| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Opony > Opony A-Z > Jak przeprowadzane są testy opon?

Jak przeprowadzane są testy opon?

Jeszcze na etapie produkcji nowe modele opon sprawdzane są pod kątem osiągów takich jak przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, hamowanie na mokrej nawierzchni, poziom hałasu i komfort jazdy, trwałość bieżnika oraz opory toczenia. Aby testy były miarodajne, wykorzystuje się warunki naturalne lub kontrolowane ale najbardziej zbliżone do tych, w których ogumienie będzie wykorzystywane na co dzień. Do części prób wytrzymałościowych producenci stosują dodatkowo specjalistyczne maszyny, które pozwalają np. sprawdzić poziom bieżnika. - W przypadku opon na sezon zimowy tylko takie, które pomyślnie przejdą próbę stabilności na oblodzonej drodze i których mieszanka oraz konstrukcja dobrze sprawdzą się w czasie jazdy po śniegu czy deszczu, mogą trafić do stałej sprzedaży – zaznacza Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Zobacz też: Najczęstsze przyczyny uszkodzenia opon

Dziennikarskie testy opon

Dziennikarze motoryzacyjni cyklicznie publikują wyniki swoich testów ogumienia. Kierowcy mogą zapoznać się z rankingami przygotowanymi m.in. przez „Auto Bild”, „Auto Express” „Auto Motor i Sport”, „Auto Zeitung”, „Gute Fahrt”. Przedmiotem ich prób są opony już dostępne na rynku najczęściej w tych rozmiarach, które mogą najbardziej zainteresować ich czytelników. – Dziennikarze sprawdzają, czy wybrane przez nich modele rzeczywiście spełniają założenia podane przez producentów – mówi ekspert z Oponeo.pl. – Oceniane ogumienie otrzymuje stosowne rekomendacje.
Testy te mogą różnić się zarówno parametrami branymi pod uwagę przy ocenie, przyznawanymi notami czy sposobem wyliczenia średniej ocen z poszczególnych kategorii. Warto by kierowcy korzystający z rankingów zapoznali się z regułami, według których każdy z testów jest przeprowadzany.

Zobacz też: Jak zbadać głębokość bieżnika opony?

Testy opon przeprowadzane przez organizacje

Ogumienie testują również organizacje, np. niemiecki automobil klub ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, najpopularniejsza europejska organizacja przeprowadzająca testy opon i automobilklub ACE Auto Club Europa wraz ze Stowarzyszeniem Nadzoru Technicznego GTÜ. Ogumienie na sezon letni sprawdzane jest według pięciu kryteriów: jazdy na suchej i mokrej nawierzchni, głośności, zużycia paliwa oraz bieżnika. W przypadku opon na sezon zimowy oceniane jest dodatkowo zachowanie na lodzie oraz zachowanie na śniegu, a w testach opon do SUV-ów również trakcja na trawie. Opony otrzymują noty od 1,5 do 5,5. Każda opona może osiągnąć ocenę w skali od 1,5 do 5,5.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

CBA

Centralne Biuro Antykorupcyjne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »