REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony na tor - jakie muszą spełniać wymogi?

Audi R18 w Le Mans
Audi R18 w Le Mans
castrol

REKLAMA

REKLAMA

Na torze w Le Mans opony poddawane są wymagającym próbom. Jakie warunki musi wytrzymać opona samochodu sportowego?

Opony Dunlop na torze w Le Mans

Opona to jedyny element łączący samochód z torem, dlatego stanowi ważną składową przygotowań do wyścigów endurance. Dunlop, aby pomagać swoim zespołom zwyciężać, bierze pod uwagę wiele parametrów niezwykle istotnych podczas zmagań na torze.  

REKLAMA

Wpływ nawierzchni na opony

Le Mans różni się pod wieloma względami od innych rund World Endurance Championship, ale najważniejszą różnicą jest nawierzchnia toru. Część trasy, obejmująca drogi publiczne ma bardzo wypolerowaną nawierzchnię, ponieważ codziennie przejeżdżają po niej setki tysięcy samochodów i ciężarówek. Cząsteczki gumy i plamy ropy dodatkowo zmniejszają przyczepność nawierzchni w stosunku do specjalnego wyścigowego asfaltu. Dunlop posiada mieszanki przystosowane do każdych warunków, w tym także do Le Mans, gdzie przyczepność zmienia się radykalnie na poszczególnych odcinkach toru.

Koła w "negatywie" - zużycie opony

Choć tor Le Mans nie należy do bardzo szorstkich, trwałość opon jest ważnym czynnikiem ze względu na długie proste. Koła samochodów są odchylone od pionu, by szybciej pokonywać zakręty (powierzchnia styku jest większa dzięki czemu opona lepiej trzyma się nawierzchni), ale ma to wpływ na jazdę na wprost. Opony mają wtedy mniejszą powierzchnię styku, a kąty pochylenia sprzyjają obniżeniu oporu toczenia przy wyższych prędkościach. Wadą takiego ustawienia jest to, że wewnętrzny bark opony przenosi większe obciążenie wskutek działania siły docisku, a zmniejszona powierzchnia styku powoduje, iż opona ma mniejszy kontakt z nawierzchnią, więc pracuje w niższej temperaturze. Wówczas zdarza się, że na wjeździe w zakręt opony mogą być „za zimne”. Dunlop projektuje mieszanki i konstrukcje opon stosowanych w wyścigach na wytrzymałość w taki sposób, żeby szybciej się rozgrzewały, co neutralizuje wpływ studzenia na prostych i równocześnie były w stanie sprostać różnorodnym wyzwaniom na torze.

Siła docisku  auta do nawierzchni a opony

Siła docisku stwarza opór, który spowalnia pojazdy, szczególnie na prostych. Zespoły starają się ograniczyć siłę docisku potrzebną do wytworzenia przyczepności umożliwiającej pokonywanie zakrętów. Na Le Mans zespoły używają specjalnie przygotowanych pakietów aerodynamicznych, które pomagają osiągać wysokie prędkości na prostych. Dunlop pomaga ekipom kompensować ustawienia obniżające siłę docisku poprzez zwiększanie powierzchni kontaktu opony z nawierzchnią oraz mieszanki, które maksymalizują przyczepność.

Temperatury

W mistrzostwach WEC producenci opon otrzymują do dyspozycji trzy zestawy opon o mieszance przystosowanej do suchej pogody. Wszystkie trzy są dopuszczone do użycia w rundzie Le Mans, ale muszą sprawdzać się w szerokim zakresie warunków – od 4°C na Silverstone do 40°C w Teksasie. Nocą temperatura na Le Mans spada nawet do 4°C, ale charakterystyka przyczepności na francuskim torze różni się od pozostałych. Przy niskich temperaturach na Silverstone ekipy wykorzystywały średnią i twardą mieszankę, jednak na Le Mans, szczególnie nocą, lepszym rozwiązaniem może być miękka mieszanka. Opony projektuje się tak, aby sprawdzały się w możliwie najszerszym zakresie warunków, pozwalając kierowcom osiągać dobre czasy okrążeń.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciśnienie opon

Samochód na torze, specyfikacja opon ustalona – co jeszcze można zrobić? Dobór właściwej mieszanki do określonych warunków jest istotny, ale równie ważne jest prawidłowe ciśnienie w poszczególnych oponach danego samochodu. Różne są specyfikacje pojazdów i style jazdy kierowców. Pojawiają się drobne różnice, wynikające choćby z tego, że tym samym samochodem będzie jechało trzech różnych kierowców. Jednym z największych atutów Dunlopa jest partnerska współpraca pomiędzy inżynierami projektującymi opony a inżynierami zespołu wyścigowego. Każdy zespół otrzymuje przed wyścigiem rekomendowany zestaw opon do dopasowania go do podwozia, toru i kierowców. Weekend to czas, kiedy inżynierowie wspólnie optymalizują ciśnienie w oponach i inne ustawienia tak, aby uzyskać najwyższe możliwe osiągi przy danej temperaturze i warunkach na torze. Przy zbyt wysokim ciśnieniu dochodzi do efektu „balonu”, który istotnie zmniejsza powierzchnię styku opony z nawierzchnią, powodując szybkie zużywanie się środkowej części bieżnika. Przy zbyt niskim ciśnieniu, powierzchnia kontaktu przenosi się na zewnętrzne krawędzie, co zwiększa tarcie, powodując zbyt szybkie zużywanie części barkowych bieżnika i pogorszenia osiągów. 

Wyścig 24h w Le Mans 2014

REKLAMA

Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance,
z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Bogate doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. W 2013 roku minęła 125. rocznica powstania marki i wynalezienia przez jej założyciela opony pneumatycznej.

Po ustanowieniu pierwszych rekordów prędkości, Dunlop zwyciężył po raz pierwszy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1924 r. i jest rekordzistą wśród producentów opon pod względem liczby sukcesów w tym wyścigu, mając na koncie 34 zwycięstwa. W 2013 r.  opony Dunlop wybrali mistrzowie klasy LMP2 w europejskiej serii Le Mans i Mistrzostw Świata FIA w jeździe na wytrzymałość, a także zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu na Nurburgringu.

Opony Dunlop sprawdzają się również w najważniejszych wyścigach klasy Touring na całym świecie, w tym w popularnych australijskich mistrzostwach V8 Supercar oraz mistrzostwach British Touring Car. Wielu wiodących producentów samochodów, w tym Mercedes, Renault sport, Jaguar, Audi, Bentley, Maserati, VW, SEAT, Mini, Toyota i BMW montuje najnowsze opony Dunlop jako pierwsze wyposażenie. Więcej informacjo o Dunlop można znaleźć na stronach www.dunlop.eu i www.motorsport.dunlop.eu.

Źródło: materiały prasowe Goodyear

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA