REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opony zimowe nie nadają się już do użycia?

Kiedy opony zimowe nie nadają się już do użycia? Fot. Fotolia
Kiedy opony zimowe nie nadają się już do użycia? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Żeby opony spełaniły swoją rolę musi zostac spełnionych kilka warunków. Liczy się nie tylko głębokość bieżnika lecz także wiek ogumienia.

Nie tylko nadmierne zużycie bieżnika czy ewentualne uszkodzenia kwalifikują oponę do wymiany. Nie mniej istotny jest jej wiek. - Z badań przeprowadzonych przez serwis Allegro.pl wynika, że ponad 90 proc. ankietowanych używa opon zimowych, a kolejne 4 proc. wybiera opony całoroczne. Ponad 60 proc. zapytanych zadeklarowało, że użytkuje „zimówki” przez okres od czterech do sześciu lat – wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Równo 30 proc. kierowców użytkuje swoje opony nie dłużej niż trzy lata, natomiast 8 proc. zapytanych jeździ na jednym komplecie opon powyżej siedmiu lat.

REKLAMA

Zobacz też: Pompowanie koł azotem - czy warto?

Jak odczytać datę produkcji opony?

REKLAMA

Na ściance bocznej każdej opony można znaleźć owal, na którym znajdują się cztery cyfry oznaczające datę produkcji. Pierwsze dwie to numer tygodnia w danym roku, natomiast ostatnie dwie oznaczają rok. Według specjalistów granica tak zwanej nowości opony, a więc czasu, w którym nie traci ona swoich parametrów wpływających na bezpieczeństwo eksploatacji i może być sprzedawana jako nowa, wynosi nie więcej niż 3 lata od daty wytworzenia. Po 5 latach opona zaczyna gwałtownie tracić swoje właściwości, natomiast eksperci zalecają, żeby nie używać opon mających więcej niż 6 lat.

- Warto jednak pamiętać, że na kondycję opon wpływa nie tylko wiek, ale także sposób przechowywania. Jeżeli sezonowane są one w złych warunkach, w zbyt wysokiej temperaturze, narażone są na oddziaływanie promieni słonecznych i innych czynników atmosferycznych, to ich starzenie może być znacznie przyspieszone – mówi Robert Krotoski. - Równie ważna dla bezpieczeństwa jest głębokość bieżnika. Minimalna głębokość bieżnika, zgodnie z przepisami polskiego prawa, nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Dla porównania, niewiele grubsza jest dziesięciogroszowa moneta – dodaje.

Również ciśnienie ma wpływ na żywotność opony. Prawidłowe gwarantuje, że będzie ona spełniała swoje zadanie, nieodpowiednie może zaś narazić na niebezpieczeństwo poprzez znaczne pogorszenie trakcji. Dodatkowo trzeba pamiętać, że ciśnienie niższe o 20 proc. od zalecanego przez producenta samochodu powoduje, że zużycie paliwa wzrasta o 1,7 proc. Specjaliści radzą, aby kontrolować ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polacy najczęściej (52 proc.) kontrolują ciśnienie właśnie przy okazji wizyty na stacji benzynowej, wynika z badań przeprowadzonych przez serwis Allegro.pl. Równo 40 proc. dokonuje oględzin przed dłuższą podróżą, a 11 proc. zleca tę czynność mechanikowi przy okazji wizyty w serwisie.

Zobacz też: Jak dbać o właściwą eksploatację opon?

Jak przechowywać opony?

REKLAMA

Umyte i wysuszone opony należy przechowywać w miejscu suchym, o umiarkowanej temperaturze, gdzie nie będą wystawione na działanie warunków atmosferycznych. Ogumienie nie może być wystawione na działanie promieni słonecznych, ponieważ może to prowadzić do pękania gumy.

- Jeżeli natomiast nie posiadamy miejsca, w którym opona spędzi sezon w odpowiednich warunkach, można skorzystać z usług warsztatów, które oferują usługę przechowywania opon – wyjaśnia Krotoski. – Koszt magazynowania kompletu opon to około 50 do 100 zł.

Badania przeprowadzone przez niezależnych ekspertów dowiodły, że opony z bieżnikiem o głębokości 7,5 mm mają już zaledwie 60 proc. skuteczności w porównaniu z oponami całkowicie nowymi. Dlatego zalecana jest wymiana opon zimowych na nowe, gdy głębokość bieżnika zmniejszy się do 4 mm. Poniżej tej wartości, użytkowanie zwiększa ryzyko aquaplaningu, oraz znacznie wydłuża drogę hamowania.

Nie tylko wyniki testów opon zimowych są wyznacznikiem jakości i gwarantem bezpieczeństwa. Opony mają swoje warunki użytkowania. Warto się z nimi zapoznać i je stosować.

Źródło: Materiały prasowe Allegro.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA