REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne?

iMoto portal zmotoryzowanych
iMoto to nowe rozwiązanie w sferze internetowej, które łączy w sobie szereg funkcji przydatnych dla właścicieli samochodów i motocykli.
Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne?
Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne?

REKLAMA

REKLAMA

Co wybrać? Opony zimowe, czy całoroczne? Kluczowy w tym względzie jest sposób eksploatacji samochodu. Oba rozwiązania mają wady i zalety, przedstawiamy je poniżej.

Opony sezonowe i opony całoroczne

REKLAMA

Opony sezonowe (zimowe, letnie) są przygotowane tak, żeby zapewnić jak najlepszą przyczepność w określonych warunkach atmosferycznych. Zimówki powstają z materiałów, które zachowają odpowiednie parametry, gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Z kolei opony letnie mają charakterystyczny bieżnik, który skutecznie odprowadza wodę.

REKLAMA

Opony całoroczne nazywane często oponami wielosezonowymi łączą w sobie cechy opony letniej oraz zimowej. Wyprodukowane je z mieszanki gumowej, która posiada większą zawartość krzemionki. Dzięki temu przy niskich temperaturach nie twardnieją. W oponie całorocznej bieżnik jest kompromisem pomiędzy oponą letnią i zimową. Występują w nim głębokie wcięcia odprowadzające wodę, ale także rowki wgryzające się w śnieg. Taka budowa pozwala zachować optymalną przyczepność na nawierzchni, gdzie znajduje się wodą czy błoto pośniegowe. Jednak w porównaniu z dedykowanymi oponami zimowymi, spisują się gorzej.

Z przeprowadzonych testów wynika, że opony całoroczne podczas jazdy w warunkach letnich zużywają się średnio około 10 proc. szybciej w porównaniu z oponami letnimi z tej samej półki cenowej.  Opony całoroczne charakteryzują się też wyższym poziomem głośności, co wpływa na komfort podróżowania.

Zobacz też: Michelin rozwija technologię CrossClimate

Kiedy wybrać opony zimowe, a kiedy całoroczne?

Jeżeli użytkujemy nieduży samochód głównie w warunkach miejskich, a średnie roczne przebiegi oscylują w okolicach 10 tys. km, to warto rozważyć zakup opon całorocznych. Biorąc pod uwagę większą podatność na zużycie, używanie jednego kompletu na cały rok znajduje uzasadnienie ekonomiczne. Trzeba mieć świadomość, że taki samochód nie będzie hamował tak skutecznie, jak w oponach dedykowanych na konkretny sezon. Eksperci krytykują takie rozwiązanie, ponieważ świadomie pogarszamy osiągi samochodu w kwestiach kluczowych dla bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściciele większych samochodów poruszających się codziennie poza miastem i na długich trasach powinni wybrać opony zimowe. Jest to rozwiązanie dużo bardziej kosztowne, ale gdy wgłębimy się w szczegóły, różnica wcale nie będzie znacząca. Używanie dwóch zestawów opon przede wszystkim wydłuża ich żywotność, a do tego podczas jazdy poza miastem z większymi prędkościami zachowamy wysoki poziom bezpieczeństwa. Odwiedzając serwis oponiarski przy okazji wymiany jest okazja do sprawdzenia stanu opon, a także wyważenia kół i sprawdzenia zawieszenia. Jeżdżąc cały rok na jednych oponach z pewnością sprawdzalibyśmy to dużo rzadziej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA