| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Opony > Opony A-Z > Używanie opon zimowych podczas ciepłej zimy

Używanie opon zimowych podczas ciepłej zimy

Czy można stosować opony zimowe, w przypadku gdy zima okazuje się ciepła? Czyli, gdy temperatura powietrza wzrasta do ponad 7 stopni Celsjusza?

Budowa opony zimowej

Skład gumy, z której została wykonana opona zimowa różni się od składu mieszanki opony letniej większą zawartością krzemionki oraz udziałem procentowym kauczuku naturalnego względem syntetycznego. Producenci opon segmentu premium w swoich mieszankach stosują również dodatki olejów roślinnych (np. słonecznikowego). Dzięki temu opona zachowuje większą elastyczność i nie twardnieje przy niskich temperaturach. Wzór bieżnika „zimówki” również różni się w porównaniu z bieżnikiem opony letniej. Opony zimowe mają zwykle szersze centralne rowki i kilkakrotnie więcej nacięć poprzecznych, czyli tzw. lameli.

Warto zwrócić uwagę na specyficzną funkcję, jaką pełnią lamele. Pozwalają one oponie nie tylko na „zazębianie” się w śnieg, ale również na oklejanie się nim, przez co poprawia się jej przyczepność na podłożu pokrytym śniegiem – podkreśla Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.

Zobacz też: Jak wykonać pomiar głębokości bieżnika?

Jazda na oponach zimowych przy ciepłej zimie

Opony zimowe są dobrze przygotowane, aby sprostać trudnym, zimowym warunkom i znakomicie sprawdzają się kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Jednak zima potrafi zaskoczyć kierowców – wysokimi temperaturami i niemal wiosenną aurą. Czy opony zimowe są gotowe i na takie wyzwania?

Niewątpliwie jazda na oponach zimowych w temperaturach rzędu kilkunastu stopni powyżej zera, po suchym i ciepłym asfalcie może skutkować szybszym zużywaniem się bieżnika, szczególnie na osi napędowej. Niezależne testy wykazują również, że w takich warunkach parametry opon zimowych nieco się pogarszają. Wydłuża się droga hamowania i spada przyczepność boczna – tłumaczy Frączak.

Nawet jeżeli nietypowo wysokie temperatury utrzymują się w zimie przez dłuższy czas, a w około nie ma śladu śniegu, nie powinniśmy myśleć o „przesiadce” na opony letnie. Takie warunki należy potraktować jako anomalie i pogodzić się z chwilowym pogorszeniem właściwości jezdnych opon zimowych.

Zobacz też: Jakie informacje zapisane są na oponie? Jak je odczytać?

Musimy pamiętać, że największą zaletą opon zimowych jest nie tylko skuteczne radzenie sobie ze śniegiem. Dobre opony zimowe są uniwersalne, a więc przede wszystkim potrafią zachować swoje optymalne parametry w niskich temperaturach oraz przełożyć je na mokry i suchy asfalt. Nawet jeśli zimowe dni są ciepłe, to nocą i tak mamy do czynienia ze znacznym spadkiem temperatur. Lepiej więc pozostać na „zimówkach” i nie dać się zaskoczyć nagłemu powrotowi zimy – dodaje Frączak.

Z podobnego założenia wychodzą mieszańcy górskich rejonów Austrii i Włoch. Od kilku lat obserwuje się tam zjawisko używania ogumienia zimowego przez cały rok. Kierowcy są świadomi szybszego zużywania się opon, jednak twierdzą, że w górach, w których śnieg potrafi pojawić się nawet w sierpniu, pewność jaką daje jazda na oponach zimowych przeważa nad skutkami ubocznymi ich eksploatacji w wyższych temperaturach.

Źródło: Materiały prasowe Motointegrator

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

dr Witold Florczak

Aktuariusz, Ekspert ds. wyceny rezerw na świadczenia pracownicze

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK