| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Opony > Opony A-Z > Wymiana opon na zimowe - kompedium

Wymiana opon na zimowe - kompedium

O czym pamiętać wymieniając opony na zimowe? Istotny jest prawidłowy montaż ogumienia na feldze, co jeszcze?

Jedynie opony zimowe są w stanie zapewnić nam bezpieczeństwo na drodze podczas jazdy zimą, niezależnie od tego, czy ta pora roku jest mroźna, czy łagodna. Taki jest wniosek ekspertów sieci Premio Opony-Autoserwis, którzy coraz częściej odpowiadają na wątpliwości kierowców o to, czy warto zakładać opony zimowe skoro zimy w ostatnich latach są dosyć łagodne. Sieć Premio zebrała różne doświadczenia swych mechaników związane
z użytkowaniem opon zimowych przez kierowców odwiedzających te warsztaty.

Najpoważniejszy problem dostrzegany przez mechaników to lekceważenie kwestii opon zimowych przez część właścicieli aut. W Polsce, w przeciwieństwie do wielu krajów europejskich, nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe. Ta swoboda wyboru ogumienia powoduje, że są kierowcy-ryzykanci, którzy zimą nadal jeżdżą na oponach letnich. Na szczęście z roku na rok rośnie liczba kierowców, którzy zmieniają opony na zimowe. Mechanicy Premio oceniają, że postępuje tak już ok. 90% kierujących. Oznacza to jednak, że co dziesiąty właściciel auta nadal stwarza zagrożenie dla siebie i innych, jeżdżąc zimą na oponach letnich.

Zobacz też: Opony zimowe – fakty i mity

Nie warto czekać

Sporo problemów stwarza także sam termin wymiany opon. „Wielu kierowców zwleka do pierwszego śniegu. Myślą, że w ten sposób zaoszczędzą, a to tylko pozory” – mówi Agata Bolek z serwisu Premio Atol w Trzebnicy. Co ciekawe, szybciej na wymianę opon decydują się panie, które - w ocenie mechaników Premio - są ostrożniejsze i rzadziej przeceniają swe umiejętności za kierownicą.

Częstą nieprawidłowością wśród kierowców obu płci jest zaś utrzymywanie niewłaściwego ciśnienia w oponach – spotkało się z tym aż 2/3 serwisantów Premio. Kolejny błąd to użytkowanie opon „do oporu”, nawet przy zużyciu bieżnika poniżej dopuszczalnej normy 4 mm. Zdarzają się nawet tacy, którzy jeżdżą na oponach z drutami wystającymi z podstawowej konstrukcji produktu. Nie brakuje też właścicieli aut, którzy zakładają dwie nowe opony w zestawieniu z dwiema starymi, już zużytymi – co stanowi błąd mogący destabilizować tor jazdy pojazdu.

Mechanicy Premio spotykają też kierowców, którzy jeżdżą na nieprawidłowo założonych oponach kierunkowych. Aż 1/5 serwisantów spotkała się z przypadkami aut z oponami zimowymi w niewłaściwym rozmiarze. Lekkomyślność kierowców czasem idzie też w odwrotnym kierunku. Niektórzy z nich chcą wymieniać opony już w sierpniu albo wrześniu, bo akurat mają czas. Inni zgłaszają się o wymianę z powrotem na letnie, gdy temperatura zimą podniesie się delikatnie powyżej +5° C.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Jurczyk

Pasjonat motoryzacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »