60 minut, a nie 40 czy 45 minut.

Podczas szkolenia instruktorowi nie wolno też załatwiać żadnych prywatnych spraw, np. ,,podjedziemy teraz na pocztę, bo muszę zapłacić za telefon”. Takie sprawy instruktor powinien załatwiać poza godzinami pracy.

Samochód służący do szkolenia musi być w pełni sprawny, a także czysty i estetyczny. Bardzo zły to przykład dla kursanta, gdy w samochodzie szwankuje wycieraczka albo nie świeci się któraś z lamp, a instruktor tłumaczy się ,,tak wiem, ale nie miałem czasu wymienić żarówki’’. We wnętrzu auta nie powinien panować brud. Porozrzucane papierki, opakowania po jedzeniu, latające po podłodze puszki albo butelki po napojach to dowód niechlujstwa instruktora i braku poszanowania dla kursanta.

Przepisy dopuszczają, by w samochodzie szkoleniowym przebywali jako pasażerowie także inni kursanci. Dzieje się tak zazwyczaj wówczas,  gdy ośrodek szkolenia mieści się w małej miejscowości, a instruktor zabiera ze sobą od razu 2 -3 kursantów i jedzie z nimi do większego miasta, tam gdzie będą zdawać egzamin. Dla nas jako osób szkolonych nie jest to sytuacja komfortowa. Zdarza się bowiem, że inni kursanci jadący jako pasażerowie wypowiadają jakieś komentarze lub uwagi pod naszym adresem, np. „No co ty? Nie umiesz tu zawrócić?!” Jest to niedopuszczalne. Jeżeli już takie osoby przebywają w samochodzie, instruktor powinie zwrócić mu uwagę, że nie maja prawa odzywać się i nas rozpraszać, a także dodatkowo stresować.

Samochodem szkoleniowym nie wolno natomiast podwozić innych osób, np. żony instruktora, jego kolegi itd.

W następnym odcinku dalszy ciąg porad związany z szkoleniem praktycznym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA