REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony na tor - jakie muszą spełniać wymogi?

Audi R18 w Le Mans
Audi R18 w Le Mans
castrol

REKLAMA

REKLAMA

Na torze w Le Mans opony poddawane są wymagającym próbom. Jakie warunki musi wytrzymać opona samochodu sportowego?

Opony Dunlop na torze w Le Mans

Opona to jedyny element łączący samochód z torem, dlatego stanowi ważną składową przygotowań do wyścigów endurance. Dunlop, aby pomagać swoim zespołom zwyciężać, bierze pod uwagę wiele parametrów niezwykle istotnych podczas zmagań na torze.  

REKLAMA

Wpływ nawierzchni na opony

Le Mans różni się pod wieloma względami od innych rund World Endurance Championship, ale najważniejszą różnicą jest nawierzchnia toru. Część trasy, obejmująca drogi publiczne ma bardzo wypolerowaną nawierzchnię, ponieważ codziennie przejeżdżają po niej setki tysięcy samochodów i ciężarówek. Cząsteczki gumy i plamy ropy dodatkowo zmniejszają przyczepność nawierzchni w stosunku do specjalnego wyścigowego asfaltu. Dunlop posiada mieszanki przystosowane do każdych warunków, w tym także do Le Mans, gdzie przyczepność zmienia się radykalnie na poszczególnych odcinkach toru.

Koła w "negatywie" - zużycie opony

Choć tor Le Mans nie należy do bardzo szorstkich, trwałość opon jest ważnym czynnikiem ze względu na długie proste. Koła samochodów są odchylone od pionu, by szybciej pokonywać zakręty (powierzchnia styku jest większa dzięki czemu opona lepiej trzyma się nawierzchni), ale ma to wpływ na jazdę na wprost. Opony mają wtedy mniejszą powierzchnię styku, a kąty pochylenia sprzyjają obniżeniu oporu toczenia przy wyższych prędkościach. Wadą takiego ustawienia jest to, że wewnętrzny bark opony przenosi większe obciążenie wskutek działania siły docisku, a zmniejszona powierzchnia styku powoduje, iż opona ma mniejszy kontakt z nawierzchnią, więc pracuje w niższej temperaturze. Wówczas zdarza się, że na wjeździe w zakręt opony mogą być „za zimne”. Dunlop projektuje mieszanki i konstrukcje opon stosowanych w wyścigach na wytrzymałość w taki sposób, żeby szybciej się rozgrzewały, co neutralizuje wpływ studzenia na prostych i równocześnie były w stanie sprostać różnorodnym wyzwaniom na torze.

Siła docisku  auta do nawierzchni a opony

Siła docisku stwarza opór, który spowalnia pojazdy, szczególnie na prostych. Zespoły starają się ograniczyć siłę docisku potrzebną do wytworzenia przyczepności umożliwiającej pokonywanie zakrętów. Na Le Mans zespoły używają specjalnie przygotowanych pakietów aerodynamicznych, które pomagają osiągać wysokie prędkości na prostych. Dunlop pomaga ekipom kompensować ustawienia obniżające siłę docisku poprzez zwiększanie powierzchni kontaktu opony z nawierzchnią oraz mieszanki, które maksymalizują przyczepność.

Temperatury

W mistrzostwach WEC producenci opon otrzymują do dyspozycji trzy zestawy opon o mieszance przystosowanej do suchej pogody. Wszystkie trzy są dopuszczone do użycia w rundzie Le Mans, ale muszą sprawdzać się w szerokim zakresie warunków – od 4°C na Silverstone do 40°C w Teksasie. Nocą temperatura na Le Mans spada nawet do 4°C, ale charakterystyka przyczepności na francuskim torze różni się od pozostałych. Przy niskich temperaturach na Silverstone ekipy wykorzystywały średnią i twardą mieszankę, jednak na Le Mans, szczególnie nocą, lepszym rozwiązaniem może być miękka mieszanka. Opony projektuje się tak, aby sprawdzały się w możliwie najszerszym zakresie warunków, pozwalając kierowcom osiągać dobre czasy okrążeń.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciśnienie opon

Samochód na torze, specyfikacja opon ustalona – co jeszcze można zrobić? Dobór właściwej mieszanki do określonych warunków jest istotny, ale równie ważne jest prawidłowe ciśnienie w poszczególnych oponach danego samochodu. Różne są specyfikacje pojazdów i style jazdy kierowców. Pojawiają się drobne różnice, wynikające choćby z tego, że tym samym samochodem będzie jechało trzech różnych kierowców. Jednym z największych atutów Dunlopa jest partnerska współpraca pomiędzy inżynierami projektującymi opony a inżynierami zespołu wyścigowego. Każdy zespół otrzymuje przed wyścigiem rekomendowany zestaw opon do dopasowania go do podwozia, toru i kierowców. Weekend to czas, kiedy inżynierowie wspólnie optymalizują ciśnienie w oponach i inne ustawienia tak, aby uzyskać najwyższe możliwe osiągi przy danej temperaturze i warunkach na torze. Przy zbyt wysokim ciśnieniu dochodzi do efektu „balonu”, który istotnie zmniejsza powierzchnię styku opony z nawierzchnią, powodując szybkie zużywanie się środkowej części bieżnika. Przy zbyt niskim ciśnieniu, powierzchnia kontaktu przenosi się na zewnętrzne krawędzie, co zwiększa tarcie, powodując zbyt szybkie zużywanie części barkowych bieżnika i pogorszenia osiągów. 

Wyścig 24h w Le Mans 2014

REKLAMA

Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance,
z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Bogate doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. W 2013 roku minęła 125. rocznica powstania marki i wynalezienia przez jej założyciela opony pneumatycznej.

Po ustanowieniu pierwszych rekordów prędkości, Dunlop zwyciężył po raz pierwszy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1924 r. i jest rekordzistą wśród producentów opon pod względem liczby sukcesów w tym wyścigu, mając na koncie 34 zwycięstwa. W 2013 r.  opony Dunlop wybrali mistrzowie klasy LMP2 w europejskiej serii Le Mans i Mistrzostw Świata FIA w jeździe na wytrzymałość, a także zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu na Nurburgringu.

Opony Dunlop sprawdzają się również w najważniejszych wyścigach klasy Touring na całym świecie, w tym w popularnych australijskich mistrzostwach V8 Supercar oraz mistrzostwach British Touring Car. Wielu wiodących producentów samochodów, w tym Mercedes, Renault sport, Jaguar, Audi, Bentley, Maserati, VW, SEAT, Mini, Toyota i BMW montuje najnowsze opony Dunlop jako pierwsze wyposażenie. Więcej informacjo o Dunlop można znaleźć na stronach www.dunlop.eu i www.motorsport.dunlop.eu.

Źródło: materiały prasowe Goodyear

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA